Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Kawasaki Z900, een listig gifkikkertje?

    Motor 11-06-20172 Comments

    Kawasaki is momenteel marktleider in Nederland. Dit succes is volgens de importeur met name te danken aan de nieuwe Z900 die in de Benelux de best verkochte naked bike is. Ik reed er mee en zocht voor je uit waarom deze motorfiets zo populair is.

    Al vanaf de eerste meters wordt het duidelijk, de 900 is een allemansvriend. Iedereen past er op en je rijdt er mee weg alsof het een lichte brommer is. Maar draai je de gashendel open, dan wordt je getrakteerd op een brok power waar je u tegen zegt. De zwarte Kawa met zijn gifgroene frame en Akrapovic demper op deze Performance Edition is dan listig, zeg maar gerust giftig. Het maximale vermogen van 125 pk voel je het beste rond de 9.500 toeren per minuut. Het hoogste koppel van bijna 99 Nm is er al bij iets meer dan 7.500 toeren.

    Je zit op de 900 vrij laag -een hoger zadel is optioneel te koop- en vrij dicht op het voorwiel. De motor voelt kort en dat is hij ook. Maar de zitpositie en zijn formaat maken ‘m ook enorm wendbaar. Je zit lekker rechtop en leunt nooit op je polsen. Opvallend is hoe weinig rijwind je ondanks het miniscule spoilertje boven de koplamp vangt. Bovenop die koplamp zit ook het digitale display met rij-informatie. De grafische weergave is meervoudig instelbaar. De informatie is, ook in direct zonlicht, goed af te lezen.   

    Scherp als een scheermes

    Door zijn compacte afmetingen en de goede zitpositie -je zit meer in dan op de motor- is het enorme vermogen, dat al bij lage toeren beschikbaar is, prima te doseren. De watergekoelde 948 cc viercilinder zal je nooit onverwacht verrassen met rare uitspattingen. En mocht je toch onverhoopt en onbedoeld toch iets te hard een bocht ingaan, dan zorgen de dubbele 300 millimeter semi-zwevende remklauwen en vierzuiger remklauwen en 250 millimeter schijf met twee zuigers achter er wel voor dat je in no time op de juiste snelheid zit.

    Mocht je middenin een bocht er nu toch achter komen dat je te snel gaat, dan laat de Z zich met speels gemak omgooien. De Japanners hebben die gecombineerd met een trellis frame waar het motorblok onder opgehangen is. Het blok zorgt voor extra stijfheid en dat voel je. De Z900 stuurt zo scherp als een nieuw scheermes dat je net uit zijn verpakking hebt gehaald

    Conclusie

    De Kawasaki Z900 raakte mij vanaf de eerste meters en is op dit moment wat mij betreft een van de leukste motoren die er rond 10 duizend euro te koop is. De zitpositie is goed voor het sportieve werk, maar ook voor de langere afstanden. De Z900 stuurt scherp en remt perfect.

    In principe hoef je nooit bang te zijn dat de Kawasaki Z900 iets zou doen wat jij niet wil. Mits je ‘m met respect behandelt. Het listige van de Z900 is dat hij jou uitdaagt om steeds dat metertje later te remmen, net iets eerder op je gas te gaan en net even wat sneller door die bochtencombinatie. Laat je niet gek maken door ‘m, want hoe goed hij ook voelt en is, er zijn grenzen. Aan alles. Maar tot die grens is de 900 op alle vlakken een topper.

    Informatie

    Merk: Kawasaki
    Model: Z900 Performance Edition
    Motortype: Vloeistof gekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor
    Cilinderinhoud: 948 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 125 pk
    Koppel: 98,6 Nm
    Gewicht: 210 kg (rijklaar)
    Prijs vanaf: 9.999,- euro 
    Prijs gereden model: 10.998,- euro inclusief kosten rijklaar maken

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDucati Multistrada 950, is minder meer?
    Next Article Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Remko Ebbeling on 17-06-2017 20:42

      Ik ga niet schrijven hoeveel motoren ik al heb gehad, maar dat zijn er voor aardse bedrippen belachelijk veel. Sinds drie maanden een Kawasaki Z900 en wat een supermachine is dit. Ik dacht dat ik kon motorrijden, maar eigenlijk kan ik het pas drie maanden echt.Vandaag weer op pad geweest en genoten van de dijken rondom Culemborg. Daar waar het vrij was van wandelaars, fietsers en woningen, heb ik de buitenste randen van mijn Pirelli’s {ja, wel gekozen voor andere banden) gepoetst. Jemig, wat een fiets is dit, niet normaal wat je met deze fiets kan doen. Alles gaat super strak en zeker, de enige beperking is je hart, die moet groot, heel groot zijn als je de grenzen van deze fiets wilt ontdekken. Ik heb de grens nog niet mogen ervaren en misschien wil ik dat ook niet!

      Kortom; zoek je een fiets ontwikkeld voor en gemaakt in 2017, dan nu kopen. Hij stuurt snaarscherp en levert prestaties van een superbike, zeker met de uitlaat die er bij mij onderzit. Wauw wat een snerpend geluid. Want, dat was wel een beetje lafjes met de standaard demper 😉

      Oh ja, en al die technische hulpmiddelen als esp en instelbare mappings voor o.a. regenachtige omstandigheden zitten gelukkig niet op deze motor. Waarom niet? Deze motor heeft dit soort geneuzel niet nodig en de motorrijders die deze motor kopen en rijden ook niet 😉

      Groeten Remko Ebbeling

      Reply
      • Rob Blom on 19-06-2017 08:31

        Hoi Remko, dank voor je reactie! Gr., Rob

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?