Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Kostbare motorschade Land Rover Freelander door slechte reparatie

    Techniek 22-09-20141 reactie

    De totale uitval van een motor door motorschade komt zelden zonder aankondiging. Maar in het ene geval duurt het weken waarbij de verschijnselen steeds heftiger worden, en in het andere geval hoor je een ongewoon geluid en binnen een minuut speelt de motor zijn slotakkoord.

    Dat laatste is zuur, vooral omdat motorschade zeer ongelegen komt en omdat je nagenoeg niets kunt doen om erger te voorkomen. De bestuurder van een Land Rover Freelander uit 2007 met motorcode 224DT echter strandde met zijn auto zonder enige notificatie vooraf. Tijdens de rit viel het vermogen weg, gevolgd door een heftig mechanisch geratel uit de motorblok. Toen de koppeling werd ingetrapt werd het stil aan boord.

    Paar duizend kilometer geleden distributie vernieuwd

    De gealarmeerde sleepdienst vermoedde een defecte distributie, maar de eigenaar van de Freelander achtte dat erg onwaarschijnlijk. Nog maar een paar duizend kilometer terug was de complete distributie vernieuwd, en sindsdien had de Freelander geen misse slag gemaakt. De eigen garage, die de distributie vernieuwd had, kon op het eerste gezicht niets afwijkends aan de distributie vinden, maar vond wel een afgebroken nokje waarmee de brandstofpomp aangedreven wordt. Bij de 224DT motoren wordt de brandstofpomp via de nokkenas aangedreven. Het nokje dat de nokkenas en de pomp verbindt was volledig afgebroken. En zonder draaiende brandstofpomp draait geen enkele motor.

    Land Rover Freelander strandt door slechte reparatie Afgebroken-klep Driving-DutchmanNa het vervangen van het meeneemnokje volgde de proefstart. Helaas wilde de motor met geen mogelijkheid aanslaan. De garage besloot de compressie te meten, en toen kwam het pechduveltje uit het doosje: de derde cilinder had totaal geen compressie. Een blik met de endoscoop leerde waarom: er was een inlaatklep afgebroken, en deze had een enorme ravage in cilinder 3 aangericht. Wederom werd er met een schuin oog naar de distributie gekeken, en intussen ontstond er ook een spanningsverschil tussen de eigenaar van de Freelander en de garage. Daarom werd TECH|X ingeschakeld om uitsluitsel te geven over het verband tussen de schade en het vervangen van de distributie.

    Mysterieuze klepbreuk

    Toen ik bij de garage aankwam was de cilinderkop reeds gedemonteerd, ik kon meteen de schade in de derde cilinder goed opnemen. De afgebroken klep stond nog in de zuiger en de zuigerbodem was totaal verwoest. Opvallend genoeg waren de overige drie cilinders nog in goede staat, bij geen van de andere cilinders was er contact geweest tussen de kleppen en de zuiger. De distributie zelf verkeerde in onberispelijke staat, de riem, de spanner en de rollen vertoonden geen sporen van slijtage. Het werd al snel duidelijk dat het uitvallen van de brandstofpomp alles te maken had met het afbreken van de uitlaatklep; doordat de zuiger tegen de klep sloeg, heeft de motor kortstondig gestuikt. Door deze abrupte vertraging was het meeneem-nokje van de brandstofpomp gebroken, eigenlijk een geluk bij een ongeluk omdat de motor ook wel moest stoppen.

    Kostbare motorschade Land Rover Freelander door slechte reparatieMijn techspertise richtte zich nu op de oorzaak van het afbreken van de uitlaatklep. Daarvoor moest de motor compleet uitgebouwd worden, maar dit bood wel de gelegenheid om de cilinders grondig te inspecteren. Alle vier cilinders zagen er gaaf uit, ook de derde cilinder waarin de beschadigde zuiger zat. Het hoonbeeld stond er nog mooi in en er waren ook geen stootranden waarneembaar. Dit maakte de keuze tussen een ruilmotor of een revisie een stuk eenvoudiger. Bovendien was een ruilmotor niet te vinden, en vonden we in Brons Revisie Techniek in Zeist een kundig revisiebedrijf. Eigenaar Rob Brons bevestigde mijn vermoeden dat de motor gered kon worden en begon al snel met de demontage van de motor. Daarbij stond ons een verrassing te wachten, aangenaam of onaangenaam, het is maar net hoe je het bekijkt…

