Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Renault Captur TCe 90

    Auto 29-01-2014Geen reacties

    Autotest-Renault-Captur-DrivingDutchmanBij Renault weten ze de Nederlandse autokoper te behagen. Elke keer als de uitstootnormen worden aangescherpt, weet het Franse merk daar slim mee om te gaan.

    Maar ook op designgebied en motorenbouw weet Renault precies wat de consument wil, met als gevolg dat vele Nederlanders geïnteresseerd naar de dealer gaan. Zelfs mensen die een gebruikte Renault op het oog hebben, vallen voor een splinternieuwe Captur. Hoe flikt Renault dat toch?

    Vriendelijk reusje

    De Captur is een auto die een grote groep mensen voor zich weet te winnen, een echte allemansvriend. Ik kan er over meepraten, want mijn driejarige zoon is waarschijnlijk een van de grootste fans van de Captur. Hij is niet de enige, zo blijkt tijdens de testweek. Overal waar je komt met de Captur, heb je aanspraak. Jong en oud, man en vrouw, iedereen spreekt zijn waardering uit voor het model en zijn oranje-witte kleurstelling.

    Hij is niet te groot, niet te klein, niet agressief en zeker niet sloom

    Hij is niet te groot, niet te klein, niet agressief en zeker niet sloom. Om met de woorden van junior te spreken: “hij kijkt niet boos, maar hij kijkt streng.” Maar met goede looks alleen kom je er niet, het moet ook een beetje rijden. Daarom ben ik benieuwd naar de kwaliteiten van de basismotor, de 900 cc TCe met 90 pk. En verdomd, nog voor ik bij de importeur van het terrein afrijd ben ik al bijna overtuigd…

    Autotest-Renault-Captur-Dashboard-DrivingDutchman

    Snel thuis in de Captur

    De entree in de Captur is dik in orde: de deuropening is ruim, je zit lekker hoog op prima stoelen die goed instelbaar zijn en je hebt een lekker dik stuurwiel in handen. Het ontwerp van het dashboard is clean, je kijkt uit op een overzichtelijk instrumentarium. De toerenteller en brandstofmeter zijn analoog, daar tussenin zit een grote digitale snelheidsmeter. Geheel volgens Renault-traditie zit de schakelaar van de cruisecontrol niet in de nabijheid van het stuur, maar op de middenconsole. Lastig?

    Het wegrijden vanuit stilstand vergt een beetje ondersteuning van de gasvoet

    Nee, want eenmaal ingeschakeld, blijft de cruisecontrol ook na het uitschakelen en starten gewoon aan staan. Het wegrijden vanuit stilstand vergt een beetje ondersteuning van de gasvoet, de drie kleine cilindertjes hebben bij stationair toerental te weinig momentum om de bijna 1.100 kilo zware Captur in beweging te krijgen. Vanaf de eerste meters voelt de auto vertrouwd aan. De remmen, koppeling en de besturing voelen alsof je al jaren in de Captur rijdt.

    Autotest-Renault-Captur-Achteruitrijcamera-DrivingDutchman

     Slimme vondsten in het interieur

    Intussen somt zoonlief de unieke kenmerken van de Captur op. Hij blijkt een kind van deze tijd te zijn, want het grote beeldscherm in het dashboard is het meest noemenswaardig. ‘Onze’ Captur is uitgerust met het MediaNav infotainment  systeem met 7 inch touchscreen dat ook voorzien is van het Pack City Camera. Dat laatste komt goed van pas, want de kont en C-stijl bieden weinig uitzicht naar achter.

    De Captur heeft standaard een dashboardlade van liefst 11 liter

    Dan rijst de vraag wat er nog meer zo bijzonder is aan de Captur, en kennelijk heeft ‘ie de brochure uit zijn hoofd geleerd: “hij heeft twee kleuren” (Orange Arizona / Ivoire), “de stoelen kunnen in de wasmachine” (afritsbare Zipper stoelbekleding), en “de Captur heeft geen klepje.” Inderdaad, want de Captur heeft standaard een dashboardlade van liefst 11 liter. Alle opties brengen de vanafprijs van de TCe 90 Expression van 17.990 euro op een eindbedrag van ruim 22 mille.

