Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Moderne elektronica in auto's biedt kansen voor hackers
    By Driving-Dutchman

    Moderne elektronica in auto’s biedt kansen voor hackers

    Auto Techniek 23-04-2018No Comments

    Elektronische systemen bieden je als bestuurder veel comfort en veiligheid, maar zijn tegelijkertijd dé grote achilleshiel van veel moderne auto’s. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat hackers zich op afstand toegang kunnen verschaffen tot jouw auto via het infotainmentsysteem of via het keyless entry-systeem.

    Door: Jules van der Leeuw

    Lees ook: “Hackers schakelen automotor tijdens rijden uit via je bluetooth accessoires“

    Gelukkig zijn er ook ethische hackers, die met goede intenties op zoek gaan naar allerlei zwakheden in de elektronica van personenauto’s. Zo ontdekten onderzoekers van Computest meerdere ‘kwetsbaarheden’ bij onder meer Volkswagen Golf GTE en de Audi A3 Sportback e-tron. Op afstand kregen zij toegang tot het infotainmentsysteem. Hierdoor konden zij onder meer meeluisteren met gesprekken via de carkit, het volledige adresboek en gesprekshistorie van de bestuurder inzien en live meekijken waar de auto zich bevindt.

    Het onderzoek concentreerde zich op auto’s van bouwjaar 2015. Ook al komen de Audi A3 en de Volkswagen Golf uit dezelfde Volkswagen Group, ze waren uitgerust met een verschillende versies van een infotainmentsysteem. De hackers kregen via onder meer een usb-stick toegang tot de software van auto. Hierbij kwamen ze akelig dichtbij de systemen die ervoor zorgen dat een auto kan remmen en gas geven. ‘Daar moet je echt heel voorzichtig mee omgaan’, zegt Computest-directeur Hartger Ruijs. ‘Zonder toestemming van de fabrikant doorgaan met het onderzoek was daarom voor ons geen optie.’

    Opgelost

    Computest heeft het lek direct na de vondst gemeld bij de autofabrikanten. De Volkswagen Group heeft het bedrijf laten weten dat deze kwetsbaarheden inmiddels zijn opgelost. Toch blijft het zo dat op het gebied van digitaal inbreken de hackers een voorsprong hebben op autofabrikanten.

    Er zijn meerdere digitale ‘toegangspunten’ voor inbrekers om moderne auto’s binnen te komen: het bandenspanningsmonitoringssysteem, de sleutel, de WiFi-verbinding, via Bluetooth of via een 3G- of 4G-verbinding. Deze connectiviteit biedt mogelijkheden als adaptive cruise control en automatische parkeersystemen, maar brengt ook duidelijk veiligheidsrisico’s met zich mee.

    Keyless

    Keyless entry is zo’n kwetsbaarheid, weet Henk van Vliet. Hij is certificatiemanager bij Kiwa SCM, een onafhankelijke organisatie die autobeveiligingsapparatuur test en beoordeelt. Autocriminelen zijn erin geslaagd om apparaten te ontwikkelen die binnen een straal van 6 meter de informatie van elektrische autosleutel kan aflezen. Daarna is het een koud kunstje om dit signaal te kopiëren en zo de bijbehorende auto met keyless entry te openen en te starten. ‘Dit probleem is bij veel fabrikanten al acht jaar bekend’, zegt Van Vliet tegen BNR Nieuwsradio. ‘Het is echter lastig aan te tonen dat dit soort diefstallen de oorzaak is: er is namelijk nooit braakschade.’

    Moderne elektronica in auto's biedt kansen voor hackers Driving-Dutchman

    Een oplossing is een achteraf ingebouwd beveiligingssysteem dat de auto minder vatbaar maakt voor de ‘gekopieerde’ keyless entry-signalen van de criminelen. Fabrikanten als BMW en Mercedes-Benz werken aan systemen waarbij de auto alleen signalen erkent van een contactloze sleutel met bewegingssensor. Dat betekent dat als de auto vervolgens in beweging komt en de sleutel niet, dan gaat de auto na drie minuten in slaapstand.

    Vragen

    Toch leidt de kwetsbaarheid van deze systemen tot vragen. Niet alleen vraag je je af hoeveel kwetsbaarheden dergelijke auto’s in zich hebben, maar vooral hoe deze voorkomen kunnen worden en hoe snel deze ontdekt en onschadelijk moeten worden gemaakt. Het gaat vaak om populaire modellen van auto’s die nog jaren op de weg te vinden zullen zijn. Ruijs: ‘Als je ervan uitgaat dat een auto gemiddeld 18 jaar oud is als deze naar de sloop wordt gebracht, dan zijn er nog heel wat jaren waarin kwaadwillenden hier misbruik van kunnen maken.’

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGemanipuleerde pompverstuivers Audi A6 TDI (deel 2)
    Next Article Rijtest Kia Sportage, als je maar lang genoeg gewoon blijft word je vanzelf bijzonder

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?