Hyundai is bezig met een missie. Het grote publiek moet ervan overtuigd worden dat hun auto’s niet alleen maar solide vervoersmiddelen zijn, maar waar je ook veel pret mee kunt beleven. Na de spannende i30 N met 250 pk komt het merk nu met de bijzonder getekende Fastback op de proppen: het sexy neefje van de middenklasser.

Door: Jules van der Leeuw

Herinner je je nog die tijd dat Opel en Ford ons verrasten met spannende coupés – de Opel Manta en Ford Capri – op basis van gewone middenklassers? Datzelfde probeert Hyundai nu met de i30. Wat je ook van de Fastback vindt, je moet de Koreanen prijzen voor deze poging om een vijfdeurs coupé in deze klasse op de markt te brengen.

De een vindt het model ‘een beetje mwah’, de ander ziet er succesvolle elementen van terug uit een Volvo V40 (front) of de achterkant van een Mercedes C-Klasse Coupé. Maar hoe dan ook: het Nederlandse wagenpark zou er flink van opknappen als alle fabrikanten zulke afwijkende modellen in de markt zouden zetten.

Inspiratie

Hyundai heeft zijn best gedaan om met redelijk gewone ingrediënten op basis van de gewone i30 een vijfdeurs coupé te boetseren. Eerst werd inspiratie opgedaan bij de ontwerpers van Pininfarina en Zagato. Vervolgens werd op het i30-platform een auto getekend die 11 centimeter langer en 3 centimeter lager is dan de hatchback. Het resultaat is een elegante middenklasser, die verleidelijker en slanker oogt dan zijn ‘gewone’ i30-broertjes.

Moet je voor dat mooie lijnenspel en excentrieke design iets inleveren op het gebied van praktisch gebruiksgemak? Welnee. Ondanks de aflopende daklijk biedt de Fastback zelfs iets meer ruimte dan zijn hatchback-broertje. De hoge kont van dit model heeft als gevolg dat het zicht naar achter niet al te best is. Gelukkig levert Hyundai de Fastback met een achteruitrijcamera, waardoor dat probleem grotendeels is opgelost. Ook zou ik kiezen voor het optionele panoramisch schuifdak, voor net dat beetje extra premium gevoel.

Benzine

In Nederland levert Hyundai de i30 Fastback met twee T-GDI benzinemotoren: een 1.4 liter turbo viercilinder met 140 pk en de 120 pk sterke 1.0 driecilinder, die wij hebben getest. De driecilinder doet beschaafd zijn werk: trillingsvrij, rustig en zuinig. Het blok heeft geen gigantische krachtsreserve, maar nooit voelt de auto ondergemotoriseerd. De handgeschakelde zesbak voelt robuust en trefzeker, al ben ik ook wel benieuwd naar de optionele zeventraps automaat met dubbele koppeling (alleen leverbaar met de dikste motor). Na een kleine 600 kilometer schommelde het verbruik op 1 op 17. Dat is ronduit netjes, al wordt de beloofde 1 op 20 net niet gehaald.

Voor de Fastback wijzigde Hyundai het onderstel licht ten opzichte van de hatchback. Zo werd de ophanging met 5 millimeter verlaagd en de koets 15 procent stijver gemaakt. Ook krijgt de Fastback standaard rubber van Michelin mee. Als lezer zeggen deze droge cijfers je waarschijnlijk weinig, maar na een week rijden blijkt dat deze combinatie de Fastback een stuk dynamischer maakt dan de reguliere i30 hatchback. Sturen gaat met speels gemak en zeer precies, al blijft het altijd een rustgevende en comfortabele auto om mee onderweg te zijn.

Het juiste spoor

Rijhulpsystemen maken het leven aan boord gemakkelijker. Enthousiast werd ik van de Lane Keeping Assist, die met subtiele stuurbewegingen de auto in het juiste spoor houdt. Dit systeem is echter nog niet volmaakt, want op een smal dijkweggetje herkende het systeem de wegbelijning niet goed. Het Blind-spot Collision Warning-systeem waarschuwt je voor verkeer in je dode hoek. Ook de verkeersbordherkenning (het Intelligent Speed Limit Warning) was fijn als geheugensteuntje, maar bleek niet feilloos.

De komst van de Hyundai i30 Fastback betekent goed nieuws voor wie een bescheiden middenklasser zoekt met een beetje stijl en opvallende lijnen. Het C-segment bestaat gelukkig niet uit enkel en alleen maar grijze muizen, want dankzij Hyundai is er ook voor de gewone excentriekeling iets te kiezen.

Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDI

Motor: 998 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 120 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 171 Nm bij 1.400-4.000 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel 
Topsnelheid: 188 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.242 kilo
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17
CO2-uitstoot: 120 g/km
Energielabel: C
Basisprijs (rijklaar): 27.795,- euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: