Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium, tussen MPV, SUV en limousine

    Auto 19-12-2015Geen reacties

    Het eerste dat opvalt als je wegrijdt met de Ford S-MAX, is hoe zacht en soepel het onderstel van deze auto is. Hobbels worden soepel gladgestreken, kuilen lijken op spekkies of donzen dekbedden. Een zweem van rust en onthaasting overvalt me. Hier kan ik me wel een weekje in vermaken. De Ford S-MAX TDCi 180pk Titanium is Relaxen met een hoofdletter R.

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium Driving-Dutchman_4De eerste kilometers in de S-MAX vraag ik me soms zelfs af of het onderstel niet té soft is. In bochten geeft de zachte vering in eerste instantie namelijk niet echt een enorm vertrouwd gevoel. Maar naarmate de kilometers verstrijken, voel je dat de assistentiesystemen hun werk goed doen en de S-MAX veilig door droge en natte bochten begeleiden. Bovendien ga je in een comfortabele auto als de S-MAX vanzelf rustig rijden, waardoor je je om bochten en wegligging totaal geen zorgen meer hoeft te maken.

    Heerlijke automaat

    De zestraps-automaat is al even soepel als het onderstel. Het op- en terugschakelen doet de bak nauwelijks merkbaar. Als je langzamer wil gaan rijden, maar de rem niet hoeft of wil gebruiken, schakel je met de flippers aan het stuur terug en vertraagt de auto flink. Omschakelen naar de Sport-modus maakt de TDCi een stuk pittiger, maar ook iets nerveuzer. De motor reageert dan al op kleinste aanraking van het gaspedaal. De S-MAX TDCi met automaat heeft twee duidelijk verschillende gezichten.

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium Driving-Dutchman_2De tweeliter dieselmotor is sterk en stil. Ook als je het gaspedaal flink intrapt hoor je ‘m, mede door de goede geluidsisolatie, nauwelijks. Het enige minpuntje dat ik kan vinden in de motor/versnellingsbakcombinatie is een lichte resonantie rondom de 1.800 toeren per minuut. Het is dan net of de versnellingsbak tussen twee versnellingen twijfelt en een versnelling te hoog zit. Deze situatie komt voornamelijk voor rond de zestig kilometer per uur.

    Veel glas

    De Ford S-MAX blinkt uit in glasgebruik. Het immense voorraam, het gigantische glazen panoramadak, de driehoeksruitjes tussen de A- en deurstijl. Ze zorgen er samen voor dat je perfect zicht rondom hebt. En als je op de parkeerplaats je stoel in de ligstand zet, heb je een geweldig uitzicht naar de hemel. Het geeft mij een enorm ruimtegevoel. Toch voel ik mij zeker niet bekeken want de ruiten zijn rondom voldoende donker gemaakt.

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium Driving-Dutchman_1De ruimte beperkt zich niet tot een gevoel. Als je denkt dat je een ruime auto hebt, moet je de S-Max eens van binnen bekijken. Zowel voorin, maar vooral achterin gaat het er niet meer om of je genoeg ruimte hebt, maar wat je met al die ruimte moet doen. Er is zoveel been- en hoofdruimte, een verlengde limousine is er niets bij. De ruimte op de derde zitrij is alleen geschikt voor de kleintjes onder ons, maar daar is die dan ook speciaal voor gemaakt.

    Veel voor veel

    De Ford S-MAX wordt door velen gezien als een van de mooiste auto’s in zijn segment. Het is een auto met uitgesproken contouren en bovengemiddelde prestaties. Er is veel ruimte aan boord voor groot, klein en bagage. Het brandstofverbruik voor een auto van dit formaat is zeker niet verkeerd. Als je een beetje je best doet is 6,5 liter diesel op 100 kilometer vrij eenvoudig haalbaar. Ik ben positief verrast en onder de indruk van het onderstel van de S-MAX. Hij doet zijn naam MAX eer aan en is zonder twijfel een MPV (Multi Purpose Vehicle).

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium Driving-Dutchman_8De Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium gedraagt zich als een luxe sedan of stationwagen, heeft de ruimte van een grote SUV en de wegligging van een limousine. Een ander nadeel, en dat is best even schrikken, is de prijs. In de uitvoering waar ik mee heb gereden dan. Vijftigduizend euro is namelijk best een bak geld, hoewel je daar dan wel een diesel en een automatische versnellingsbak voor krijgt. Ben je bereid om met de hand te schakelen en ‘het’ met een 1.5-liter EcoBoost motor te doen, wat overigens een prima motor is, begin je met een startprijs tussen de 37 en 38 duizend euro.

    Plus
    + Rijcomfort
    + Ruimte
    + Luxe

    Min
    – Resonantie rond 60 km/h
    – Prijs diesel/automaat

    Ford S-MAX 2.0 TDCi Driving-Dutchman_3.jpeg Driving-Dutchman_3Technische gegevens
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.997 cc
    Vermogen: 180 pk
    Koppel: 400 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,5 sec.
    Topsnelheid: 208 km/h
    Gewicht: 1.778 kg
    Prijs vanaf: € 37.500,-
    Prijs testauto: € 63.065,-

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEen iconische alleskunner: de Jeep Wrangler Unlimited X-edition
    Next Article Hyundai maakt groot(s) rijden bereikbaar met Tucson

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?