Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Peugeot 208 GTI, de nieuwe standaard?

    Auto 03-06-2015Geen reacties

    Het is haast onmogelijk iets te zeggen of schrijven over een sportieve hatchback van Peugeot zonder een vergelijking te maken met de 205 GTI. Dit bejaarde autootje lijkt inmiddels wel verheven tot bijna de beste auto ooit, waardoor iedere nieuwe sportieve Peugeot moet opboksen tegen een legende, wat een schier onmogelijke taak lijkt. Misschien is het inmiddels wel tijd die 205 los te laten en te kijken naar het heden en de toekomst. En ik denk dat de nieuwe 208 GTI daar de juiste aanleiding voor is.

    Peugeot-208-GTI-1

    Mooie compacte auto

    Met de 208 hebben de Fransen een mooie compacte auto neergezet. De dimensies kloppen en zeker de GTI uitvoering ziet er snel en sportief uit. Persoonlijk vind ik de nieuwe grill ook erg gaaf, maar daarover verschillen de meningen. Sommigen vinden hem iets te veel design, maar smaken verschillen.

    De lijnen over de flanken, de suggestie van een powerdome op de motorkap en de iets oplopende chromen lijst aan de onderkant van de ramen, geven deze kleine Peugeot een speels, sportief en toch stoer karakter.

    Peugeot-208-GTI-2

    Nieuwe filosofie

    In het interieur zien we de nieuwe filosofie van Peugeot. Minimalistisch met weinig knoppen en strakke lijnen. Het stuur – echt heerlijk om vast te pakken –  is erg klein en de tellers steken er bovenuit in plaats van dat je door het stuur moet kijken. Hierdoor is alle informatie dichterbij je blik op de weg. Het is wel even wennen, maar uiteindelijk erg prettig.

    Een hardcore sportwagen is het niet, maar je kan nog steeds loeihard de bochten door.

    De stoelen in de GTI zijn zeer goed ontworpen. Niet alleen zien de half lederen exemplaren er erg stoer en sportief uit, ze zitten ook nog eens lekker. Misschien zijn ze wat aan de korte kant, waardoor je wat steun aan je bovenbenen mist, maar ze geven wel goede zijdelingse steun. En dat is belangrijk, want met deze 208 kan en wil je hard door bochten heen.

    Peugeot-208-GTI-Dashboard

    200 pk!

    De 208 GTI is voorzien van een 1.6 THP-motor, die 200 pk levert. Het is een oude bekende die onder andere te vinden is in de RCZ, maar in de GTI is hij anders getuned. Door een verandering aan de turbo reageert de auto lekker fel op het gas en blijft hij heerlijk doortrekken. Nee, aan power zal je echt geen tekort hebben en voor je het weet rijdt je harder dan je denkt. Het geluid wat daar bij geproduceerd wordt is best leuk, maar had misschien ietsje stoerder gemogen.

    Niet superstrak

    Het onderstel van de 208 GTI is misschien niet zo superstrak als je zou verwachten. De vering is niet echt keihard, waardoor de auto soms een beetje te veel beweegt in bochten. Een hardcore sportmodel is het dan ook niet, maar vergis je niet: je kan nog steeds loeihard de bochten door, waarbij de auto – meestal – heel strak de lijn blijft volgen.

    Het voordeel dat het onderstel niet keihard is, is dat je na een tijdje gummen, ook weer heerlijk rustig kunt rijden. Persoonlijk hou ik wel van deze net niet extreme auto’s; die zijn in het dagelijks gebruik gewoon het fijnst en daar wil je stiekem gewoon in blijven rijden. Als voorbeeld: toen ik van Maastricht terug naar de Randstad moest, besloot ik de gehele route binnendoor te doen en de snelweg te mijden. Niet omdat de 208 niet goed op de snelweg rijdt, maar omdat ik zo lang mogelijk wilde blijven rijden en dat is voor iedere auto een enorm compliment.

    Peugeot-208-GTI-3

    Conclusie

    De Peugeot  208 GTI is wat mij betreft een zeer goed geslaagde auto. Hij ziet er lekker compact en sportief uit met mooie lijnen, een fijne wagen om naar te kijken. Ook het interieur zit goed in elkaar, ook al is de nieuwe filosofie soms wel even wennen. En het rijden heeft voor mij persoonlijk de ideale mix tussen (zeer) sportief maar toch comfortabel genoeg om er lange stukken in te rijden. Dus laten we die 205 nu maar even voor wat ie is of was, en laat de 208 GTI de nieuwe standaard zijn, waarmee we toekomstige sportmodellen van Peugeot mee gaan vergelijken.

    Technische gegevens

    Brandstof: Benzine

    Cilinderinhoud: 1.598 cc

    Cilinders/kleppen: 4/16

    Vermogen: 200 pk

    Koppel: 275 Nm

    Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 sec.

    Topsnelheid: 230 km/h

    Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld

    Gewicht: 1.135 kg

    Prijs: vanaf: € 26.860

    Plus

    + Compact en sportief uiterlijk

    + Heerlijke motor

    + Sportief en toch comfortabel

    + Rijk uitgerust

    Min

    – Niet de allersportiefste hatchback

    –  Zeker niet de zuinigste

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHierom moeten 53 miljoen auto’s met Takata airbag terug naar de garage
    Next Article Kosten autopech stijgen door bezuinigingen op onderhoud

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?