Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Audi A3 1.8 TFSI

    Auto 08-09-2012Geen reacties

    Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Audi A3 behoorlijk op de vorige generatie. Schijn bedriegt echter. Wat we voor ons zien is een, volgens Audi Nederland, volledig nieuw ontworpen auto die op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Groep staat. Dit heeft geresulteerd in een iets bredere en langere wielbasis en daarmee meer binnenruimte dan de vorige generatie.

    Op dit moment is de A3 verkrijgbaar met een 1.4 TFSI (122 pk), 1.8 TFSI (180 pk) en 2.0 TDI (150 pk) motor. Alle nu beschikbare motoren vallen in de 20% bijtellingscategorie. Daar komen later dit jaar nog de 1.4 TFSI met 140 pk en cilinderuitschakeling, 1.6 TDI en Quattro-versies voor 1.8 TFSI en 2.0 TDI bij. Voldoende om de concurrentie aan te kunnen, of heeft de A3 hiervoor nog meer verrassingen in huis?

    Audi A3 18TFSI 01 Driving-DutchmanUiterlijk
    De A3 springt niet uit de ban qua uiterlijk vertoon. Hij is wat scherper gelijnd dan zijn voorganger, heeft hoekige en compacte buitenspiegels, een agressiever ogend front. De achterlichtunits passen bij zijn grotere stalgenoten en de auto heeft een wat meer gedrongen verschijning. Maar de A3 is geenszins vernieuwend zoals een aantal van zijn directe concurrenten waaronder de onlangs door ons geteste Mercedes A-klasse en Volvo V40. De (potentiële) Audi-rijder zit waarschijnlijk ook niet op ingrijpende wijzigingen te wachten. Misschien wel op een aantal niet direct zichtbare innovaties. Waar nieuwe modellen tegenwoordig veelal wat zwaarder zijn dan hun voorgangers, geldt dit niet voor de A3. De basisversie weegt 80 kilogram minder dan de vorige generatie, door toepassing van aluminium voor onder meer motorkap, spatborden en delen van de wielophanging. Ook het gebruik van lichtere staalsoorten en kunststoffen draagt bij aan de gewichtsreductie.

    Audi A3 18TFSI 03 Driving-DutchmanInterieur en ruimte
    In het interieur zijn de vernieuwingen beter zichtbaar. Het straalt rust, kwaliteit en overzichtelijkheid uit door de opgeruimde middenconsole, het verzonken multimediascherm dat bij het starten opklapt en de beperkte hoeveelheid knoppen en schakelaars die qua ontwerpstijl een eenheid vormen. Opvallend zijn de op straalmotoren geïnspireerde ventilatieroosters. Een bijzondere vermelding verdienen de prima bruikbare bekerhouders voorin de middenconsole (in de vorige A3 zaten deze onder de middenarmsteun). Onze Ambition uitvoering was voorzien van sportstoelen. Deze zijn ongeacht de lichaamslengte goed in te stellen, door de verlengbare zitting en hoge rug. De zitpositie is uitstekend en voorin heb je meer dan voldoende ruimte. Het zicht naar achteren is redelijk. Door de beperkte beenruimte zijn achterpassagiers wat minder gelukkig in de A3. De passagier op de middelste zitplaats kan zijn benen extra lastig kwijt door de hoge middentunnel. De hoofdruimte is wel voldoende. Dit geldt ook voor de goed toegankelijke bagageruimte. Met 365 liter geen zee aan ruimte, maar ook zeker niet kleiner dan de concurrentie. De laadvloer is in hoogte verstelbaar. Met neergeklapte achterbank is 1.100 liter (vlakke) laadruimte beschikbaar.

    Audi A3 18TFSI 02 Driving-DutchmanUitrusting
    De Audi A3 is standaard voorzien van een radio met acht luidsprekers, 16-inch lichtmetalen wielen, airconditioning, verwarmbare buitenspiegels en met leer bekleed stuurwiel. Zaken als een middenarmsteun, stuurwielbediening voor audio en navigatiepakket behoren niet tot de standaarduitrusting, maar maken traditioneel deel uit van de Pro Line meeruitvoering (€ 1.650). Pro Line plus (€ 2.950) voegt daar nog xenon verlichting en automatische airconditioning aan toe. De optielijst die Audi aanbiedt, is indrukwekkend van omvang. Je kunt het dus zo gek maken als je wilt. Onze testauto is een aardig voorbeeld: de uiteindelijke prijs ligt met ruim € 49.000 bijna € 15.000 boven de basisprijs van de 1.8 TFSI Ambition. De duurste en meest vermeldenswaardige opties in onze A3: een glazen panoramadak, Bang & Olufsen audiosysteem (grotendeels gelijk aan het systeem in grotere Audi’s en een aanrader voor audiofielen), 18-inch lichtmetaal, uitgebreide parkeerhulp en adaptieve cruise control.

