Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric

    Auto Elektrisch 19-04-2022Geen reacties

    Scandinavisch design is minimalistisch, authentiek en functioneel. Precies wat Volvo tijdens de ontwikkeling van de C40 Recharge voor ogen heeft gehad. Wij reden een week met de eerste Zweedse volledig elektrische crossover met een retourtje Amsterdam Brussel in het verschiet.

    “De eerste indruk telt”, aldus Volvo op zijn eigen C40 website. En dat is merkbaar. Op de meeste plaatsen waar we stilstaan is er wel iemand met een positieve reactie. Eén keer werden we zelfs gefeliciteerd: ‘proficiat met uw schone auto’. Het geeft aan dat Volvo geslaagd is in zijn design-doelstelling.

    Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric

    Opvallende verschijning

    De C40 is met zijn rechte hoge voorkant en achterkant, die van elkaar gescheiden worden door een coupé-achtig silhouet en opvallend grote wielen, een bijzondere verschijning. De voorkant is een kopie van die van de XC40, de achterkant maakt het verschil, maar met behoud van de typische hoge en lange Volvo achterlichten. Ontbrekende tierelantijnen in combinatie met rechttoe rechtaan lijnenspel versterken het strakke Zweedse design.

    Strak is ook de binnenkant van de C40. Het instrumentarium en dashboard geven het interieur een zakelijke uitstraling. Een niet al te groot infotainmentscherm, geflankeerd door twee lange smalle verticale ventilatieopeningen, siert het midden van het dashboard. 

    Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric

    Dat minimalisme mooi kan zijn, bewijst de C40, de eerste Volvo met een 100 procent ledervrij interieur. De materialen die in plaats van leer gebruikt worden, zijn net zo hoogwaardig en geven de auto een luxueuze uitstraling. Wat Volvo er ook voor gebruikt heeft, de stoelen zitten er niet anders of minder lekker door. De zitpositie is dankzij de elektrisch verstelbare voorstoelen eenvoudig naar ieders voorkeur in te stellen. Het comfort van de zittingen is goed en de voorstoelen geven prima zijdelingse steun. Achterin zit je, zoals het een Volvo betaamt, ook met z’n drieën royaal. 

    Hé Google

    Ideaal zijn de volledig geïntegreerde Google Assistant, Google Maps en Google Play. Zeg gewoon ‘Hé Google’ en je kunt beginnen. In de Volvo is het alsof je thuis bent. Met de instelbare ledverlichting geef je het interieur zelfs je eigen persoonlijke final touch aan de sfeer in de auto. Volvo doet er alles aan om het je zo goed mogelijk naar je zin te maken. Verbind eenvoudig je smartphone en navigeer via Google Maps naar je bestemming. Zodra de route uitgestippeld is, zie je in de kaartweergave hoeveel procent accucapaciteit je bij aankomst nog over hebt.

    Volvo stelt dat ze het aantal verkeersdoden in de toekomst naar nul willen terugbrengen. Omdat doel te bereiken moet een auto niet alleen sterk en veilig zijn, maar de bestuurder ook helpen ongelukken te voorkomen. De lane assist is hierin een prima assistent die de auto perfect in het midden tussen de lijnen houdt. De adaptieve cruise control is daarentegen tijdens het remmen echter wat aan de ruwe kant en zou iets soepeler mogen. 

    Het achteruit inparkeren vraagt wat extra aandacht. Want als de camera en het waarschuwingssysteem aangeven dat je een obstakel dreigt te raken, is de afstand in werkelijkheid nog redelijk groot. Het kan daardoor gebeuren dat je ingeparkeerd langer lijkt dan de auto in werkelijkheid is. Niet ernstig, maar soms wat onpraktisch.  

    Even wennen

    Rijden met de C40 Recharge is een genot. Je kunt de meeste kilometers fluweelzacht afleggen door alleen het acceleratiepedaal (One Pedal Drive) te gebruiken. Zodra je het pedaal loslaat remt de Volvo soepeltjes af tot stilstand. Het is even wennen, maar op deze manier rijden is eenvoudig, intuïtief en ideaal op de drukke Hollandse wegen. De 660 Nm trekkracht en 408 pk heb je waarschijnlijk nimmer nodig, maar het is toch leuk om te weten dat je sneller op de 100 km/h zit dan die BMW M3 naast je voor het verkeerslicht. 

    Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric

    Zijn gewicht van 2.085 kilo levert geen enkele beperking op. Je voelt zelfs niet eens dat je met een enorm zware auto onderweg bent omdat het zwaartepunt laag ligt. Dit zorgt voor een goede balans in de auto en het voorkomt overhellen. Minpuntje van de uitvoering waar wij mee rijden zijn de hoge wielen met lage banden. Hoewel dit de auto een stoere en robuuste uitstraling geeft, hoor je het in de auto goed als je op een slechte ondergrond rijdt. 

    De C40 Recharge heeft een gecombineerde oplaad aansluiting met zowel AC- als DC-aansluitingen. Met de ingebouwde 11 kW type 2 lader pomp je de accu met een snellader in 32 minuten naar 80 procent waarmee je in Nederland probleemloos naar de volgende lader of huis kunt rijden. Thuisladen neemt met 16 Ampère van leeg tot vol 8 uur in beslag. 

    Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric

    Ervan uitgaande dat de meesten onder ons dit aantal uren ‘s avonds en ‘s nachts liggen te slapen is dit een prima score. Bovendien mag met je met deze Twin Pure (twee elektromotoren) 1.800 kilo trekken. De C40 Recharge Pure electric met één elektromotor op de vooras mag 1.500 kilo trekken en is 10 duizend euro goedkoper.

    Volvo C40 Recharge Twin Pure electric

    De Volvo C40 Recharge is in alles een echte Volvo. Zweeds design, degelijkheid, ruimte en klasse. Dankzij z’n flinke actieradius is de C40 een prima voertuig voor dagelijks gebruik. Er is al een Volvo C40 vanaf iets meer dan 45 duizend euro waarmee Volvo zich in de range van de Hyundai Ioniq 5 en Polestar 2 begeeft.  

    Aandrijving twee elektromotoren, 408 pk en 660 Nm, vierwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 78 kWh
    Maximale laadsnelheid 150 kW DC
    Gewicht in kg (rijklaar) 2.085 kg
    Toegestaan trekgewicht 1.800 kg
    0-100 in sec: 4,9
    Top in km/h: 180
    Actieradius (WLTP): 438 kilometer
    Vanafprijs: 46.495,- euro
    Prijs testauto incl. accessoires: 61.644,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    Next Article Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?