Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Nokian Line en zLine SUV-zomerbanden en wij reden er mee

    Techniek 24-09-2014Geen reacties

    De Finse fabrikant Nokian introduceerde in het najaar van 2014 de nieuwe Line en zLine zomerbanden voor middelgrote en grote SUV’s. Nokian is vier jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de banden.

    De Nokian zomerbanden voor seizoen 2015 zijn op vijf belangrijke punten vernieuwd; aramid zijwand technologie, extra groeven voor waterafvoer, silica loopvlakmengsel voor meer grip en een nieuw groefdesign in de zijkant van de loopvlakprofielen die de band stiller moet maken.

    Nokian Line vs. zLine

    De Nokian Line SUV is specifiek ontwikkeld voor kleine en middelgrote SUV’s. Er zijn 31 maten in een range van 15 tot 19 inch en voor snelheidsklassen tot 190, 210 en 240 kilometer per uur. De Nokian zLine is ontwikkeld voor de grootste SUV’s. Het maataanbod varieert met 24 banden van 17 tot 22 inch met snelheidsklassen tot 240, 270 en 300 kilometer per uur.

    Nokian_zLine_SUV_012De Line en zLine zijn op alle hieronder genoemde punten gelijk. Echter heeft Nokian bij de zLine meer nadruk gelegd op grip bij hoge snelheden en de rubbersamenstelling iets zachter gemaakt dan bij de Line-reeks. Volgens Nokian kunnen ze met de Line en zLine nagenoeg bijna alle populaire SUV-modellen in Nederland bedienen. De Nokian Line is er in bredere maten ook als run-flat band waarmee nog enkele kilometers doorgereden kan worden als de band lek is.

    Aramid zijwand technologie

    Nokian is volgens manager productontwikkeling Juha Pirhonen de eerste bandenfabrikant die het slijtvaste aramid vezels in de zijwanden van personenwagenbanden toepast. “De extreem sterke aramid vezels maken de zijwand van de band sterker waardoor deze minder snel stuksnijdt tussen de velg en scherpe obstakels zoals stoepranden aangereden wordt.”

    Nokian-Line-en-zLineIk heb de Nokian’s met aramid zijwand getest onder de Mercedes-Benz GLK en Volkswagen Touareg 3.0 TDi V6. Dat de zijwanden van de banden harder zijn geworden merk je niet terug in de auto. Het geluidsniveau van de Nokian Line ligt iets hoger dan dat van de zLine. Ook het comfort van de band is niet omlaag gegaan. Integendeel, de Nokian Line en zLine voelen opvallend comfortabel aan zonder dat ze in bochten een slap gevoel in de besturing geven. Ondanks de toepassing van aramid is de band volgens Pirhonen niet zwaarder, en belangrijker nog, niet duurder geworden. Prijzen worden in de aanloop naar het nieuwe zomerseizoen bekend gemaakt.

    Dat komt volgens Pirhonen door de koraal-silica loopvlakmengseltechnologie. Deze technologie is door Nokian zelf ontwikkeld maakt het loopvlak (of profiel) stijver. De basis hiervoor bevindt zich in de koraalachtige molecuulstructuur van het silica rubbermengsel. Je moet er een volledige test voor uitvoeren en bandentestexpert zijn om het te voelen, maar volgens Nokian verbetert de technologie het precieze stuurgevoel. De nieuwe molecuulstructuur beperkt tijdens het rijden de warmteontwikkeling waardoor het profiel slijtvaster is. Nokian claimt ook een lager brandstofverbruik dan de voorgangers van de Line en zLine. Daarnaast is levensduur is van een band is volgens onderzoek van Nokian onder SUV-rijders een van de belangrijkste producteisen.

    Nokian_Aramid_Sidewall_Tecnology_Nokian_Line_SUVProfieldiepte-indicator in loopvlak

    Versleten banden zijn gevaarlijk. Zeker onder natte omstandigheden waarbij er kans is op aquaplaning. Nokia adviseert automobilisten om banden met een profieldiepte onder de vier millimeter te vernieuwen. Daarvoor heeft Nokian een profieldiepte-indicator in de vorm van cijfers in het loopvlak van de band gestanst. Met deze geniale oplossing kan iedereen precies zien hoeveel millimeter profiel er nog op de band zit.

    Twee andere innovaties van Nokian zijn de zogenoemde trompetgroeven en watergroeven om snel grote hoeveelheden water af te kunnen voeren. De trompetgroeven slaan het water op dat zich tussen de weg en de band bevindt, versnellen de waterafvoer van de hoofdgroeven richting de dwarsgroeven en optimaliseren daarmee de grip op zeer nat wegdek. Diepe diagonale watergroeven gaan tijdens het rijden aan een zijde open en stabiliseren daarmee volgens Nokia het weggedrag. In vergelijking met de voorganger van de nieuwe Line en zLine heeft Nokian hier de grootste vooruitgang geboekt op het gebied van grip op nat wegdek, het voorkomen van aquaplaning en een lagere rolweerstand.

    Behalve de eerder genoemde profieldiepteindicator staat er op de zijkant van de band ook een aquaplaningindicator. Zodra deze indicator niet meer zcht baar is, is het volgens Nokian tijd om de banden te vernieuwen. Dit zal eveneens zo rond de vier millimeter profieldiepte zijn.

    Polished_Grooves_Nokian_Line_SUV

    Gripnagels en steensluizen

    Nokian heeft flink gewerkt aan de optimalisatie van alle eigenschappen die een band moet hebben. Zo zitten er aan de binnenste schouderzijde van de band afgeschuinde en rechthoekige gripnagels die rijden op zachte oppervlakten zoals zandwegen moeten verbeteren. De ‘nagels’ grijpen zich daarnaast als het ware vast in het wegoppervlak en vergroten de grip tijdens het accelereren.

    Ook hebben de engineers van Nokian de ‘steensluizen’ bedacht. De steensluizen reinigen de profielgroeven en voorkomen dat kleine steentjes in de banden doordringen. Hierdoor wordt de levensduur van de band volgens Nokian verlengd en wordt schade door steenslag tijdens rijden in ruw terrein geminimaliseerd. Ook verkeer dat achter een auto met de Nokian Line en zLine banden rijdt heeft minder last van steenslag.

    Coral_Compound_Nokian_Line_SUVAlsof het bovenstaande allemaal nog niet genoeg is heeft Nokian nog een noviteit bedacht. Volgens Nokian kunnen banden door werveling van de wind tussen de groeven ongewenste rondzingende geluiden produceren. Om deze wervelingen te elimineren hebben de Finnen half bolvormige holtes vergelijkbaar met die in golfballen in de wangen van de lengteribben aangebracht.

    Deze innovatie verlaagt naar eigen zeggen het geluidsniveau binnen en buiten de auto. Daarnaast zorgt het design voor minder luchtweerstand, meer koeling van de banden en daardoor een langere levensduur. De Nokian Line en zLine zijn vanaf voorjaar 2015 verkrijgbaar.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKostbare motorschade Land Rover Freelander door slechte reparatie
    Next Article BMW 118i loopt vast tijdens proefrit

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?