Samenvatting
Met de introductie van ieder nieuw model introduceren autofabrikanten de nieuwste technologieën die de auto, luxer, veiliger en comfortabeler maken. De S-Klasse, volgens Mercedes-Benz wereldwijd de best verkochte luxe limousine, is een toonbeeld van wat er op autotechnologisch gebied allemaal mogelijk is.
Als de persmap uit 84 Microsoft WORD pagina’s bestaat, is het een uitdaging om de details die deze auto zo geweldig maken in één artikel te verwerken. Toch gaan we hier uitleggen waarom de eind 2020 geïntroduceerde Mercedes-Benz S-Klasse één van de fijnst en best rijdende auto’s in het luxueuze F-Segment ooit is.
Artificial intelligence
De basis van – misschien wel ‘s werelds beste auto tot nu toe – is de combinatie tussen elektronica, mechanica en artificial intelligence. Tientallen radars, camera’s, (ultrasone) sensoren verzamelen continu informatie uit de omgeving van én in de auto. Computers kunnen samen met elektromotoren taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is.

Deze intelligente systemen doen alles wat in hun macht ligt om ongelukken te voorkomen, of als dat niet lukt, letsel zoveel mogelijk te beperken door de auto bij te sturen, af te remmen, accelereren of de carrosserie te bewegen. Zo tilt het E-active Body Control systeem de carrosserie binnen enkele seconden 8 centimeter op wanneer een aanrijding van opzij dreigt.
De veiligheid wordt nog meer vergroot met de nieuwe generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience)-interieur assistent dat met camera’s in de interieurhemel en zelflerende algoritmen herkent wat de wensen en bedoelingen van de inzittenden zijn. Het systeem interpreteert onder andere hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal en reageert hierop.
Eye-tracking instrumentenpaneel
Zo kan de interieur assistent bijvoorbeeld, als je over je schouder naar het achterraam kijkt, automatisch het zonnescherm bedienen. En zoek je in het donker iets op de voorpassagiersstoel? Dan schakelt automatisch de verlichting in. Alleen al naar een van de buitenspiegels kijken is voldoende om deze te kunnen verstellen zonder dat de spiegel eerst hoeft te worden geselecteerd.
Ook natuurlijke handbewegingen worden herkend en de bestuurder en passagiers kunnen het schuifdak zonder aanraking openen. Voorkeuze-instellingen zijn toegankelijk met behulp van het V-teken. En iedereen in de auto kan zijn persoonlijke favorieten aan het systeem koppelen. De MBUX interieur assistent verbetert niet alleen het bedieningsgemak, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsniveau en controleert bijvoorbeeld of het kinderzitje op de voorpassagiersstoel correct is bevestigd.
State-of-the art is de interface tussen de bestuurder, passagiers en auto. Zo zijn er vijf displays aan boord, waarvan sommige met oled-technologie. Met één druk op de knop maakt het instrumentenpaneel dankzij eye-tracking een ruimtelijke 3D waarneming van de situatie mogelijk. Een waar lust voor het oog die we helaas niet met een afbeelding kunnen laten zien.
Minstens zo indrukwekkend is het grote head-up display met augmented reality-content waarin tijdens het navigeren geanimeerde richtingspijlen virtueel en zeer nauwkeurig op de rijbaan geprojecteerd.
Systemen in de Mercedes-Benz S-Klasse
Niet nieuw, maar door Mercedes-Benz wel verfijnd. Afhankelijk van de snelheid en de stuurhoek worden de achterwielen in dezelfde of in tegengestelde richting gedraaid als de voorwielen. Hierdoor wordt de auto wendbaarder en de draaicirkel tot twee meter kleiner, wat onder andere (par)keren voelbaar makkelijker maakt. Door de voor- en achterwielen dezelfde richting op te laten sturen wordt de auto stabieler.