    Infotainment
    Het op zichthoogte geplaatste mediasysteem bedien je met een geïntegreerde draai-drukknop in combinatie met een viertal sneltoetsen op de middenconsole. De bediening wijst zichzelf. Het scherm is verkrijgbaar in twee versies. Een 5,8-inch (onderdeel Pro Line) en een 7-inch (optie) variant. Bij de laatste kun je met je vingers karakters invoeren via het touchpad op de eenknopsbediening. Onze testauto was uitgerust met de 5,8-inch versie. De resolutie van de navigatiekaartweergave kon ons niet bekoren. Deze lijkt, afgaande op afbeeldingen in de brochure, bij de 7-inch versie aanzienlijk beter te zijn. Deze optie staat in de catalogus voor een meerprijs van € 1.716 bovenop Pro Line of Pro Line Plus, dan wel € 3.463 zonder een van deze pakketten. Veel geld voor een systeem dat naar onze mening de enige navigatievariant is die past bij de kwaliteit en uitstraling van deze Audi.

    Audi A3 18TFSI 04 Driving-DutchmanAandrijving
    De 1.8 TFSI is standaard voorzien van een (in tegenstelling tot andere componenten niet nieuwe) S tronic 7-traps versnellingsbak die naar keuze met flippers of pook handmatig te schakelen is. En natuurlijk automatisch in de Drive- of Sportstand. De Ambition versie voegt hier nog Audi drive select aan toe. Hiermee heb je de keuze uit vijf rijstanden. Het systeem beïnvloedt merkbaar de besturing, versnellingsbak en motorkarakteristiek. In de meest sportieve dynamic mode wordt het toerental structureel hoog gehouden en zijn gasrespons en besturing directer. In de standen die meer op comfort en efficiëntie zijn gericht, schakelt de bak naar onze smaak soms juist iets te voortvarend en niet altijd vloeiend op. Daardoor krijgen we de neiging om handmatig terug te schakelen. Gelukkig is er dan nog de stand individual. Daarmee kun je alle karakteristieken naar wens instellen.

    Audi A3 18TFSI 05 Driving-DutchmanPrestaties
    Het standaard sportonderstel op de Ambition is stevig afgeveerd, maar voelt nooit oncomfortabel hard. Je voelt wat er onder de wielen gebeurt. Ook het kleine sportstuur met afgevlakte hoeken geeft duidelijke terugkoppeling en voldoende weerstand. De A3 laat zich gemakkelijk rijden. De 180 pk die de motor levert, zorgt voor een lichtvoetig weggedrag. Serieus snel als je daar zin in hebt of te laat bent voor een afspraak, maar net zo eenvoudig rustiger als je geen behoefte hebt aan gejakker. Mocht je écht op de limiet willen rijden, dan merk je met name in bochten het gemis van de Quattro permanente vierwielaandrijving.

    Verbruik
    Het brandstofverbruik is als altijd afhankelijk van je rijstijl en bij de A3 ook van de gekozen rijstand. Wij realiseerden zelfs in de meest onzuinige dynamic mode over een langere afstand nog altijd een verbruik van 1:11. In efficiency mode bleek bijna 1:15 haalbaar zonder dat we erg ons best deden.

    Conclusie

    Aan tal van kleine dingen merken we dat Audi geen nieuwkomer is in het competitieve C-segment. Bedieningslogica voor multimedia, rijdynamiek, positionering van klokken en displays, opbergmogelijkheden: op al deze vlakken minimaal kleine en soms grote verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie. Je kiest deze A3 voor zijn rijeigenschappen en kwaliteit. Wil je meer ruimte? Wacht dan op de (vijfdeurs) Sportback met grotere wielbasis. Hoewel de vanaf-prijs concurrerend is, vormt de totaalprijs voor een enigszins aangekleed model in de huidige markt de grootste bedreiging voor de verkoopcijfers.

    Bekijk meer foto’s van de Audi A3 op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: B/20%
    Gem. verbruik: 5,6 l/100 km
    CO2 uitstoot: 130 gr/km
    Cilinderinhoud: 1.798 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 132 kW/180 pk bij 5.100-6.200 tpm
    Max. koppel: 250 Nm bij 1.250-5.000 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 7,2 sec
    Topsnelheid: 232 km/h
    Transmissie: 7-traps S tronic (DSG automaat met dubbele koppeling)
    Gewicht: 1.325 kg
    Prijs basisversie: € 25.650
    Prijs gereden uitvoering: € 49.141

    Plus
    + Ergonomie interieur
    + Rijgedrag
    + Brandstofverbruik

    Min
    – Beenruimte achterin
    – Prijs meeruitvoeringen en opties
    – Resolutie navigatie (5,8-inch versie)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Volvo V40 T3 Kinetic
    Next Article Autotest BMW 320dA Touring

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?