Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Een iconische alleskunner: de Jeep Wrangler Unlimited X-edition

    Auto 17-12-2015Geen reacties

    Zeven verticale gleuven en twee ronde koplampen, dat kan niet anders dan een Jeep zijn. Van veraf herken je het merk, maar je hoeft ook niet lang te kijken om het model te identificeren. Hoekig, hoog en breed, dat moet de Wrangler zijn, een onvervalst Amerikaans icoon. Ik reed met één van de meest recente versies: de 2015 Jeep Wrangler Unlimited X-edition.

    Net als zijn Britse collega, de Landrover Defender, is het uiterlijk van de Wrangler duidelijk die van een terreinwagen. Hoog en breed, scharnieren aan de buitenzijde, grote dikke banden met stevig profiel, de bumpers dicht op wielen, alles is gericht op een leven buiten het asfalt. Dat Wranglers zeer goede offroad wagens zijn, weet bijna iedereen ook wel. Maar is de wagen ook te gebruiken als dagelijks vervoer, dat toch grotendeels op de weg plaatsvindt?

    Kijk eerst de video van deze stoere wagen:

    Unlimited X

    Eerst even een uitleg over de uitvoeringen: de Wrangler is te koop in twee versies: de ‘gewone’ en de Unlimited. De laatste heeft een grotere wielbasis (2.947 in plaats van 2.424 millimeter) en vier deuren in plaats van twee deuren van de reguliere versie. Hiermee heb je vier volwassen zitplekken, voldoende laadruimte en ineens, in plaats van een speelauto, een serieuze optie voor je dagelijks vervoer. Dit punt is dus alvast binnen. Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 1De X-edition is een speciale uitvoering, vernoemd naar de Winter X-games in Amerika waar Jeep altijd sterk aanwezig is. Deze editie heeft onder andere een stoerdere motorkap, striping, luxe stoelen, donkere ramen, een speciale grille en speciale rubbermatten. Al met al een mooi pakket met extra’s, waarbij de stickers en striping misschien net even te veel van het goede zijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

    Diesel

    ‘Mijn’ Wrangler was voorzien van de 2.8 CRD dieselmotor die 200 pk en 460 Nm aan koppel levert, wat ook wel nodig is voor een auto die rond de 2000 kilo weegt. De kracht wordt via een 5 traps-automatische versnellingsbak overgebracht op de achter- of alle vier de wielen.Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 2Hoewel de Wrangler in deze uitvoering goed mee komt met het moderne verkeer, is het zeker geen snelle auto. De diesel is een echt werkpaard, dat al vanaf onderin de toeren zijn maximale kracht levert. Hij kan dan ook niet minder dan 2200 kilogram trekken, wat voor een hoop mensen erg van pas komt.

    Beter dan je denkt

    Iedereen die wel eens achter het stuur van een terreinwagen heeft gezeten, weet dat het rijden op de weg niet het sterkste punt van deze wagens is. De hoge banden die nodig zijn voor de grip op zand en modder, maken het sturen op asfalt vaag. En de vering met lange slag die nodig is om kuilen en rotsblokken te kunnen absorberen, zorgen dat de auto in bochten op de weg sterk overhelt. En ook de Wrangler lijdt hier onder, maar in veel mindere mate dan je zou denken.Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 4Als oud-bezitter van een eerdere generatie Wrangler, kan ik zeggen dat er grote stappen gemaakt zijn in het rijden op de weg. Toegegeven merk je zeker nog wel op pad te zijn met een offroad wagen, maar er valt prima mee te leven op de weg. Je gaat goed bochten door en de hoge zitpositie is heerlijk. En daarbij: door de offroad-capaciteiten hoef je amper te remmen voor verkeersdrempels, wat toch wel cool is. Al met al is er met de nieuwste Wrangler Unlimited prima te leven op de weg.

    Fun

    En dan offroad, ja daar blijft de wagen toch wel erg goed. Uiteraard voorzien van vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, kom je praktisch overal doorheen en overheen. Hill Descent control zorgt ervoor dat je niet bang hoef te zijn voor afdalingen en de hoge bodemvrijheid en speciale verzegelingen op de aandrijfassen zorgen ervoor dat je ook gemakkelijk door diep water kan rijden.Een iconische alleskunner de Jeep Wrangler Unlimited 3Een andere leuke bijkomstigheid van alle Wranglers: je kunt het dak eraf halen. Bij de Unlimited kun je bij de voorstoelen gemakkelijk twee panelen loskoppelen, waardoor je een halve cabriolet hebt. Met iets meer moeite, schroef je ook het hele dak met de achterkant eraf, waardoor je ineens een ruime vierpersoons cabrio hebt inclusief ruime laadruimte. Vaste rolbeugels (met geïntegreerde speakers) zorgen voor de veiligheid. Je moet echter wel ergens plek hebben om het dak te kunnen stallen. En wil je echt helemaal open rijden, dan kun je zelfs de deuren er gemakkelijk afhalen.

    Conclusie

    De nieuwe Jeep Wrangler Unlimited X-edition is een erg gave wagen. Als antwoord op de vraag in de inleiding: Ja er valt goed mee te leven op de weg en er is ruimte en comfort voldoende voor je dagelijks vervoer. Daarnaast kun je er in het weekend en op vakantie heerlijk van genieten als fun car zonder dak en deuren door de modder.

    Er is wel één grote maar: de auto kost in de uitvoering waar ik mee reed bijna 97.000 euro en daarmee kom je akelig dicht in de buurt van een leuk aangeklede Grand Cherokee. En dan heb je net even wat meer auto, luxe én de offroad mogelijkheden. Nu kun je een Wrangler in Nederland kopen vanaf 59.130 euro, maar niemand wil het instapmodel, je wilt de grote, de luxe, en dan betaal je. Je zult de Jeep Wrangler Unlimited X-edition dan ook niet heel veel zien rijden in ons land, maar als je hem ziet, wordt hij bestuurd door iemand met een grote glimlach op zijn of haar gezicht, dat weet ik zeker.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 2.776 cc
    Cilinders: 4
    Vermogen: 200 pk
    Koppel: 460 Nm
    Topsnelheid: 169 km/h
    Versnellingsbak: Vijftraps automaat
    Gewicht: 2253 kg
    Prijs gereden model: 96.993,84,- euro

    Plus
    + Fun
    + Stoer
    + Goed offroad

    Min
    – Duur
    – Op de weg niet in z’n element 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKilometer-vretende Ford S-MAX TDCi-en: 7 ton met één motor
    Next Article Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium, tussen MPV, SUV en limousine

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?