Naast de bekende en steeds vaker standaard wordende systemen zoals rijbaanassistentie, botspreventie, ESP en ABS, beschikt de Mercedes-Benz S-Klasse over een overweldigend aantal veiligheids- en comfortsystemen die een auto nog beter kunnen laten presteren. Hieronder vind je een overzicht van deze systemen.
- E-Active Body Control – tilt bij een dreigende aanrijding van opzij de carrosserie binnen enkele tienden van een seconde tot 8 centimeter op om zo de krachten die op de inzittenden inwerken te verminderen omdat de botskrachten naar bijzonder bestendige structuren in het onderste gedeelte van de auto worden geleid.
- Digital Light – koplamp technologie die onder andere hulplijnen en waarschuwingssymbolen op de weg kan projecteren.
- Met ENERGIZING-comfort programma’s zorgt de S-Klasse voor het welzijn van zijn passagiers, houdt ze fit dankzij effectieve Energizing Air Control luchtfiltering dat deeltjes en schadelijke stoffen uit de lucht verwijdert
- Spraakassistent ‘Hey Mercedes’ ondersteunt 27 talen met Natural Language Understanding (NLU).
- 19 elektromotoren, vibratiemotoren, verwarming en koeling in de actieve multicontour voorstoelen zorgen voor een comfortabele zit en massage
- De Energizing Coach stelt een passend vitaliserings- of wellnessprogramma voor op basis van voertuig- en ritgegevens. Het systeem houdt rekening met de informatie over de slaapkwaliteit en het stressniveau in het algoritme als de bestuurder over een ondersteunde wearable beschikt.
- Het Energizing Comfortprogramma maakt met behulp van vibrerende motoren in de stoelzitting en resonantieoverbrenging door het Burmester high-end 4D-surround sound system basklanken voelbaar.
- Met de Remote Parkeerassistent kan de bestuurder de auto via een smartphone in- en uitparkeren.
- Met Intelligent Park Pilot is de S-Klasse voorbereid op Automated Valet Parking (AVP, SAE-level 4) en beschikt de S-Klasse over technologie om parkeergarages met AVP-infrastructuur volledig automatisch en bestuurderloos in en uit te rijden.
- Met Drive Pilot kan de S-Klasse in situaties met een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelweg trajecten in Duitsland hoog geautomatiseerd rijden. Door de bestuurder te ontlasten, heeft deze tijd voor andere activiteiten, zoals surfen op het internet of e-mails afhandelen in de In-Car Office – om zo tijd te besparen.
Op de toekomst voorbereid
Meer dan vijftig elektronische componenten in de S-Klasse kunnen via een mobiele over-the-air (OTA) dataverbinding geüpdatet worden. Dit bespaart tijd omdat je hiervoor niet meer naar de werkplaats hoeft. Mercedes-Benz stelt dat de S-Klasse gedurende zijn hele levenscyclus up-to-date blijft en dat het de auto zelfs voorbereid op nieuwe functies die nog niet eens ontwikkeld zijn.
Dankzij het innovatieve MBUX systeem met Smart Home-functie is de S-Klasse nu ook een controlecentrum voor de woning van de Mercedes-Benz rijder. De mobiele intelligentie zorgt hierbij voor maximaal bedieningsgemak op afstand. Een draadloos netwerk en sensoren maken communicatie met de woning mogelijk. De temperatuur en de verlichting, eventuele zonneschermen en elektrische apparaten kunnen op afstand worden gemonitord en geregeld. Bewegingsmelders en raamcontacten informeren de gebruiker over gewenste of ongewenste bezoekers.
Hoe dan ook, één ding staat vast: Mercedes-Benz haalt alles uit de kast om de S-Klasse status van best verkochte luxe limousine ter wereld te behouden. En wat ons betreft overtreft de S-Klasse in veiligheid, luxe en comfort alle auto’s waarin we tot nu toe gereden hebben.
Afbeeldingen: Mercedes-Benz