    Ontbrekende puzzelstukjes

    Ondanks de kilometerstand van 300 duizend kilometer vertoonden de klepstoters en klepslepers behoorlijke slijtagesporen. Hierdoor rees het vermoeden dat de cilinderkop te weinig smering had gekregen. Bij het demonteren van de oliepomp werden we verrast: behalve oude olie vonden we restanten van een nokkenas terug. Merkwaardig, want beide nokkenassen zaten nog intact in de cilinderkop. Ik besloot navraag te doen bij de eigenaar van de Freelander, en hij vertelde me dat bij 156.000 kilometer beide nokkenassen waren vervangen. De reden was dat de brandstofpomp was vastgelopen met een gebroken nokkenas als gevolg.

    Enkele delen van de afgebroken nokkenas waren in het oliesysteem terechtgekomen. Ze verstopten niet alleen de aanzuigzeef, maar waren ook in de oliepomp zelf beland. De opbrengst van de oliepomp is daardoor gekelderd en daarvan zijn de bewegende delen in de cilinderkop de dupe geworden. Door de slijtage heeft een sleper kans gezien om de klepschotel om te tikken waardoor de klepspie vrij kwam te liggen. De klepspie is naar buiten gesprongen waardoor de klep naar beneden kon zakken. En die kwam een zuiger tegen en de rest van het verhaal is bekend…

    Uiteindelijk kon de motorschade dus terug gevoerd worden op een slechte reparatie uit het verleden. Immers, toen de gebroken nokkenas gedemonteerd werd, had de monteur moeten nagaan of alle delen uit het motorblok verwijderd waren. Desnoods door het carter te verwijderen om daar de ontbrekende puzzelstukjes te zoeken. In dit geval was het extra zuur voor de eigenaar en kon de eigen garage niets verweten worden.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Volvo V40 D4 Business Summum
    Next Article Nokian Line en zLine SUV-zomerbanden en wij reden er mee

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Rob Blom

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Geert van Wermeskerken on 21-05-2019 18:17

      Beste Bert,
      In mijn zoektocht op het Internet naar mogelijk oorzaken van het vastlopen van de motor van onze Freelander 2 kwam ik dit artikel tegen. Helaas overkomt mijn vrouw en mij een zelfde drama. Op dit moment kan ik wel wat advies gebruiken! Vorige week reed mijn vrouw terug van haar werk toen plots de auto een raar geluid maakte, de motor uitviel en zij ternauwernood onze Freelander kon laten uitrollen tot een benzinepomp. De auto is opgehaald en naar mijn vast officieuze Land Rover garage gebracht. Deze heeft er vorige week vrijdag en gisteren naar gekeken. De garage en wij zitten voor een mysterie. Olie, water, distributie riem en ketting zijn in orde volgens de garage, ze hebben de verstuivers uitgebouwd en een ervan blijkt platgeslagen? De motor kan dan ook net niet 360 graden gedraaid worden. Er is dus iets misgegaan in een van de cilinders. Hoe dat kan durft de garage niet te zeggen en ik kreeg niet de indruk dat ze verder willen gaan zoeken.
      Zoals jij schrijft, motoren draaien zelden zomaar vast. De auto is altijd netjes onderhouden, we hebben wel een keer elektronisch pech gehad met de sleutel. Verder heeft de auto het altijd prima gedaan, sterker nog het is een heerlijke auto om in te rijden. De laatste 4 jaar is naast reguliere beurten voor zover ik mij kan herinneren alleen de intercooler vervangen en het roetfilter in en uitgebouwd voor reiniging.
      Het advies wat ik nu zoek is hoe om te gaan met de situatie. De garage houder spreekt al over het zoeken naar een vervangende motor. Hoe kan ik de oorzaak van het vastlopen vaststellen, zou dit verband kunnen hebben met de intercooler? Hoe moet ik met de garagist omgaan?
      Mocht je in de gelegenheid zijn om te reageren, graag.
      Een wat bedroefde Freelander eigenaar,
      Hartelijke groeten,
      Geert

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?