Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Jaguar E-PACE P300 R-Dynamic HSE

    Auto 10-04-2018No Comments

    Jaguar is met de F-PACE al langer succesvol aanwezig in het luxe M-SUV segment. Omdat compacte SUV’s immens populair geworden zijn, was het tijd voor de Britten om ook hier hun kunsten te vertonen. Het resultaat: de Jaguar E-PACE, en ik reed met de P300 2.0 AWD Automaat R-Dynamic HSE.

    Die E-PACE moest er wel komen, want zijn oudere broer de F-PACE, is wel heel erg groot en door al zijn luxe niet echt wat je noemt een middenklasser. De E daarentegen is betaalbaar(der) en een high-end product in het immens populaire SUV middensegment. Onze P300 is met iets meer dan 81 duizend euro, de duurste benzineversie, wat toch nog best een bak centen is.

    Voor dit geld zit de R-Dynamic versie vol met veiligheidssystemen en comfortverhogende accessoires. Helaas moeten we voor extra luxe zoals verwarmde stoelen en stuurwiel en een neerklapbare achterbank apart op de optielijst aanvinken. Maar whatever, als je 81 duizend euro aan een auto uit kunt geven, maken een paar duizend meer of minder ook niet meer uit. Aanvinken dus.

    Indrukwekkend

    In feite is de E-PACE een gecomprimeerde F-PACE. Zijn design spreekt velen, net als dat van zijn grote broer of zus -of hoe je ‘m ook noemen wil- tot de verbeelding. Zonder uitzondering vindt iedereen ‘m mooi. De oh’s en ah’s zijn niet van de lucht en veel nekjes draaien om als je aan komt rijden. Dankzij de immense grille met het herkenbare logo, weet iedereen dat dit een Jaguar is.

    Binnenin de E-PACE is bijna alles pure luxe. Een minpuntje zijn de plastic-look and feel lijsten rondom het instrumentenpaneel en infotainmentscherm. Maar dit is dan ook echt het enige wat niet strookt bij het verder volledige premium interieur van de Jag. Je zit in deze auto als een vorst op een troon, hoog en uitkijkend over je onderdanen in hun gewone mannen- en vrouwen autootjes.

    Erg lekker is de 300 pk tweeliter viercilinder met dik 400 Nm koppel die in mijn E-PACE ligt. Het vermogen is al vanaf bijna stationair toerental indrukwekkend, het geluid niet te versmaden. Als je flink gas geeft, laat de motor je continue horen dat hij hard voor je wil werken. Ruwe bolster, blanke pit is de beschrijving die wat mij betreft het beste past. Heerlijk. En als de Jag eenmaal op de gewenste snelheid is, is hij opmerkelijk stil van binnen. De soepel en snel schakelende negentraps automatische versnellingsbak draagt hier een belangrijk deel aan bij.

    Dikke grijns

    Hoewel de E-PACE heel lekker rijdt, gedraagt hij zich niet als de meeste andere Jaguars. Het mechanische onderstel moet flink zijn best doen om de 1.900 kilo vlees in het juiste spoor te houden. Niet dat ‘t hem niet lukt, maar de vering en demping moeten wat zeilen bijzetten om de kolos de maximale grip te geven. Het onderstel is niet helemaal ‘des Jaguars’ en op slecht wegdek -ik reed ermee in België en dan weet je het wel- iets aan de stugge kant.

    Een Jaguar E-PACE rij je al in een diesel met 150 pk vanaf 48.800 euro en dat is voor dit formaat en deze klasse auto geen exorbitant bedrag. Je rijdt voor dit geld in een exclusieve wagen waar je zowel op de golfbaan als bij prospects zonder schroom mee kunt komen voorrijden. Mijn Jag staat met al zijn opties, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk, voor bijna een ton voor je deur of op je oprijlaan.

    Hoe dan ook, ik heb in de Jaguar E-PACE een week lang met een dikke grijns op mijn gezicht rondgereden. De Engelsen hebben autodesign al lang geleden tot kunst verheven, en zetten deze traditie in de E-PACE onverminderd voort. Waar je ook aan komt rijden, je wordt welhaast met buigingen en applaus ontvangen. Samen met een brute 300 pk, van nul naar 100 in 6,4 seconden en een heerlijk sportief motorgeluid -of serene rust als je dat wil- is de E-PACE een echte Jaguar met een echte Jaguar beleving en bijna een must have!

    Jaguar E-PACE P300 R-Dynamic HSE

    Motor: 1.997 cc, viercilinder benzinemotor
    Vermogen: 300 pk bij 5.500 toeren
    Koppel: 400 Nm bij 1.200 toeren
    Transmissie: 9v, automatisch
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 243 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.894 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 8,0 l/100 km
    CO2-uitstoot: 181 g/km
    Energielabel: E
    Basisprijs (rijklaar): 48.800 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 97.179,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRossi over Marquez
    Next Article Rijtest Ford Fiesta Vignale, de kleine limo

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?