Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    BMW 740Le, een grijnsfabriek

    Auto 20-02-2017No Comments

    De BMW 740Le is in veel opzichten een buitenbeentje, de iPerformance waar ik mee reed heeft namelijk geen twaalf, acht of zelfs geen zes cilinders. Nee, deze 740 moet het doen met slechts vier cilinders en een elektromotor. Ik mocht uitproberen of de 2.000 kilo zware BMW 740Le rijden echt zo geweldig maakt als BMW in haar reclameboodschappen belooft.

    Deze auto is niet normaal. Jaguars zijn gaaf, Porsches zijn geweldig, Mercedessen zijn tof, maar BMW overtreft veel in deze klasse met de 740Le. Ik reed met de hybride BMW 740Le High Executive waar 50 duizend euro aan opties in zit, waardoor hij met belastingen, registratiekosten, recyclingbijdrage en afleveringskosten een consumentenadviesprijs bereikt van net iets meer dan 160 duizend euro. Nou, dan mag het rijden wel heel erg geweldig zijn.

    Voor de beau monde

    ‘Geweldig’ is relatief, voor iedereen anders en vooral erg persoonlijk. Geweldig vind ik dat de huidige 740 er door zijn strakke design in combinatie met de fraaie blauw/grijze Mondstein metallic kleur van mijn testauto een stuk minder patserig, compacter en vooral chiquer uitziet dan zijn voorgangers. Dit maakt deze BMW wat mij betreft meer dan ooit een grote limousine waarin je je overal zonder schroom kunt vertonen. Al is deze verlengde Le versie meer voor de beau monde, dan voor de gemiddelde Nederlandse automobilist.

    Maar stel: je hebt goed geboerd en je kunt je de 740 veroorloven. Alle, maar dan ook echte alle mogelijke en denkbare luxe is aanwezig in deze limousine. Zowel de chauffeur als zijn passagiers ontbreekt het werkelijk aan niets. Vanaf het moment dat ik in de auto stapte, tot het moment dat ik eruit kwam, had ik een brede grijns van oor tot oor op mijn gezicht. BMW heeft aan alles gedacht om het je zo comfortabel mogelijk te maken. In de 740Le zit je zo mogelijk nog comfortabeler dan thuis in je relaxkamer  

    Bedenk het en het zit er in

    Wat denk je bijvoorbeeld van masserende stoelen en verwarmde armsteunen in de portieren en middenconsole. Nare luchtjes in de auto worden door een systeem in de auto geabsorbeerd en vervangen door een heerlijke odeur. Geen zin om de ruiten te krabben of in een koude of warme auto te stappen? Met de preconditioning-functie op de smartkey, die meer weg heeft van een smartphone, verwarm of koel je de auto met de automatische klok, of vlak voor een niet geplande rit.    

    Achterin de 740 zit je zo mogelijk nog comfortabeler dan je chauffeur. De individuele massagestoelen zijn met de meegeleverde tablet in alle mogelijke standen verstelbaar. Zelfs het klimaat kan achterin de BMW individueel gescheiden ingesteld worden, waarbij de passagier rechts achterin zijn benen heerlijk op een voetenbankje kan laten rusten. En dit alles terwijl hij films bekijkt op zijn eigen beeldscherm.

    Onmerkbaar rijden

    In de BMW 740Le krijg je nauwelijks het gevoel dat je aan het autorijden bent. De samenwerking tussen de motor, het hybridesysteem, de automatische versnellingsbak en de achterwielaandrijving is subliem. De tweeliter benzinemotor heeft een dubbele TwinPower turbo die voor een vermogen van 258 pk zorgt. De elektromotor zorgt voor nog eens 68 pk, waardoor het systeemvermogen bij een geladen hybride-batterij op 326 pk komt.      

    Het dynamische onderstel van de 740 dempt nagenoeg alle hobbels en zelfs stevige drempels en houdt de auto feilloos recht. Toch maakt de lange wielbasis de Le vooral in bochten wat lomp. In de comfort (standaard) modus voel je de bijna 2.000 kilo in korte bochten vooral naar de voorwielen verschuiven. In lange bochten verplaatst het gewicht van de auto zich vooral naar de zijkanten. In de sportstand is dit allemaal wat minder voelbaar, maar krijgt de achterkant van de auto wat meer te verduren.

    Conclusie

    Een BMW 740 koop je vanaf iets meer dan 90 duizend euro, je hebt dan al een flink aangeklede auto met rij-comfort verhogende zaken als een automatische versnellingsbak, hill assist, city safety system, automatische niveauregeling, keyless entry, individueel geregelde airconditioning, cruise control en elektrische voorstoelen.

    De BMW 740Le iPerformance is een geweldige limousine, die zijn passagiers zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B moet vervoeren. En dat doet ie, zonder overdrijven, grandioos. Wat mij betreft maakt BMW rijden met de 740Le iPerformance echt geweldig. Al dit moois is echter maar het topje van de luxe die de BMW 740Le te bieden heeft. Wil je ook weten waarom de 740 een grijnsfabriek is? Ga er dan gerust een rondje mee rijden en ik beloof je dat je met een grijns van oor tot oor weer uitstapt. Als je dat al lukt.

    Informatie

    Merk: BMW
    Model: 740Le iPerformance High Executive
    Brandstof: Benzine / Plug-in Hybrid
    Cilinderinhoud: 1.998 cc, viercilinder
    Vermogen: 326 pk (gecombineerd)
    Koppel: 400 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 5,4 seconden
    Topsnelheid: 250 km/u
    Versnellingsbak: 8v, automatisch
    Gewicht: 1.975 kg
    Prijs vanaf: 97.474 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleSuzuki Ignis niet alleen ideaal voor Postman Pat
    Next Article Huur of verhuur een klassieke auto in 30 seconden met BookAclassic

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?