Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D (N47D20A) deel 1

    Techniek 20-02-20165 reacties

    Soms heb je van die opdrachten die letterlijk in je gaan zitten, zo’n klus houdt je wakker. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Eén ervan wil ik met jullie delen, luister en huiver! Het verhaal begint tijdens een nachtelijke rit op de snelweg. Met een gangetje van 130 kilometer per uur hoort de berijder van de BMW X3 2.0D met motorcode N47D20A uit 2007 een luide knal en denkt aan een lekke band.

    Echter vóórdat hij de auto naar de kant van de weg kan krijgen, neemt de Beemer het roer over. Met geblokkeerde wielen en een 180 graden pirouette, komt de auto uiteindelijk half op een toevallig passerende oprit tot stilstand. De met de schrik vrijgekomen berijder schakelt een berger in die de zwaar gewonde auto naar een garage brengt.

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D (N47D20A)Drijfstang, oliepomp en ander verwrongen metaal

    Ook bij de garage sloeg de schrik toe. Nadat de bodemplaat werd losgemaakt, viel een groot aantal motoronderdelen op de grond. Een afgebroken drijfstang, de complete oliepomp en een aanzienlijke hoeveelheid verwrongen andere metalen vonden hun weg naar buiten. De startmotor bungelde alleen nog maar aan de B+ en massakabel onder de auto. Een vluchtige blik door het gapende gat in het oliecarter liet al snel een beeld zien alsof er een bom in de motor geëxplodeerd was.

    Een aantal drijfstangen en de balansassen zijn gebroken. De rondslingerende delen ervan, hebben nietsontziend om zich heengeslagen en een spoor van onherkenbare verwoesting achtergelaten. Mijn gevoel vertelde me dat dit geen simpel onderzoek zou worden. Reparatie-technisch gezien was het niet zo complex. Een andere motor en misschien een andere automatische versnellingsbak monteren zou de auto weer nieuw leven in moeten kunnen blazen. De oorzaak van de schade achterhalen is echter een ander verhaal.

    Motormanagement moet uitsluitsel geven

    Ik besloot derhalve eerst met de contactsleutel langs de BMW dealer te rijden om deze uit te laten lezen. Dit resulteerde in niet meer dan het chassisnummer en de actuele tellerstand. Gezien de redelijk gevorderde leeftijd van de auto, bleek de hoeveelheid data die de sleutel van het motormanagementsysteem betrekt, nog maar zeer beperkt. Als gevolg van het ontbreken van enige spanning in de elektronica, kon ook de elektronische bedieningseenheid zelf niet worden uitgelezen. Terwijl het vermoeden bestond dat deze toch heel wat meer te vertellen zou hebben.

    Drijfstangbreuken en hoofdbrekens over BMW X3 2.0D (N47D20A)_2Na uitvoerig overleg met mijn opdrachtgever werd besloten de auto over te brengen naar elektronicaspecialist Autodiagnose.eu in Kolham. Plan was om als eerste de elektronica weer op orde te krijgen om zodoende enige inzicht in de recente elektronische historie van de auto te krijgen. Ook zouden we ons daar kunnen verdiepen in de technische oorzaak van de schade, zonder dat de opdrachtgever een blanco cheque hoeft uit te schrijven. 

    Dat mijn eerste gevoel -geen simpele expertise- juist bleek, wordt duidelijk in mijn volgende artikel waarin het onderzoek bij Autodiagnose.eu aan de orde komt. Lees hier deel 2 van dit artikel. 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleJeep Renegade Trailhawk: een fijne Eyecatcher
    Next Article Echt van mij

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 5 Reacties

    5 reacties

    1. Pjotr on 07-03-2016 20:21

      Spannend, ontzettend benieuwd naar de rest! Afwachten in spanning haha!

      Reply
    2. Wim on 05-04-2016 11:37

      Beste Bert, hoe is dit uiteindelijk uitgedraaid ?

      Reply
      • Bert Pennock on 07-04-2016 13:49

        Hoi Pjotr en Wim,

        Het vervolg is onderweg, lees en huiver 🙂

        Reply
    3. Sjeik El i-DTEC on 12-04-2016 20:03

      De oorzaak is nog niet achterhaald.

      Vraag1. Als ik een kapotte drijfstang zie, dan zit ik richting ontstekingstijdstipproblemen te denken. Staat de ontsteking wel goed? En heeft de ECU geen kortsluiting gehad waardoor de cilinderrijen de verkeerde volgorde van ontsteken gevolgd hebben waardoor bij het opkomen van een zuiger te vroeg het brandstofmengsel ontstoken is?
      Geen noodloop door kortsluiting in de ECU, de oliepomp buiten werking = vastlopen van de motor.

      Vraag2. Deze motorschade lijkt in veel opzichten als de motorschades die bij gebroken distributieriemen voorkomt. Echter ik zit steeds richting de ECU te denken.
      Ik heb weleens slechte printen gezien, en zelf heb ik eens een auto gehad met een kapotte relais die het motormanagement aanstuurde.

      Reply
    4. Sjeik El i-DTEC on 12-04-2016 20:12

      En ja…. het is een X3 2.0D. Geen benzine, dus waarom schrijf ik dan over ontsteking?

      Het moet zelfontbranding zijn, Dat maakt het nog ingewikkelder om de oorzaak te achterhalen.
      Voorzichting begint het dan te lijken op onkunde bij BMW om goede Diesels te kunnen produceren.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?