Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Mercedes Benz CLS test
    By Yuri Van Koeveringe

    Mercedes-Benz CLS 450, nieuw maar nog steeds verrassend?

    Auto 29-10-2019No Comments

    Mercedes-Benz heeft een nieuwe versie van hun prachtige gelijnde vierdeurs coupé, de CLS. Inmiddels is de auto in zijn derde generatie, waarbij de vraag rijst of hij nog steeds kan verrassen zoals de eerste in 2004 deed. Wij zochten het uit door een aantal dagen met een CLS 450 op pad te gaan.
    Mercedes Benz CLS testVoller

    De nieuwe CLS ligt qua uiterlijk mooi in lijn met andere nieuwe modellen van Mercedes, die allen gekenmerkt worden door strakke en doeltreffende lijnen zonder al te veel poespas. Vergeleken met de vorige generaties valt direct op dat zowel de motorkap als de achterklep een stuk hoger ogen. Hierdoor heeft het front een veel dikker uiterlijk dat de auto ‘voller’ doet lijken. En ook de achterzijde, met wellicht iets wat te kleine achterlichten, is voluptueuzer dan zijn voorgangers.

    Helaas betekent dit ook dat de zeer sterke wig vorm, als een boog onder hoge spanning, van de vorige modellen wat is afgezwakt. En het was nu juist deze vorm die de CLS zijn unieke uiterlijk verzorgde. Desalniettemin is de nieuwe in onze ogen een bijzonder fraaie en moderne ogende coupé.
    Mercedes Benz CLS testInterieur

    Het interieur van de CLS is een stuk uitbundiger dan de buitenzijde doet vermoeden en lijkt zeer sterk op dat van de E-klasse coupé waar wij een tijd geleden mee reden. Twee grote volledig digitale schermen vormen naast elkaar de volledige cockpit en zijn in allerlei configuraties in te delen.

    Een zestal prachtige luchtroosters, als turbines van een hypermodern vliegtuig, verzorgen voor de verfrissing van de lucht. ’s-Avonds worden ze door in de roosters verscholen en in alle kleuren in te stellen LED-lampjes, opgelicht. Hierbij bijgestaan door een LED-strip die zich als een vloeiende rivier een weg baant langs deuren en dashboard. Voor sommigen misschien iets te veel show, maar wel bijzonder fraai gemaakt.
    Mercedes Benz CLS testLuxe

    De stoelen in de nieuwe CLS zitten formidabel. In onnoemelijk veel manieren in te stellen, zal iedereen hier als koning op zitten, verwend door verwarming of koeling. Ook in het infotainment zal het je aan niets te kort komen. Werkelijk alles wat Mercedes-Benz te bieden heeft, zit er op of in.

    De houten panelen die als subtiele details in het dashboard zijn weggewerkt bieden een zeer welkome afwisseling tegen het chroomachtige metaal en geven het geheel een evenwichtige en luxueus gevoel. In de CLS heb je het gevoel in iets bijzonders te zitten, een auto die gebouwd is om bestuurder en passagiers te verwennen op hoog niveau.
    Mercedes Benz CLS testOnderstel

    Voor het onderstel gebruikt de CLS veel techniek van de E-klasse, die op zichzelf al prima rijeigenschappen heeft. Voor de CLS is het geheel echter iets sportiever en strakker gemaakt, wat je zeker merkt. De auto ligt strakker op de weg en reageert sneller.

    Het AIR BODY CONTROL systeem, in te stellen in verschillende standen, zorgt voor nog meer sportiviteit maar vooral voor meer comfort wanneer je even niet vol gas wilt.
    Mercedes Benz CLS test

    Hoe snel is ie?

    Want daar ligt de ware kracht van de CLS. Met een druk op de knop en je rechtervoet naar beneden, verandert de rustige kalme cruiser in een sportieve coupé. De 3.0-liter zes-in-lijn turbo benzinemotor, onder andere bekend uit de S-klasse, weet met zijn 367 pk en 500 Nm de auto in 4,8 seconden op de 100 km/h te brengen met een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h.

    Hierbij wordt de motor geholpen zijn standaard vierwielaandrijving én door de EQ Boost startdynamo. Deze combineert een startmotor en een dynamo tot een elektromotor die tussen de motor en de 9-traps automatische versnellingsbak geplaatst is. Kortstondig kan deze zorgen voor een extra boost van nog eens 22 pk en 250 Nm, bijdragend aan razendsnelle tussenacceleraties, maar vooral bedoeld voor een lagere uitstoot.

    En de bochten

    Een sportief ogende coupé met veel kracht en snelheid is het aan zijn stand verplicht ook te presteren in bochten. En daar stelt de nieuwe CLS 450 zeker niet teleur. Als over rails neem je lange snelle doordraaiers waarbij je steeds meer op het gas kan, zoveel grip produceert de vierwielaandrijving.

    En ook in langzamere 90-graden bochten en snelle bochtenwisselingen is het verbazingwekkend hoe je kunt gooien en smijten met een bijna 2.000 kilogram zware auto. Natuurlijk bereik je op een gegeven moment zijn grens, maar die ligt een heel stuk verder dan je denkt én dan dat de meeste mensen zullen bereiken.
    Mercedes Benz CLS test

    Conclusie

    De nieuwe Mercedes-Benz CLS 450 is gelukkig nog steeds een hele fijne en snelle auto. Het onderstel is naar een nog hoger niveau getrokken, alsmede het interieur en de luxe die deze Duitser te bieden heeft. Het uiterlijk is iets meer ingetogen, vooral vergeleken met de eerste CLS, maar het is nog altijd een zeer fraaie en indrukwekkende coupé. Voor al dat moois heb je wel diepe zakken nodig. De CLS is er vanaf 77.016,- euro, maar voor onze dik aangeklede testauto (met meer dan 25.000,- euro aan opties) betaal je 130.594,- euro.

    Mercedes-Benz CLS 450 4MATIC

    Motor: 2.996 cc zes-in-lijn turbobenzine
    Vermogen: 367 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 500 Nm bij 1.600 tpm
    Transmissie: 9-traps automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 250 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.940 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 9
    CO2-uitstoot: 178 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 77.016,- euro
    Prijs testauto: 130.594,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid R-Design
    Next Article Dit is er aan de hand als het koelvloeistoflampje van jouw Audi A4 brandt maar hij doet het verder prima

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?