Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Hyundai i30 Fastback, voor de gewone excentriekeling Driving-Dutchman
    By Driving-Dutchman

    Autotest Hyundai i30 Fastback, voor de gewone excentriekeling

    Auto 02-07-2018Geen reacties

    Hyundai is bezig met een missie. Het grote publiek moet ervan overtuigd worden dat hun auto’s niet alleen maar solide vervoersmiddelen zijn, maar waar je ook veel pret mee kunt beleven. Na de spannende i30 N met 250 pk komt het merk nu met de bijzonder getekende Fastback op de proppen: het sexy neefje van de middenklasser.

    Door: Jules van der Leeuw

    Herinner je je nog die tijd dat Opel en Ford ons verrasten met spannende coupés – de Opel Manta en Ford Capri – op basis van gewone middenklassers? Datzelfde probeert Hyundai nu met de i30. Wat je ook van de Fastback vindt, je moet de Koreanen prijzen voor deze poging om een vijfdeurs coupé in deze klasse op de markt te brengen.

    De een vindt het model ‘een beetje mwah’, de ander ziet er succesvolle elementen van terug uit een Volvo V40 (front) of de achterkant van een Mercedes C-Klasse Coupé. Maar hoe dan ook: het Nederlandse wagenpark zou er flink van opknappen als alle fabrikanten zulke afwijkende modellen in de markt zouden zetten.

    Inspiratie

    Hyundai heeft zijn best gedaan om met redelijk gewone ingrediënten op basis van de gewone i30 een vijfdeurs coupé te boetseren. Eerst werd inspiratie opgedaan bij de ontwerpers van Pininfarina en Zagato. Vervolgens werd op het i30-platform een auto getekend die 11 centimeter langer en 3 centimeter lager is dan de hatchback. Het resultaat is een elegante middenklasser, die verleidelijker en slanker oogt dan zijn ‘gewone’ i30-broertjes.

    Moet je voor dat mooie lijnenspel en excentrieke design iets inleveren op het gebied van praktisch gebruiksgemak? Welnee. Ondanks de aflopende daklijk biedt de Fastback zelfs iets meer ruimte dan zijn hatchback-broertje. De hoge kont van dit model heeft als gevolg dat het zicht naar achter niet al te best is. Gelukkig levert Hyundai de Fastback met een achteruitrijcamera, waardoor dat probleem grotendeels is opgelost. Ook zou ik kiezen voor het optionele panoramisch schuifdak, voor net dat beetje extra premium gevoel.

    Benzine

    In Nederland levert Hyundai de i30 Fastback met twee T-GDI benzinemotoren: een 1.4 liter turbo viercilinder met 140 pk en de 120 pk sterke 1.0 driecilinder, die wij hebben getest. De driecilinder doet beschaafd zijn werk: trillingsvrij, rustig en zuinig. Het blok heeft geen gigantische krachtsreserve, maar nooit voelt de auto ondergemotoriseerd. De handgeschakelde zesbak voelt robuust en trefzeker, al ben ik ook wel benieuwd naar de optionele zeventraps automaat met dubbele koppeling (alleen leverbaar met de dikste motor). Na een kleine 600 kilometer schommelde het verbruik op 1 op 17. Dat is ronduit netjes, al wordt de beloofde 1 op 20 net niet gehaald.

    Voor de Fastback wijzigde Hyundai het onderstel licht ten opzichte van de hatchback. Zo werd de ophanging met 5 millimeter verlaagd en de koets 15 procent stijver gemaakt. Ook krijgt de Fastback standaard rubber van Michelin mee. Als lezer zeggen deze droge cijfers je waarschijnlijk weinig, maar na een week rijden blijkt dat deze combinatie de Fastback een stuk dynamischer maakt dan de reguliere i30 hatchback. Sturen gaat met speels gemak en zeer precies, al blijft het altijd een rustgevende en comfortabele auto om mee onderweg te zijn.

    Het juiste spoor

    Rijhulpsystemen maken het leven aan boord gemakkelijker. Enthousiast werd ik van de Lane Keeping Assist, die met subtiele stuurbewegingen de auto in het juiste spoor houdt. Dit systeem is echter nog niet volmaakt, want op een smal dijkweggetje herkende het systeem de wegbelijning niet goed. Het Blind-spot Collision Warning-systeem waarschuwt je voor verkeer in je dode hoek. Ook de verkeersbordherkenning (het Intelligent Speed Limit Warning) was fijn als geheugensteuntje, maar bleek niet feilloos.

    De komst van de Hyundai i30 Fastback betekent goed nieuws voor wie een bescheiden middenklasser zoekt met een beetje stijl en opvallende lijnen. Het C-segment bestaat gelukkig niet uit enkel en alleen maar grijze muizen, want dankzij Hyundai is er ook voor de gewone excentriekeling iets te kiezen.

    Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDI

    Motor: 998 cc driecilinder benzine met turbo
    Vermogen: 120 pk bij 6.000 toeren
    Koppel: 171 Nm bij 1.400-4.000 toeren
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwiel 
    Topsnelheid: 188 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 11,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.242 kilo
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17
    CO2-uitstoot: 120 g/km
    Energielabel: C
    Basisprijs (rijklaar): 27.795,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDeze 7 auto’s mag je niet missen op het Concours d’Elegance!
    Next Article 5 tips tegen de hitte in de auto

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?