    Autotest-Renault-Captur-Kofferbak-DrivingDutchman

     Dappere driecilinder

    Negenhonderd cc, dat is verhipte weinig voor een automotor, maar de Captur lijkt er prima mee bedeeld. De 90 pk en 135 Nm weten verrassend goed raad met het wagentje. Pas bij snelheden boven de 120 kilometer per uur krijgt de luchtweerstand de overhand. Het is dan zaak om een versnelling terug te schakelen als je wilt versnellen. Op constante snelheid blijft het motorgeluid overigens keurig op de achtergrond.

    Als je veel snelwegkilometers maakt, is het raadzaam om voor de TCe 120 te kiezen

    Als je veel snelwegkilometers maakt, is het raadzaam om voor de TCe 120 te kiezen, want de driecilinder rendeert niet onder deze omstandigheden. Het verbruik loopt zomaar op tot ruim 7,5 liter per 100 kilometer. Op N-wegen en binnenwegen hoef je weinig inspanning te verrichten  om onder de 6 liter te komen. De motor is erg levendig, tussen de 2.500 en 4.500 toeren is de motor op zijn best en klinkt ie prima. Dat weet de schakelindicator ook, want die geeft niet snel het advies om bij lage toerentallen op te schakelen. Sterker nog, hij adviseert regelmatig om een tandje terug te schakelen om in voornoemd toerenbereik tempo te maken.

    Autotest-Renault-Captur-TCe90-DrivingDutchman

     Overtuigende auto, prettig geprijsd

    De grootste kwaliteit van de Renault Captur – ongeacht de motorisering  –  is de afstemming van het onderstel en besturing. De besturing is direct en precies, en biedt ook met winterbanden genoeg gevoel om de Captur precies op de weg te positioneren. Het onderstel weet goed raad met gemene oneffenheden. Diepe kuilen op klinkerwegen en gemene dwarsrichels op de snelweg worden adequaat geëlimineerd. Ondanks zijn hoge bouw gaat de Captur niet snel hangen in bochten.

    Na een week rijden is wel duidelijk dat de Captur een echte charmeur is

    Na een week rijden is wel duidelijk dat de Captur een echte charmeur is; hij ziet er goed uit, is prima uitgerust, hij heeft aansprekende rijeigenschappen en bovenal is hij prima geprijsd. Ook de basismotor is overtuigend, maar je moet vooraf goed bedenken hoeveel snelwegkilometers je gaat maken. Rijd je meer dan 25 procent van je kilometers op de snelweg, dan is de TCe 120 aan te raden. Het is een innemend wagentje, daar kan ik junior geen ongelijk in geven.

    Autotest-Renault-Captur-Achterzijde-DrivingDutchman

    Bekijk meer foto’s van de Renault Captur op onze Facebook pagina.

    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: B/20%
    Gem. verbruik: 4,9 l/100 km
    CO2 uitstoot: 113 g/km
    Cilinderinhoud: 898 cc
    Cilinders/Kleppen: 3/12
    Max. Vermogen: 66 kW/ 90 pk bij 6.000 t.p.m.
    Max. Koppel: 110 Nm bij 4.000 t.p.m.
    Acceleratie 0-100 km/h: 12,9 sec.
    Topsnelheid: 171 km/h
    Transmissie: 5 versnellingen, handbak
    Gewicht: 1.076 kg
    Prijs basisversie: € 15.990
    Prijs gereden uitvoering: € 22.078

    Plus
    + Fijn onderstel
    + Praktisch interieur
    + Prima uitrusting
    + Aansprekend design

    Min
    – Brandstofverbruik op snelweg
    – Opstarttijd infotainmentsysteem na start motor
    – Materiaalgebruik deurpanelen

    Tekst: Arnold van Schepen

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIntroductie nieuwe Nissan Qashqai vanaf modeljaar 2014
    Next Article Waar rook is, is niet altijd vuur…

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?