Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Jeep Renegade automaat
    By Yuri Van Koeveringe

    Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test

    Auto 30-11-20191 reactie

    De Jeep Renegade is voor ons zeker geen onbekende. Verschillende zijn bij ons de revue gepasseerd en we zijn zelfs een keer met een Renegade naar een van de hoogste punten van Europa gereden. Maar de combinatie van de viercilinder Fireflymotor en automaat is nieuw en dus trokken wij weer op pad voor een uitgebreide test.
    Test Jeep Renegade automaatBekoorlijk

    Het is al weer een flink aantal maanden geleden, toen de zon nog hoog aan de hemel stond en we allen genoten van een fijne zomer, dat we voor het eerst met de nieuwe Renegade reden.  Een aantal slimme vernieuwingen in interieur en exterieur maakten en maken hem weer helemaal van deze tijd.

    We moeten ook zeggen dat we nog altijd een zwak voor deze vriendelijke compacte SUV hebben. De combinatie van een fijne comfortabele wegligging en serieuze prestaties in het terrein, maken het wat ons betreft tot een van de meest begeerlijke auto’s in dit segment. En ook de stoere uitstraling met toch moderne lijnen kunnen ons zeer zeker bekoren, zeker in deze prachtige kleur Jetset Blue Metallic.
    Test Jeep Renegade automaatVan drie naar vier

    We reden vorige keer met de driecilinder variant van de nieuwe Firefly motor. Een korte opfrissing: de Firefly is een modulair concept waarbij elke cilinder 0,33 liter inhoud heeft. Deze wordt geleverd in een driecilinder variant van 999 cc of een viercilinder met 1.322 cc, beiden voorzien van een turbo. Deze laatste is er weer in twee uitvoeringen: één met 150 pk en een topuitvoering met 180 pk.

    In onze testauto zat de 1,3-liter met 150 pk bij 5.500 tpm en 270 Nm bij 1.850 tpm; een stuk krachtiger dan de 120 pk sterke driecilinder dus. Dat merk je ook direct. De motor pakt sneller op door een groter koppel op lage toeren en weet veel meer snelheid te ontwikkelen. Maar het grootste verschil zit ‘m er vooral in dat deze motor veel minder hard zijn best moet doen, wat resulteert in relaxter rijden.
    Test Jeep Renegade automaatDubbel zo fijn

    Bijkomend voordeel is dat door deze rustigere manier van rijden het verbruik van deze grotere motor niet eens zo gek veel hoger is.  Tijdens de test reden wij een gemiddelde van rond de 1 op 14,5,  terwijl de driecilinder 1 op 16 reed.

    De automaat met dubbele koppeling, waarmee onze testauto nu was voorzien, draagt sterk bij aan een relaxte en comfortabele rijervaring. Hij schakelt razendsnel en zo soepel dat je het soms niet eens merkt.
    Test Jeep Renegade automaatLekker hoog

    De zitpositie in de Renegade is nog altijd prettig. Je zit hoog op fijne stoelen en kijkt uit over een echte motorkap, lekker vierkant en breed. Dat geeft je als bestuurder dat gevoel van onverwoestbaarheid, wat Jeeps zo eigen maakt.

    Het interieur is na de update weer helemaal fris en voorzien van tal van leuke verwijzingen naar het merk Jeep, zoals de grille van de oerjeep in de zijkant van de achteruitkijkspiegel. Ook qua infotainment is de auto compleet met Apple Car Play, Android Auto, Navigatie enz.

    Ook qua moderne rijsystemen is de Renegade helemaal bij. Adaptieve cruise control, lane departure control, automatische noodstop, dode hoek sensor, allemaal zaken die het rijden veilig en comfortabeler maakt.
    Test Jeep Renegade automaatOffroad

    Jeep heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om zijn mogelijkheden in het terrein. Qua basis zit het al goed: hoge bodemspeling en de wielen op de uiteinden. Bos- en zandpaden waren ook geen enkel probleem voor onze testauto, ondanks het ontbreken van vierwielaandrijving. Deze is namelijk alleen weggelegd voor de 180 pk benzine en de 170 pk diesel.
    Test Jeep Renegade automaatConclusie

    De nieuwe Renegade is nog altijd een van onze favorieten in zijn segment. Hij combineert échte prestaties in het terrein met een comfortabele en moderne manier van rijden op de weg. Het interieur is een prettige plek om in te vertoeven en is voorzien van alle moderne lekkernijen die rijden in een auto van nu zo fijn maakt. De viercilinder Firefly motor is een uitstekende motor voor deze auto, zeker in combinatie met de automaat met dubbele koppeling. Het is jammer dat de 4×4 alleen beschikbaar is op de topmodellen, maar voor de rest is de Renegade een kleine, maar echte Jeep.

    Jeep Renegade 1.3 DDCT

    Motor: 1.332 cc viercilinder turbo, benzine
    Vermogen: 150 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 270 Nm bij 1.850 tpm
    Transmissie: 5 v., automaat
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 196 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14,5
    CO2-uitstoot: 140 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 26.240,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Abarth 595C Competizione, zeventig jaar beleving
    Next Article Test met de grote, maar betaalbare Nissan X-TRAIL

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Tootootje on 20-06-2022 23:32

      1 op 16 ? Hoe presteer je dat ? Die van mij draait volgens het dashboard 1 op 11,1 en het werkelijke verbruik is 1 op 10,1 Motor : 3cyl. 120 pk uit een 1 liter motor.
      Een zuipertje dus, die ik zo snel mogelijk ga inruilen op een PHEV
      Verder is het een lekker eigenwijs ding en goed rijdende koets.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?