Jaguar is met de F-PACE al langer succesvol aanwezig in het luxe M-SUV segment. Omdat compacte SUV’s immens populair geworden zijn, was het tijd voor de Britten om ook hier hun kunsten te vertonen. Het resultaat: de Jaguar E-PACE, en ik reed met de P300 2.0 AWD Automaat R-Dynamic HSE.

Die E-PACE moest er wel komen, want zijn oudere broer de F-PACE, is wel heel erg groot en door al zijn luxe niet echt wat je noemt een middenklasser. De E daarentegen is betaalbaar(der) en een high-end product in het immens populaire SUV middensegment. Onze P300 is met iets meer dan 81 duizend euro, de duurste benzineversie, wat toch nog best een bak centen is.

Voor dit geld zit de R-Dynamic versie vol met veiligheidssystemen en comfortverhogende accessoires. Helaas moeten we voor extra luxe zoals verwarmde stoelen en stuurwiel en een neerklapbare achterbank apart op de optielijst aanvinken. Maar whatever, als je 81 duizend euro aan een auto uit kunt geven, maken een paar duizend meer of minder ook niet meer uit. Aanvinken dus.

Indrukwekkend

In feite is de E-PACE een gecomprimeerde F-PACE. Zijn design spreekt velen, net als dat van zijn grote broer of zus -of hoe je ‘m ook noemen wil- tot de verbeelding. Zonder uitzondering vindt iedereen ‘m mooi. De oh’s en ah’s zijn niet van de lucht en veel nekjes draaien om als je aan komt rijden. Dankzij de immense grille met het herkenbare logo, weet iedereen dat dit een Jaguar is.

Binnenin de E-PACE is bijna alles pure luxe. Een minpuntje zijn de plastic-look and feel lijsten rondom het instrumentenpaneel en infotainmentscherm. Maar dit is dan ook echt het enige wat niet strookt bij het verder volledige premium interieur van de Jag. Je zit in deze auto als een vorst op een troon, hoog en uitkijkend over je onderdanen in hun gewone mannen- en vrouwen autootjes.

Erg lekker is de 300 pk tweeliter viercilinder met dik 400 Nm koppel die in mijn E-PACE ligt. Het vermogen is al vanaf bijna stationair toerental indrukwekkend, het geluid niet te versmaden. Als je flink gas geeft, laat de motor je continue horen dat hij hard voor je wil werken. Ruwe bolster, blanke pit is de beschrijving die wat mij betreft het beste past. Heerlijk. En als de Jag eenmaal op de gewenste snelheid is, is hij opmerkelijk stil van binnen. De soepel en snel schakelende negentraps automatische versnellingsbak draagt hier een belangrijk deel aan bij.

Dikke grijns

Hoewel de E-PACE heel lekker rijdt, gedraagt hij zich niet als de meeste andere Jaguars. Het mechanische onderstel moet flink zijn best doen om de 1.900 kilo vlees in het juiste spoor te houden. Niet dat ‘t hem niet lukt, maar de vering en demping moeten wat zeilen bijzetten om de kolos de maximale grip te geven. Het onderstel is niet helemaal ‘des Jaguars’ en op slecht wegdek -ik reed ermee in België en dan weet je het wel- iets aan de stugge kant.

Een Jaguar E-PACE rij je al in een diesel met 150 pk vanaf 48.800 euro en dat is voor dit formaat en deze klasse auto geen exorbitant bedrag. Je rijdt voor dit geld in een exclusieve wagen waar je zowel op de golfbaan als bij prospects zonder schroom mee kunt komen voorrijden. Mijn Jag staat met al zijn opties, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk, voor bijna een ton voor je deur of op je oprijlaan.

Hoe dan ook, ik heb in de Jaguar E-PACE een week lang met een dikke grijns op mijn gezicht rondgereden. De Engelsen hebben autodesign al lang geleden tot kunst verheven, en zetten deze traditie in de E-PACE onverminderd voort. Waar je ook aan komt rijden, je wordt welhaast met buigingen en applaus ontvangen. Samen met een brute 300 pk, van nul naar 100 in 6,4 seconden en een heerlijk sportief motorgeluid -of serene rust als je dat wil- is de E-PACE een echte Jaguar met een echte Jaguar beleving en bijna een must have!

Jaguar E-PACE P300 R-Dynamic HSE

Motor: 1.997 cc, viercilinder benzinemotor
Vermogen: 300 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 400 Nm bij 1.200 toeren
Transmissie: 9v, automatisch
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 243 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.894 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 8,0 l/100 km
CO2-uitstoot: 181 g/km
Energielabel: E
Basisprijs (rijklaar): 48.800 euro
Prijs testauto (rijklaar): 97.179,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: