Het vergt wel wat moed om de C3, het zeer goed verkopende model van Citroën, te vervangen door een compleet nieuw model. Maar door diverse stijlelementen en door een vergelijkbaar design van de C4 Cactus los te laten op de nieuwe C3, weet je dat het haast niet fout kan gaan.
Citroën heeft van de nieuwe C3 een erg aansprekend model gemaakt. Hij geeft je direct het Herman van Veen gevoel bij het instappen. “Ik ben vandaag zo vrolijk. Zo vrolijk zo vrolijk”!
Personaliseren is momenteel hét toverwoord in autoland. Je kan de C3 dan ook helemaal samenstellen zoals je zelf wenst. Er is keuze uit negen carrosseriekleuren en als je die combineert met de drie kleuren voor het dak, zijn er 36 kleurcombinaties mogelijk. De buitenspiegels kunnen ook nog in de dakkleur worden gekozen en met de herkenbare Airbumps maak je jouw C3 helemaal af. De Airbumps zijn in tegenstelling tot de C4 Cactus wel iets smaller en als optie leverbaar vanaf versie Feel. Ook het interieur is helemaal naar smaak samen te stellen. Naast de standaard, zijn er drie andere interieur kleurcombinaties mogelijk.
C3 zet nieuwe standaard in B-segment
Vergelijk je de nieuwe C3 met het oude model, dan moet je direct constateren dat Citroën een jonger publiek wil aanspreken. Het interieur is modern en strak, maar eenvoudig van opzet. Met het zitcomfort in de royale stoelen zit het goed. En hier gaat Citroën naar mijn mening goed scoren. Van oudsher staat Citroën synoniem voor comfortabele auto’s en dat merk je al als je in de nieuwe C3 stapt zonder dat je nog maar één kilometer hebt gereden.
Bij het wegrijden voelt de C3 meteen erg vertrouwd aan en voel je weinig van oneffenheden in de weg. Bang om in bochten over te hellen hoef je niet te zijn, want dat doet de C3 nauwelijks. Ook aan het geluidcomfort heeft Citroën gewerkt. Bij het optrekken hoor je kort een prettig roffeltje van de PureTech motor, maar eenmaal op snelheid is dat volledig naar de achtergrond verdrongen.
Nieuwe technieken zetten nieuwe standaard
Citroën heeft een groot aantal nieuwe technieken toegepast op de C3 en zorgt ervoor dat de C3 daardoor in het B-segment een nieuwe standaard zet. Denk bijvoorbeeld aan het Lane Departure Warning Systeem, die de bestuurder waarschuwt wanneer de auto buiten de rijstrook komt zonder dat de richtingaanwijzer is ingeschakeld. Of de Coffee Break Alert, die de bestuurder waarschuwt als die te lang achter het stuur zit. Persoonlijk vind ik dit een goede zaak, een goed kop koffie is erg belangrijk op zijn tijd.
En zo zijn er nog wat veiligheidsfeatures die tegen een meerprijs verkrijgbaar zijn vanaf uitrustingsniveau Shine of Feel. Denk bijvoorbeeld aan de dodehoekdetectie. Of de ConnectedCam. Dit is een HD camera achter de binnenspiegel met een ingebouwde GPS. Met deze camera kunnen foto’s en video’s worden gemaakt. Bij een ongeluk worden beelden van 30 seconden voor het ongeluk en 60 seconden na het ongeluk automatisch op opgeslagen, zodat ze kunnen dienen als bewijs. Een klein minpuntje vond ik wel de plek waar je de buitenspiegels bedient, deze is op onlogische plaats gepositioneerd, namelijk links achter het stuur op het dashboard. Het was even zoeken voor ik het gevonden had.
Kanshebber Auto van het Jaar
De nieuwe C3 is leverbaar met de bekende PureTech benzine en de BlueHDi dieselmotoren. De 1.2-liter benzinemotoren hebben respectievelijk 68, 82 of 110 pk. De 1.6 BlueHDi dieselmotoren hebben 75 of 100 pk. Ik reed de 110 pk sterke benzine-uitvoering die iets meer dan 2.000 toeren maakt bij 100 kilometer per uur. Met als gevolg ook een heel acceptabel brandstofverbruik.
Ik reed met handbak, een automatische versnellingsbak is ook mogelijk. Om bij de bagageruimte te komen, moet je wel even met beleid te werk gaan, het indrukken van de knop vergt wat finesse. Maar de bagageruimte zelf is voldoende groot en spullen kan je er gemakkelijk inkrijgen, er is nauwelijks een tildrempel.
De nieuwe Citroën C3 staat op de shortlist voor de autoverkiezing van het jaar. Als ik kijk naar de criteria die de juryleden van de Auto van het Jaar 2017 verkiezing moeten hanteren, namelijk: Design, Comfort, Veiligheid, Zuinigheid, Weggedrag / rijeigenschappen, Prestaties, Gebruiksgemak, Milieuaspecten, Rijplezier en Prijs. Dan moet ik haast wel constateren dat dit allemaal in de nieuwe Citroen C3 vertegenwoordigd is. Ik heb in een winnaar gereden!
Informatie:
Merk: Citroën
Model: C3
Type: 1.2 liter (1.199 cc)
Brandstof: Benzine
Motor: drie cilinder
Vermogen: 110 pk
Koppel: 205 Nm
Topsnelheid: 188 km/h
Versnellingsbak: 5MT
Gewicht: 1.025 kg
Prijs vanaf: € 14.684,-
Prijs gereden model: €22.084,-
Energielabel: C