Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Honda CR-V 1.6 i-DTEC

    Auto 11-12-2013Geen reacties

    De nieuwe Honda CR-V 1.6 i-DTEC is een populaire keuze in het crossover segment. Voor de dieselliefhebbers was er bij Honda tot voor kort slechts één optie: de 2.2 liter diesel. Deze motor blijft volgens Honda Nederland public relations manager Leo Jegen overigens voorlopig nog bestaan in de CR-V.

    Met de introductie van de 1.6 i-DTEC biedt Honda een zuiniger en goedkoper alternatief. En voor wie denkt dat een kleinere motor betekent dat je in moet leveren op de rijervaring: ik heb zelden in zo’n fijne middenklasser viercilinder diesel gereden als in de Honda CR-V 1.6 i-DTEC, die uitblinkt in souplesse en stilte. Helaas is de CR-V 1.6 diesel er niet in een 20 procent bijtelling-uitvoering. “Er is ook nog niets over deze uitvoering bekend,” aldus Jegen. Een vierwielaangedreven versie sluit Jegen niet uit. “Maar ook daarover is nog niets bekend.”

    Honda-CRV-1.6-iDTEC-DrivingDutchman-13Gelijkenis met de Volvo XC60

    De CR-V is een modern ogende auto, waarbij de achterkant met de langwerpige hoge achterlichten doet denken aan de Volvo XC60. De voorkant oogt echter wat smal en had wel wat stoerder gemogen. Onze testauto was uitgevoerd in het grijs, waardoor de Honda er een beetje saai, zelfs droevig uitziet. Heel anders wordt dat als je de auto in het metallic rood met zwarte accenten ziet of helemaal in het zwart als Black Edition.

    Opvallend zijn de voor- en achterdeuren, die bijna 90 graden open gaan. Dit maakt de instap makkelijk, maar heeft als nadeel dat je zittend in de auto wel erg ver moet reiken om de deuren weer dicht te kunnen doen. Ondanks dat de nieuwe CR-V aan de buitenkant minder groot lijkt danzijn voorganger, merk je daar door de praktisch ingedeelde binnenzijde niets van.

    Honda-CRV-1.6-iDTEC-DrivingDutchman-41Opvallend ruim

    Binnenin de CR-V zit je comfortabel en opvallend ruim. De vlakke leuningen van de voorstoelen hadden echter wel wat meer zijdelingse steun mogen hebben. De hoofdsteunen zijn net kleine kussentjes, heerlijk zacht. Een opvallend detail zijn de stootkussens voor de knieën aan de rechter- en linkerkant van de middentunnel onder het dashboard, waar je bij lange ritten prettig je been tegen aan kunt leggen. Voor de achter passagiers is het ook prima vertoeven, want je zit er ongeacht je lengte royaal.

    Het interieur is modern, zakelijk en de gebruikte materialen degelijk en premium, de ergonomie van de bedieningsknoppen is goed. Honda heeft bij de nieuwe CR-V veel aandacht besteed aan het gebruiksgemak van de auto. Dit is vooral terug te vinden in de bediening van de achterbank. Door simpel aan een lus of hendel te trekken, vouw je gemakkelijk de achterbank, inclusief hoofdsteunen, weg. Hiermee vergroot je in lutteleseconden de toch al riante kofferruimte van 589 naar 1.669 liter.

    Honda-CRV-1.6-iDTEC-DrivingDutchman-09Soepel en zuinig

    De CR-V 1.6 i-DTEC gaat zuinig met brandstof om. Tijdens onze test kwamen op een gemiddeld verbruik van 5,6 liter diesel per 100 kilometer, waarbij we voornamelijk op N-wegen en in de stad reden. De motor heeft naast een normale stand, ook een Eco-stand, waarbij hij nog zuiniger is. Het dieselblok is in deze stand opvallend soepel; misschien nog wel prettiger dan in de normale stand, waarbij het allemaal iets nerveuzer aanvoelt.

    De CR-V pakt bij 1.200 toeren al goed op, maar pas bij 1.400 toeren begint er echt iets te gebeuren. Het blok van de auto is zo sterk, dat je zelfs met 30 kilometer per uur in de derde versnelling een bocht kunt nemen. Doordat de motor zo soepel is, kun je gemakkelijk strak en resoluut schakelen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. In de auto is de motor nauwelijks hoorbaar, waardoor je op de snelweg soms zelfs vergeet over te schakelen van de vijfde naar de zesde versnelling.

    Honda-CRV-1.6-iDTEC-DrivingDutchman-21Aan de stugge kant

    Het onderstel van de CR-V is op hobbelige wegen aan de stugge kant, zonder dat dit vervelend aanvoelt. De comfortabele stoelen compenseren het straffe onderstel namelijk prima. Sturen doet de Honda resoluut, je hoeft maar één keer in te sturen en de auto volgt de bocht, ongeacht hobbels in de weg. De CR-V komt steeds weer in het rechte spoor zonder nerveus of zoekerig te worden. Geholpen door de prima remmen geeft dit de Honda een sportief karakter, de elektronica grijpt amper in. Ook niet op een nat wegdek, wat aangeeft dat Honda de balans tussen comfort en een veilige wegligging voor deze relatief hoge auto perfect in balans heeft gekregen.

    Honda-CRV-1.6-iDTEC-DrivingDutchman-03Conclusie

    De Honda CR-V 1.6 i-DTEC voelt aan als een hele degelijke en wel doordachte auto. Het zuinige 1.6 dieselblok doet het uitstekend en zorgt voor een prima rijervaring, ondanks de 1.500 kilo die deze auto weegt. Voor 32 duizend euro heb je een bewezen betrouwbare auto.

    Ik zou hem persoonlijk alleen wel in het zwart nemen. In Nederland is de Honda CR-V 1.6 diesel tot nu toe 125 keer verkocht. “En dat terwijl de communicatie- en marketingcampagne pas in januari van start gaat.” De auto is vooral populair onder gezinnen met kinderen en automobilisten in de leeftijd van 30 tot 60 jaar.

     

    Bekijk meer foto’s van de Honda CR-V op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: B/20%
    Gem. Verbruik (opgegeven): 4,5 l/100 km
    Gem. Verbruik (gemeten): 5,6 l/100 km (vooral lokaal)
    CO2 uitstoot: 119 g/km
    Cilinderinhoud: 1.597 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 88 kW/120 pk bij 4.000 Nm
    Max. Koppel: 300 Nm bij 2.000 toeren per minuut
    Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
    Topsnelheid: 182 km/h
    Transmissie: 6 versnellingen, handgeschakeld
    Gewicht: 1.511 kg
    Prijs basisversie: € 32.490
    Prijs gereden uitvoering: € 37.990

    Plus
    + Soepele sterke motor
    + Schakellui te rijden
    + Stil interieur
    + Strakke wegligging

    Min
    – Vlakke voorstoelleuningen
    – Saai in grijs
    – Positie start/stop-knop

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit
    Next Article Algen in dieseltank verstoppen brandstoffilter Volkswagen Crafter

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?