Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Alfa Romeo Mito Veloce, de schoonheid van Italië

    Auto 03-11-2016No Comments

    Om heel eerlijk te zijn, was ik wat in de war. Waarom? Toen ik gevraagd werd de snelste Alfa Romeo Mito te testen, verwachte ik natuurlijk een wagen met het ‘klavertje vier’ logo en de naam de Quadrifoglio Verde. Maar dit was niet het geval, het was de ‘Veloce’. Hoe zit dat?

    alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_1Alfa Romeo heeft besloten dat alleen de echte pk-monsters de term Quadrifoglio (Verde komt te vervallen) krijgen, zoals bijvoorbeeld de beestachtige 510 pk sterke Giulia Quadrifoglio. Alle andere snelle Alfa’s, zoals de Mito, krijgen de term Veloce. Maar ‘what’s in a name’, een snelle Mito is een snelle Mito, helemaal als die in Rosso Alfa rood is!

    De schoonheid van Italië

    Als het op design aankomt, moet je bij de Italianen zijn. Het is knap hoe ze de Mito, die toch al weer een aantal jaren mee gaat, nog zo actueel houden. De Italianen zijn er in geslaagd met minimale uiterlijke aanpassingen een fris ogende Mito neer te zetten. De meest in het oog springende veranderingen zijn de nieuwe honingraat grille en de ‘diffuser’ aan de achterkant. Door de nieuwe grille is de gelijkenis met de neus van de nieuwe Alfa Giulia opvallend, een erg slimme zet.

    alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_5Maar hoe belangrijk het uiterlijk is, het innerlijke van de Mito is natuurlijk nog belangrijker. Qua interieur is er niet heel veel veranderd ten opzichte van de vorige Mito. De stoelen met de rode stiksels en de alcantara bekleding vallen op en zitten perfect. Als ik de stoel lekker laag zet voor een sportieve zit, ik ben 1 meter 88, dan wordt de ruimte achter de bestuurder wel echt minimaal. Het rode logo in de hoofdsteun geeft een sportieve en exclusieve uitstraling, net als de carbonfiberachtige deurpanelen en afwerking op het dashboard.

    Het afgeplatte stuur is sportief en voelt goed aan. Het Uconnect 5”multimediasysteem met bluetooth handsfree bediening werkt uitstekend. Je kan hooguit zeggen dat het display wat aan de kleine kant is. Ook in het dashboard zelf is via een display informatie te zien, helemaal leuk is de informatie over de Turbo-druk als je de Alfa DNA rijmodus in D(ynamic) zet. De donkere 18 inch Sport Miron lichtmetalenvelgen met 215/40 Pirelli banden geven net de ‘final touch’ qua sportief uiterlijk.

    alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_4Wat een fijne motor

    Bij het innerlijke hoort natuurlijk ook een fijne motor. De Mito Veloce is voorzien van een 1.4 MultiAir turbobenzinemotor met 170 pk met een automatische TCT versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze bak is met de hand te bedienen met ‘flippers’ aan het stuur. In de stand N(ormaal) wil de automaat wel eens wat te traag reageren, alsof ie niet helemaal bij de tijd is en wat scherpte mist. Dat is op zichzelf niet erg als je in de stad rijdt of op de snelweg, want standje N is mede voor een wat vriendelijker brandstof gebruik.

    In stand D(ynamic) daarentegen, wanneer je sportief wilt rijden, reageert de versnelling heerlijk snel en schakelt hij precies wanneer je wilt. Ook de gasrespons is scherper, zeker als je de MultiAir in de toeren jaagt. Bochtige wegen zijn dan helemaal de max. Het plezier dat de Mito Veloce je dan geeft, is fantastisch. De wegligging is mede door de lekkere brede Pirelli’s uitstekend en dankzij goede veren en dempers zijn grenzen ver weg voor menig bestuurder.

    alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchmanGebrom met kinderen?

    Wat na enige tijd wel opvalt, is dat het motorgeluid constant op de achtergrond aanwezig is. In het begin vond ik het wel een leuk en aangenaam gebrom, echt een geluid dat bij de sportieve Mito past. Echter na een tijdje vond ik het wel een beetje gaan storen en deed wel eens terug verlangen naar de standje N. Alleen is dan wel het plezier en fun weg, dus nam ik het gebrom maar op de koop toe.

    Is de Mito geschikt voor een gezin met 2 kinderen? Nou, het kan, maar de instap naar achteren is eigenlijk alleen geschikt voor jonge kinderen, een volwassene moet dat maar niet proberen of je moet aan yoga gedaan hebben. De ruimte in de kofferbak is voor de meeste dagelijks boodschappen ruim voldoende en als je meer wilt vervoeren kan de achterbank nog worden opgeklapt, echter niet in twee delen. 

    alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_3Conclusie:

    De Alfa Romeo Mito Veloce blijft een erg leuke auto die door een aantal uiterlijke aanpassingen heel erg bij de tijd blijft. Het plezier dat de Mito je als bestuurder teruggeeft, zeker in de Dynamic mode, is geweldig. Iets minder geweldig is de prijs van de ‘Veloce’ die ik reed. Want met 30,685 euro is de Mito best wel aan de prijs als je het afzet tegen wat andere snelle rakkers in hetzelfde segment. Maar die missen wel de beroemde Alfa emotie!

    Informatie:

    Merk: Alfa Romeo
    Model: Mito Veloce
    Type:  1.4 liter MultiAir benzine
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.368 cc
    Vermogen: 170 pk
    Koppel: 250 Nm
    Topsnelheid: 219  km/h
    Versnellingsbak:  Automatisch TCT met dubbele koppeling
    Gewicht: 1.145 kg
    Prijs vanaf: € 18.850 ,-
    Prijs testauto: € 30.685,01

    alfa-romeo-mito-veloce-de-nieuwe-sportieveling_driving-dutchman_2

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTim Coronel: “Ik ben verwekt in een Alfa Spider”
    Next Article Optimale motorbescherming: Havoline ProDS [advertorial]

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?