Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    • Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Introductie en autotest Smart fortwo en Smart forfour

    Auto 27-11-2014No Comments

    De keywords van de Smart fortwo en de Smart forfour zijn Urban Joy en Urban Mobility. Deze keywords zorgden ervoor dat de voorgeprogrammeerde route in de navigatie van Utrecht naar Amsterdam ging. De Urban modus in het hoofd dan ook op *aan* en karren maar!

    Ondanks dat ik ben opgegroeid in een stad heb ik een gruwelijke hekel ontwikkeld aan het rijden door Amsterdam. Overal komen fietsers, brommers, voetgangers en trams vandaan. Toch geeft de Smart een lekker stevig gevoel en heb je al snel het idee dat je overal tussendoor en langs kunt omdat hij super wendbaar is, kort draait en vlot optrekt. De Smart heeft de kleinste draaicirkel in zijn segment, en klein is hij! Het is even wennen dat je dicht op de voorwielen zit en je meteen ook met je lijf de bocht om gaat met sturen maar het duurt niet lang of het is heel gewoon.

    Het is even wennen dat je dicht op de voorwielen zit en je meteen ook met je lijf de bocht om gaat met sturen.

    In kleinere auto’s heb ik vaak het gevoel dat ik in een klein plastic autootje rondrijd maar met de Smart niet. Sterker nog, alles ziet er stevig uit met mooie materialen en de afwerking is erg netjes. Bovendien is de Smart uitgerust met allerlei veiligheidssystemen. De Smart roept een soort brutaliteit op, die je in een stad als Amsterdam best kunt gebruiken om van A naar B te komen. Het keyword Urban Joy komt dus inderdaad tot z’n recht.

    inroductie-Smart-fortwo-en-forfour-interieur-fortwo-blauw

    De ruimte in beide modellen vielen me erg mee. We reden met twee personen en ik heb geen seconde het gevoel gehad dat ik bijna op schoot of schouder-schouder zat. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de extra 10 centimeter in de breedte die de nieuwe Smart heeft gekregen om het comfort te verbeteren. Met mijn 1 meter 83 zat ik ook niet klem met mijn knieën onder het stuur of met mijn haren tegen het dak te kriebelen. In de Smart forfour heb je 2 zitplaatsen achterin waar je best twee volwassenen passen. Het is natuurlijk geen limousine maar met een Smart rijd je denk ik ook niet naar Oostenrijk, dus het voldoet prima.

    De keuze is reuze

    De Smart fortwo en de Smart forfour zijn nu alleen nog met handgeschakelde bak maar rond april 2015 wordt de automaat verwacht. De fortwo en forfour zijn verkrijgbaar in een 71 en 90 pk variant. Naast de variaties in motorvermogen is de keuze echt reuze bij de Smarts en kun je kiezen uit drie uitrustingspakketten: de Passion, Prime en Proxy, met elk hun eigen lijstje extra’s. Naast deze drie varianten heeft de Smart een Limited edition. De edition#1 (number one) met een verlaagd onderstel, 16 inch lichtmetalen velgen, panoramadak en nog meer moois. Deze is slechts een beperkte periode beschikbaar.

    Speciale Nederlandse edities

    Alsof het nog niet genoeg was kun je ook kiezen voor de Essential edition. Deze Smart is op de standaard uitvoering uitgebreid met het Cool & Audio pakket. De tweede Nederlandse special is de Joy edition. Deze is op basis van de Passion en heeft daarnaast het Cool & Audio pakket, smartphonehouder, comfort pakket, afsluitbaar dashboardkastje, vloermatten en bagageruimafdekking. Deze twee versies zijn speciaal voor de Nederlandse markt. Ik vind een vanafprijs van 10.795 euro best veel geld voor een auto in dit segment, maar de Smart is wel af en van goede kwaliteit.

    10.795 euro is best veel geld voor een auto in dit segment, maar de Smart is wel af en van goede kwaliteit.

    Er rammelt niets en het ziet er allemaal gelikt uit. De auto heeft standaard een zijwindassistent maar ik vraag me dan gelijk af hoe vaak je weggeblazen wordt in de stad, waar de Smart toch eigenlijk voor bedoeld is. Op de Afsluitdijk heeft het misschien wel zin. De automatische afstandsregeling is tegen meerprijs te krijgen maar de auto heeft zo’n kort neusje dat als je het gevoel hebt bumper te kleven er eigenlijk nog een Smart tussen past. De spoorassistent is handig als je toch stiekem met je telefoon zit te rommelen en je zonder knipperlicht te gebruiken van baan dreigt te wisselen en dat volgens de auto niet de bedoeling is. Ik vind het een bemoeiallerig piepje maar dat komt omdat ik op een ruime A2 ook wel eens zonder knipperlicht opschuif naar de rechter baan.

    inroductie-Smart-fortwo-en-forfour-foto-smarts-oranje-blauw

    Hou je van een lekker eigen muziekje? Dan pak je er ook nog een JBL Soundsystem bij en je telefoon gaat dan in de smartphonehouder en op die smartphone heb je natuurlijk de App geïnstalleerd die jou wijst waar de dichtstbijzijnde Smart geschikte parkeerplaats is. Deze data komt vanuit de “Smart community” die steeds groter wordt.

    Niks voor mij

    Gelukkig woon ik in een dorp en is zo’n klein ding echt helemaal niets voor mij, maar het is een prima auto en als ik de centen had en in de stad woonde wist ik het wel. Dan nam ik een edition #1 met het hele boekje erop en het JBL soundsystem erin. Urban Joy snap ik dan wel.

    Bekijk meer foto’s van de Smart fortwo en forfour op onze Facebook-pagina.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Jaguar F-Type Coupé Supercharger [video]
    Next Article Autotest Abarth 695 Edizione Maserati [video]

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota GR86

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    By Tim Willems

    Rijtest Hyundai Ioniq 6

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?