Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    • Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen?

    Auto 29-09-20152 Comments

    Er verschijnen tegenwoordig steeds meer auto’s met zeven zitplaatsen. Vaak gaat het om wagens waar de fabrikant wat wegklapstoeltjes in de kofferbak plaatst en zo een zevenzitter creëert. De kleine stoeltjes zijn meestal alleen geschikt voor kinderen, maar ze verkopen. En dus proberen de verschillende merken personenauto’s zo te bouwen, dat er zeven man in passen. Volkswagen komt met de Caddy Combi Maxi vanuit een andere richting. Zij gebruikten hun populaire bestelwagen en bouwden deze om tot een ruime zevenzitter. De vraag is echter, kan een omgebouwde bestelbus de meer populaire MPV’s vervangen?

    Ruimte, ruimte en nog eens ruimte

    Een Caddy koop je vooral voor de ruimte, punt. Aan de buitenkant is het een enorme auto, maar toch verbaas je je bij het instappen nog over de enorme afmetingen van de binnenruimte. Als je achter het stuur zit en je omdraait, zie je geen kleine wegklapstoeltjes achterin, maar 5 volwassen stoelen staan.

    Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangenDe achterste twee stoelen kun je er uit halen en de middelste drie kun je omhoog klappen, waarmee je de kofferbak vergroot van een nette 530 liter tot een duizelingwekkende 3.880 liter. Tegen deze ruimte kan geen enkele MPV op. De Caddy wint dus makkelijk als het gaat om ruimte.

    Uiterlijk

    Waar bij MPV’s meestal heel veel aandacht besteed wordt aan een mooi evenwichtig ontwerp, moeten bestelwagens vooral praktisch zijn. Ook de Caddy is vooral praktisch vormgegeven om zoveel mogelijk ruimte te creëren. Het is dan ook geen mooie wagen, maar lelijk is hij ook zeker niet. De neus lijkt sterk op die van andere Volkswagens en dat is een compliment. De tijd dat bestelwagens lelijke hokken van auto’s waren, ligt wel achter ons.

    Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen 3In het interieur, dat ook weer sterk op die van andere Volkswagens lijkt, is alles netjes voor elkaar. Een klein schermpje voor de radio en Bluetooth voor je telefoon en duidelijke tellers voor je. Straalt het echter luxe uit? Nee, ook hier zie je dat de Caddy ontworpen is om te werken, niet te showen. Al met al moet een Caddy wat mij betreft het qua uiterlijk afleggen tegen de meer gangbare MPV’s, die er tegenwoordig allemaal erg gelikt uit zien.

    Rijden

    Onze testauto was voorzien van een 2.0 TDI met 102 pk en 250 Nm. Hiermee is de Caddy zeker geen strepenstrekker, maar hij komt prima mee met het verkeer. Typisch een motorblok voor een werkpaard. Gemiddeld rijdt de auto, voorzien van Volkswagens Bluemotion technologie, zo rond de 1 op 16, wat ok is voor zo’n grote wagen. Het gewicht valt -zeker als je naar het formaat kijkt- met 1.419 kilogram ook nog wel mee. Laad je de volledige 3.880 liter laadruimte vol, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

    Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen 1Qua bochtgedrag rijdt de nieuwe Caddy beter dan je zou vermoeden van zo’n grote en vooral hoge auto. Natuurlijk helt hij wel iets over, maar het valt mee. Wel krijg je, zoals vaak met bestelwagens, het idee dat de auto met wat lading lekkerder zou rijden. Maar dan de vraag: wat rijdt beter, een gemiddelde MPV of de Caddy? Hoewel moderne bestelwagens als de Caddy veel beter rijden dan de oudere exemplaren, liggen de wegligging en het comfort van MPV’s toch op een hoger niveau.

    Prijs

    Is een aangepaste bestelwagen dan een stuk goedkoper dan een MPV? Een Volkswagen Touran met een vergelijkbare motorisering, uit te breiden met een derde zitrij, kost vanaf 34.350 euro. De door ons gereden Caddy is verkrijgbaar vanaf 35.390 euro.

    Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen 4Qua prijs ontlopen deze twee elkaar dus nauwelijks. Uiteraard zijn beide modellen uit te breiden met allerlei luxe-pakketten. Zo kwam de prijs van onze testauto uiteindelijk op 37.774 euro. Maar als het gaat om prijs is er dus geen duidelijke winnaar aan te wijzen.

    Conclusie

    De vraag was: ‘kan de tot personenauto omgebouwde Volkswagen Caddy een MPV verslaan?’. Dat ligt sterk aan je prioriteiten. Wil je een praktische en vooral ruime wagen, dan is de Caddy jouw vriend. Je gooit er zo een stel fietsen in, verhuizen is geen enkel probleem, je zou er zelfs nog in kunnen slapen. Op dat vlak verslaat de Caddy de concurrentie. Maar hou je van meer luxe en design en wat verfijndere rij eigenschappen, dan moet de bestelwagen het hoofd buigen. Maar het feit dat je na moet denken over deze keuze, is een groot compliment voor de nieuwe Volkswagen Caddy Combi Maxi.

    Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen 5Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.989 cc
    Gem. opgegeven verbruik: 1 op 17
    Vermogen: 102 pk
    Koppel: 250 Nm
    Versnellingsbak: vijf versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.419 kg
    Prijs vanaf: 35.390 euro

    Plus
    + Ruimte
    + Praktisch
    + Zuinig

    Min
    – Rijeigenschappen kunnen beter
    – Relatief duur

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article‘Nederlandse’ elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver
    Next Article Renault Kadjar: sushi met roquefortsaus, of toch een eigen karakter?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota GR86

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    By Tim Willems

    Rijtest Hyundai Ioniq 6

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Karel on 29-09-2015 13:24

      Goed verhaal!
      Maar andersom is het natuurlijk ook waar: Dat een typisch bestelwagentje hetzelfde kost als een 7-zits MPV is niet bepaald een compliment.
      De tijd dat mensen die niet om luxe vroegen particulier een voordelig Express, Berlingo of Caddy reden, ligt ook achter ons. Hoewel… Ik ken nog iemand in een Seat Inca en eentje in een Tourneo Connect.

      Reply
    2. Yuri Van Koeveringe on 29-09-2015 16:31

      Dank en je hebt idd gelijk. Het verlangen en aanbod van steeds luxere bestelwagens die meer en meer moeten lijken op personenauto’s leidt uiteindelijk tot dergelijke hoge prijzen. En ja de Inca, dat is nog eens een voordelige klassieker.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?