Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Is de Hyundai IONIQ Hybrid beter dan de rest?

    Auto Elektrisch 17-11-2016Geen reacties

    De eersten zullen de laatste zijn, althans volgens de bijbel. In het geval van de Hyundai IONIQ kan dat ook wel eens zo zijn voor concurrenten zoals de Toyota Prius en Auris en de Nissan Leaf. Deze modellen zijn al een tijdje op de markt, echter door te wachten heeft Hyundai de tijd gehad om iets beters te ontwikkelen. Maar is dat ook gelukt?

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchmanDrie verschillende keuzes

    Met de IONIQ heeft Hyundai een auto in het gamma voor klanten die geen of een hele lage uitstoot wensen. Het is de eerste auto waarbij je kunt kiezen uit drie aandrijflijnen: hybrid, plug-in of volledig elektrisch en dat is in het aankoopproces van een nieuwe auto wel bijzonder. De IONIQ electric heeft met een volle batterij een actieradius van meer dan 280 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC). De batterij, een moderne lithium-ion-polymeerbatterij, is met een snellader in een half uur tot 80 procent te vullen.

    De plug-in hybrid IONIQ komt in 2017, kan meer dan 50 kilometer elektrisch rijden en de batterij wordt tijdens het rijden door de benzinemotor en remmen en bij stilstand geladen met een stekker. De IONIQ hybrid waar ik mee reed laad alleen de batterij onder de achterbank tijdens rijden en remmen.

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-1Kappa motoren

    De hybrid en plug-in hebben een 1.6-liter Kappa GDI benzinemotor die speciaal voor de IONIQ ontworpen is en 105 pk heeft. Tel bij die benzinemotor de pk’s van de elektromotor op en je komt uit op een vermogen van 141 pk en een trekkracht van 265 Nm. Hiermee is de IONIQ geen trage auto bij sprintjes en de topsnelheid is met 185 kilometer per uur ook nog eens heel behoorlijk.

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-2De IONIQ heeft altijd een 6-traps DCT automaat en daardoor vloeiende versnellingswisselingen. De automaat heeft ook een SPORT modus die zorgt voor een scherpere gasrespons en levendiger rijkarakter. Sportief, daar is het de IONIQ niet om te doen, maar wel prettig dat het aanwezig is.

    Zuinig, zelfs voor een koukleum

    Tijdens mijn ritten kwam ik zonder enige inspanning uit op een gemiddeld verbruik van 4,3 liter op 100 kilometer. Ik reed niet heel veel op de cruisecontrol en de stuur- en stoelverwarming aangezet omdat ik een koukleum ben. De combinatie van benzinemotor en elektromotor die goed samenwerken en inspelen op de rijomstandigheden zorgen voor dit keurige verbruik en ik durf te beweren dat de 1 op 25 kilometer makkelijk gehaald kan worden in de praktijk.

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-3Een zeer lage CW waarde?

    In de zoektocht naar een lage CW waarde, de luchtweersstandcoëfficient, krijg je het soort vorm die de IONIQ heeft. Vloeiende lijnen waarover Hyundai spreekt als coupé-achtige lijnen, maar dat gaat mij persoonlijk te ver. Met een luchtweerstandcoëfficient van 0,24 is de IONIQ een van de meest aerodynamische wagens in zijn klasse. De luchtstroom gaat langs de bekende hexagonale Hyundai grille, vervolgens langs de carrosserie en verdwijnt via op de Toyota Prius lijkende achterkant.

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-6Connectiviteit alom

    Het interieur is ruimtelijk vormgegeven en diverse chroomaccenten geven een luxueuze uitstraling. De dashboardmaterialen voelen goed aan. Door het stuur kijk je naar een zeven inch TFT-LCD display waarop alle relevante informatie over de auto wordt weergegeven. Denk daarbij aan het verbruik en de status van de batterij. Het stuur is aan de onderkant afgevlakt en voelt goed aan.

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-4Hoewel de hybrid een echte automaat heeft, zag ik wel drie pedalen. Het meest linker pedaal is de ‘hand’-rem en is dermate hoog gepositioneerd dat je er tijdens het rijden niet per ongeluk op kunt trappen. Connectiviteit is een woord wat wel van toepassing is op de IONIQ. De IONIQ is voorzien van diensten als Apple CarPlay, Android Auto en TomTomLive Services. Deze zijn te bedienen vanaf het aanrakscherm in het midden van het dashboard en erg makkelijk te bedienen.

    Conclusie:

    De markt van hybride auto’s is door de komst van de IONIQ opgeschut. Door te wachten heeft Hyundai een voorsprong en een auto gecreëerd die uniek is in de zin dat klanten kunnen kiezen uit drie aandrijflijnen. Door een perfecte afstemming tussen de geavanceerde 1.6 GDi benzinemotor en electromotor is zuinig rijden geen probleem in de hybride IONIQ. Ik zou zeggen, Hyundai heeft een stap gezet en de hybrid 2.0 uitgevonden!

    hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-5Informatie:

    Merk: Hyundai
    Model: IONIQ
    Type:  1.6 liter (1.580 cc)
    Brandstof: Hybride
    Motor: vier cilinder 1.6 GDi-Benzinemotor
    Vermogen: 141 pk (totaal)
    Koppel: 265 Nm
    Topsnelheid: 185  km/h
    Versnellingsbak:  6-traps automatische transmissie
    Gewicht: 1.345 kg
    Prijs vanaf: € 21.995,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe Alfa Romeo Stelvio, eindelijk
    Next Article Rij in een McLaren 540C voor nog geen 1.200 euro per maand

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?