Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit

    Auto 28-11-2013Geen reacties

    De jongste versie van de Jeep Grand Cherokee (anno 1992) werd in mei van dit jaar geïntroduceerd. Toen ik te horen kreeg dat ik de Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit kon gaan testen, begon mijn adrenaline al te stromen. 

    Ik hoopte dat ik een zwarte mee zou krijgen en dat gebeurde. Ik had al wat foto’s van de Amerikaan bekeken, maar het gevoel wat ik daarbij had woog bij lange na niet op tegen het gevoel dat ik kreeg toen ik de auto in het echt zag.

    ‘Wow’, was het eerste woord dat in me opkwam. Een grove, grote, zwarte suv die me meteen deed denken aan Amerikaanse actieseries als 24 en videogames als GTA V. Toen ik instapte wist ik het al: dit zou mijn auto kunnen zijn. Stoer, luxe en groot. Ik ‘val op veel auto’s’, maar van dit exemplaar kreeg ik een warmer gevoel dan van de meeste andere.

    Jeep-Grand-Cherokee-3.0-CRD-Overland-Summit-DrivingDutchman-21Vergelijking met Range Rover 3.0 TDV6

    De Jeep vergelijk ik vooral met de Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE, maar ik kan echt niet kiezen welke ik zou kopen. De Jeep ziet er wat mij betreft, zeker in het zwart, wat stoerder uit, maar de Range chiquer en sportiever. In technisch opzicht zijn de prestaties van zowel de Range Rover als de Jeep overweldigend. De Grand Cherokee voelt groter aan dan de Range Rover en ook van buiten ziet de Amerikaan er forser uit.

    Het aangename motorgeluid van de drieliter V6 diesel van de Jeep is veel beter hoorbaar dan dat van de Range Rover Sport 3.0. De power en het gebrul van de motor, in combinatie met de opmerkelijk soepel schakelende automatische achttraps versnellingsbak, geven me een gevoel van macht.

    Jeep-Grand-Cherokee-3.0-CRD-Overland-Summit-DrivingDutchman-30De Jeep brengt je overal

    Jeep staat van origine voor een pure terreinauto voor het Amerikaanse leger, een 4WD waarmee je overal kan komen. De Grand Cherokee is een suv. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat je met deze auto bijna net zover komt als de legerjeep. De reden dat ik dit denk is omdat de techniek van de auto piekfijn in orde is. Laat me hier even verder op ingaan. De Grand Cherokee  is leverbaar met een zes- en achtcilindermotor. De 3,6-liter V6 Pentastar benzinemotor levert 286 pk en 340 Nm koppel. In de ‘Eco-Mode’ en met de standaard aanwezige 8-bak bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik volgens de importeur 10,4 liter per 100 kilometer.

    De 3,0-liter V6 diesel waar ik mee reed levert 250 pk en een koppel van 347 Nm. Volgens Jeep is het gemiddelde verbruik 7,5 liter per 100 kilometer. Dit verbruik heb ik tijdens mijn test niet gehaald: met mijn rijgedrag kwam ik niet onder de 10,4 liter. Naast deze configuraties is de Grand Cherokee leverbaar met een 5,7-liter HEMI V8-benzinemotor met 352 pk en 520 Nm koppel en een SRT 6,4-liter HEMI V8-beniznemotor met 468 pk en 624 Nm koppel.

    Jeep-Grand-Cherokee-3.0-CRD-Overland-Summit-DrivingDutchman-0628 millimeter omlaag met luchtvering

    Om de auto onder andere een sportiever rijgedrag te geven, heeft de Grand Cherokee een luchtvering. Met een druk op de knop wordt het onderstel merkbaar stugger. De auto zakt 28 millimeter met een lager brandstofverbruik tot gevolg door de lagere luchtweerstand. Het permanente vierwielaandrijfsysteem zorgt ervoor dat de aandrijfkracht altijd naar de wielen gaat die grip hebben.

    Aan de buitenkant maakte Jeep de nieuwe grille minder hoog. De bi-xenon koplampen (waar tijdens mijn test wat vocht in zat), zijn standaard op alle uitvoeringen. Ze zijn iets slanker geworden en hoger in de auto geplaatst. De achterlichten zijn groter geworden en uitgerust met LED-verlichting. De spoiler op de achterklep is aerodynamischer en groter geworden.

    Jeep-Grand-Cherokee-3.0-CRD-Overland-Summit-DrivingDutchman-18BAM! 19 speakers en drie subwoofers

    Binnenin de auto gebruikt Jeep in de exclusieve Summit-uitvoering handgestikt Natura Plus-leer op de prima zittende stoelen en suède stof op de stijlen en als hemelbekleding. Ben je een muziekfreak? Een 825 Watt sterke Harman Kardon audio-installatie met een twaalfkanaals versterker, 19 speakers en drie subwoofers met surround sound geeft je het ultieme concertgebouw-, club- of dancehallgevoel. In het dashboard van de Jeep vinden we het UConnect-systeem met een 8,4 inch touchscreen. Het scherm laat zich prima en zonder vertraging bedienen en toont alle noodzakelijke informatie. Het systeem kan, behalve met de vingers, ook via knoppen op het leren driespaaks stuur bediend worden.

    Conclusie

    De Jeep Grand Cherokee is een echte cruiser waarmee je ook een aardig stukje het terrein in kunt. Aan de afwerking kunnen de Amerikanen nog wel het een en ander verbeteren. Sommige kunststofdelen zoals spatbordverbreders sluiten niet lekker aan op de carrosserie. Door het hoge gewicht en de toegepaste veiligheidssystemen, krijg je weinig feedback over wat er onder de banden gebeurt. Dit neemt niet weg dat de Jeep een geweldige, veilige en luxe reisauto is.

    Jeep-Grand-Cherokee-3.0-CRD-Overland-Summit-DrivingDutchman-09Bekijk meer foto’s van de Jeep Grand Cherokee op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens
    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: D/25%
    Gem. verbruik: 7,5 l/100 km
    CO2 uitstoot: 198 g/km
    Cilinderinhoud: 2.987 cc
    Cilinders: V6
    Max. vermogen: 184 kW/250 pk bij 4.000 tpm
    Max. koppel: 347 Nm bij 2.000 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 s
    Topsnelheid: 202 km/h
    Transmissie: 8 versnellingen automaat
    Gewicht: 2.303 kg
    Prijs basisuitvoering: 69.990 euro (3.0 Laredo CRD A8)
    Prijs gereden uitvoering: 88.490 euro (3.0 Overland Summit CRD A8)

    Plus
    + Stoere uitstraling
    + Motorgeluid
    + Machtsgevoel

    Min
    – Vocht in koplampen
    – Afwerking spatbordverbreders

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Volvo V70 D2 Summum
    Next Article Autotest Honda CR-V 1.6 i-DTEC

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?