Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Doorgeslagen koppakking Lotus Elise met 18K4F motor – ruilmotor of koprevisie?

    Techniek 07-03-2014No Comments

    Iedere cabrioletrijder zal het wel eens meegemaakt hebben: regenwolken die vanuit het niets opdoemen terwijl je lekker met open dak aan het toeren bent. Dan is het een kwestie van het dak dichtdoen, of een schuilplaats zoeken.

    Hinderlijk, maar er zijn ergere dingen, want de bestuurder van een Lotus Elise kreeg met een wel heel hardnekkige bewolking te maken. Dure bewolking…

    Doorgeslagen koppakking reden voor revisiemotor

    Tijdens een rit op een mooie, zonnige dag doemde er vanuit het niets een dikke wolk op achter de Lotus Elise. De auto in kwestie heeft de 1.800 cc 18K4F motor (die ook in de Rover 200 voorkomt), bouwjaar 2004 en heeft slechts 59.000 kilometer op de teller. Nog geen reden om een ernstig defect aan de auto of de motor te vermoeden, maar een driftig knipperend controlelampje op het dashboard noopt de bestuurder tot een stop langs de snelweg. De dikke wolken die hem achtervolgden, volgen tot op de vluchtstrook. Als de motor wordt afgezet, verplaatst de zeer lokale bewolking zich naar de motorruimte, reden voor de bestuurder om snel contact met de garage op te nemen. Die haalt de Elise per autoambulance op en brengt de pechvogel naar de werkplaats.

    Door de hitte in de verbrandingsruimte verdampt de koelvloeistof die via de uitlaat zichtbaar wordt als witte rook

    Na een eerste analyse komt de garage tot de conclusie dat de koppakking doorgeslagen is, dat betekent dat er een geldverslindende reparatie ophanden is. De koelvloeistof is via de lekkende koppakking in de verbrandingsruimte gekomen, dat veroorzaakte de dikke witte rookwolken uit de uitlaat. Door de hitte in de verbrandingsruimte verdampt het water in de koelvloeistof, dit wordt via de uitlaat naar buiten afgevoerd waar het zichtbaar wordt als witte rook. Andersom komen de verbrandingsgassen op hun beurt terecht in het koelsysteem, waar de druk vervolgens enorm toeneemt. Het expansievaatje dat de volumeverschillen van de koelvloeistof opvangt is voorzien van een overdrukbeveiliging. Als de druk te hoog wordt kan de koelvloeistof via een overdrukpoort naar buiten ontsnappen, en dat was bij deze Elise ook gebeurd.

    Lotus-Elise-Techspertise-DrivingDutchman-2Bijzondere blokconstructie

    De Lotus Elise is helaas niet voorzien van een koelvloeistoftemperatuurmeter, anders had de bestuurder eerder kunnen zien dat het niet pluis was met de motor. De zaak was nu geëscaleerd en daarom raadde de garage een revisiemotor aan. Ze waren bekend met dit soort problemen en ze hadden het vermoeden dat er hitteschade in het motorblok was ontstaan. En dat heeft alles te maken met de bijzondere constructie van dit motorblok.
    De basis van elk motorblok is het onderblok (het cilinderblok) waarin de zuigers bewegen. De krukas wordt middels de onderste hoofdlagerschalen tegen het onderblok geschroefd, en aan de bovenkant worden de cilinders afgesloten door de cilinderkop er op te schroeven.

    Lange blokbouten houden het complete motorblok bijelkaar

    Zowel aan de onder- en bovenzijde zijn schroefdraadverbindingen om het motorblok samen te bouwen. Zo niet bij deze K-serie motor van Rover die in de Elise werd gebruikt. In deze motorblokken worden hele lange bouten gebruikt die het geheel aan onderdelen tussen de cilinderkop en de lagerschalen bijelkaar houden. Deze bouten lopen dus door de cilinderkop en worden in de onderste lagerkappen vastgedraaid. Dat betekent dus dat wanneer de kopbouten worden losgedraaid, het hele draaiende gedeelte los zit. En dit heeft gevolgen voor het onderhoud en de revisie van deze motoren.

    Doorgeslagen koppakking Lotus Elise met 18K4F motor – ruilmotor of koprevisie Driving-DutchmanLengte blokbouten zijn allesbepalend

    Door hun lengte zijn deze bouten erg gevoelig voor oprekking, als ze eenmaal zijn vastgedraaid zullen ze iets oprekken waardoor ze teveel lengte hebben om weer gebruikt te worden; ze kunnen de onderdelen niet weer zo strak tegen elkaar trekken als ze in eerste instantie deden. Elke keer dat deze bouten gedemonteerd worden, moeten ze vervangen worden. Omdat de lengte van deze bouten allesbepalend is voor de kracht waarmee de motor bijeen gehouden wordt, mag de cilinderkop ook niet gevlakt worden. Immers, elke (tiende) millimeter die van de cilinderkop afgehaald wordt, betekent een navenante overlengte van de blokbouten. Om die reden wilde de garage dan ook een revisiemotor plaatsen. Ze hadden ervaring met oververhitte blokken waarbij de cilinderkop over de cilinderbussen was gesmolten waarbij het noodzakelijk bleek om de gehele motor te vervangen. Toch wilde ik eerst de cilinderkop aan een nadere inspectie te onderwerpen, tegen de zin van de garage.

    Bij de proefrit bleek alles naar behoren te werken, de motor draaide als een zonnetje en de kachel gaf warme lucht

    De cilinderkop werd gedemonteerd zodat ik kon zien hoe heet de kop eigenlijk was geweest. Gelukkig bleek de schade mee te vallen, de kop was niet over de koppakking gesmolten en we besloten om de kop lichtjes te vlakken. Na het opmeten bleek de cilinderkop nog binnen de nominale waarden te vallen, de kop had dus nog voldoende hoogte waardoor de nieuwe blokbouten niet te lang zouden zijn. De cilinderkop werd dus gewoon weer gemonteerd. Een heikel punt was echter het vullen van het koelsysteem.

    Motor reviseren niet nodig

    De motor is namelijk achter de voorstoelen geplaatst en de radiateur gewoon voorin, dit betekent dat er een bijzonder lang systeem van leidingen en slangen wordt gebruikt. Dit heeft als gevolg dat er onderweg veel plekken zijn waar lucht kan blijven hangen, het ontluchten van dit systeem is dan ook ontzettend belangrijk.

    Tijdens de proefrit bleek alles naar behoren te werken, de motor draaide als een zonnetje en de kachel gaf warme lucht. Hiermee waren we overtuigd dat de operatie geslaagd was en dat er geen revisiemotor geplaatst hoefde te worden. Eind goed, al goed.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRiley Elf: een merkwaardige Mini
    Next Article Common rail pomp en zwavelvrije diesel een fatale combinatie?

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Crash data elektrische stuurbekrachtiging Volkswagen Group wissen zonder stuurkolom te vervangen

    By Driving-Dutchman

    Zo gebruik je het aircosysteem van je auto optimaal

    By Driving-Dutchman

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?