Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Motortest SV650XA
    By Tim Willems

    Motortest Suzuki SV650XA, een echte Caféracer?

    Motor 08-08-2018Geen reacties

    De Caféracer is een trend die zijn oorsprong vond in de jaren ‘50. Er waren toen nauwelijks sportmotoren, maar de vraag was er wel. Jonge motorenthousiastelingen gingen daarom zelf aan de slag en bouwden hun motoren om tot lichtere en vooral snellere fietsen. Suzuki doet nu hetzelfde met haar SV650 en bouwt hem voor je om naar SV650XA. Een echte Caféracer?

    Suzuki wil graag een jong publiek aanspreken. Waar andere fabrikanten kiezen om de jonge motorrijder te lokken met juist modern en strak design, zoals bijvoorbeeld de Husqvarna Vitpilen 401, gooit Suzuki het over een andere, meer historische boeg. Zij grijpen terug naar de de Caféracer tijd en gebruiken hiervoor de SV650, die al sinds 2016 op de markt is. De motor werd aan dit oude tijdsbeeld aangepast door middel van een clip-on stuur, een iets (0,7 liter) grotere tank, speciale zijpanelen, een speciaal zadel, een andere koplamp met kuip en een voorvork met instelbare voorspanning.

    Motortest SV650XALooks

    Naast de wijzigingen die de XA standaard meekrijgt, hing ons exemplaar ook vol met accessoires. Een aftermarket uitlaatdemper van Arrow, uitlaatlint, andere knippers en een aftermarket kentekenplaathouder. Het maakt hem wel af! De motor oogt zeker van voren totaal anders dan een standaard SV650A. De ronde koplamp met het kuipje en de clip-ons laten de motor echt ogen als een Caféracer. Loop je er echter omheen, dan valt op dat Suzuki aan de achterzijde van de motor niks gewijzigd heeft. Dit is erg jammer, , want nu lijkt de voorkant niet echt bij de veel modernere achterkant te horen. Een gemiste kans.

    Rijden

    Technisch verschilt de XA niet van de normale SV650. We zijn dus onderweg met een 645 cc V-twin blok. Met 76 pk en 64 Nm aan koppel is het een fijne motor met precies genoeg vermogen. De tweecilinder laat zich gemakkelijk rustig rijden, maar heeft voldoende punch om snelle tussenacceleraties te doen. Hij laat daarbij een lekkere V-twin roffel horen. Soms is het inderdaad leuker om met wat minder vermogen onderweg te zijn. Je kan lekker in de versnellingen doorhalen zonder meteen te hoeven vrezen voor je roze pasje.

    Motortest SV650XADoordat Suzuki de XA heeft uitgerust met clip-ons heb je een sportievere rijhouding. Je zit wat verder voorover op het speciale “tuck ’n roll” zadel, dat de Caféracer uitstraling verder vergroot. De XA is een relatief kleine motor met een lage zadelhoogte, dus ook geschikt voor de wat kleinere rijders en rijdsters onder ons.

    Door zijn beperkte afmetingen en gewicht laat hij zich ook makkelijk manoeuvreren. Het frame is goed stijf en het rijwielgedeelte ligt stevig op de weg en geeft vertrouwen. Dat doen ook de remmen. De dubbele remschijven voor bieden ruim voldoende stopkracht. Op de Suzuki voel je je meteen thuis, de bediening is prettig en alle knoppen voelen kwalitatief goed aan.

    Motortest SV650XA

    We begonnen deze test met een vraag: is de SV650XA echt een Caféracer? Als je naar het concept van de jaren ‘50 kijkt, tot een bepaalde hoogte wel. Je neemt een bestaande motor en geeft deze een sportiever uiterlijk. Van ons had Suzuki echter meer mogen aanpassen. Een andere achterkuip, achterlicht en een analoge teller hadden het geheel afgemaakt. De kleine meerprijs van 600 euro ten opzichte van een standaard SV maakt echter veel goed. Voor wie net wat anders wil en gecharmeerd is van de Caféracer look is de SV650XA een uitstekend alternatief!

    Suzuki SV650XA

    Motor: 645 cc 2cilinder
    Vermogen: 76 pk bij 8.500 toeren
    Koppel: 64 Nm bij 8100 toeren
    Transmissie:, 6 versnellingen
    Aandrijving: achterwiel via ketting
    Gewicht voor wegenbelasting: 198 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 3,8/100 km
    CO2-uitstoot: 89 g/km
    Prijs: 8.299,- euro

    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Motortest SV650XA
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest nieuwe C4 Citroën Cactus, volwassen geworden
    Next Article 4 onbekende supercars van bekende merken

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?