Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Er moet een nieuwe motor in. Oh nee, toch niet.
    By Bert Pennock

    Er moet een nieuwe motor in meneer. Oh nee, toch niet.

    Techniek 29-10-2018Geen reacties

    Reeds 6.590 kilometer rijden na aanschaf van de gebruikte Iveco Daily koelwagen, werd de berijder regelmatig geconfronteerd met een brandend oliedruklampje. De Daily was voorzien van een 2.3 liter commonrail motor met motorcode F1AE3481B en had 186.957 kilometer op de teller staan.

    De auto werd aangeboden bij een Iveco dealer die na een aantal werkzaamheden tot de conclusie kwam dat de motor versleten was en er een nieuwe in moest. De buitenlandse garantieverzekeraar vroeg Tech|X één en ander vast te stellen en zo mogelijk te onderbouwen.

    Verhoogd olieverbruik

    Ten tijde van mijn bezoek stond de auto buiten, het nokkenasdeksel, het distributiedeksel en de turbo en de oliepomp waren gedemonteerd. Daardoor kon de klacht door Tech|X niet worden vastgesteld. De afzonderlijke onderdelen -met name de turbo en de oliepomp- lieten echter geen enkel teken van slijtage zien. De eigenaar wist te vertellen dat er geen sprake was van verhoogd motorolieverbruik, hetgeen doorgaans een indicatie is voor motorslijtage.

    Er moet een nieuwe motor in meneer. Oh nee, toch niet.

    Uitlezen van de ECU gaf inderdaad een aantal relevante foutmeldingen, waaronder een foutief signaal van de oliedruksensor P250A. Op de auto blijkt een terugroepactie omtrent dit probleem van toepassing. De oplossing bestaat uit een software-update die door de dealer werd uitgevoerd. De update leverde echter niet het gewenste resultaat op. Ook na uitvoerig onderzoek, waren er nog steeds geen kenmerken aanwezig welke duidden op slijtage van de motor. Ook leek de dealer niet gemotiveerd om de door hem gestelde diagnose afdoende te onderbouwen.

    Drijfstanglagers demonteren

    In een uiterste poging de oorsprong van de vermeende schade te achterhalen, verzocht Tech|X de drijfstanglagers te demonteren, een tweede bezoek zou dan uitsluitsel kunnen geven over de al dan niet aanwezige motorslijtage.

    Tijdens het tweede bezoek bleken de drijfstanglagers te zijn gedemonteerd, maar eveneens wederom te zijn gemonteerd. Deze kenmerken deden Tech|X besluiten de auto elders onder te brengen en wel bij de leverende partij. Dit is een bestelwagenspecialist bij uitstek en als leverende partij staan er geen standpunten boven de belangen in de weg.

    Nadat bij leverende partij de drijfstanglagers waren uitgebouwd, bezocht ik nogmaals de auto om gezamenlijk de motor te inspecteren. De drijfstanglagers bleken nog in meer dan redelijke staat te zijn, overmatige slijtage was niet aan de orde. Tech|X adviseerde uiteindelijk de lagers wel te vernieuwen; drijfstanglagers die gedemonteerd zijn geweest, moet je altijd vernieuwen… punt!

    Er moet een nieuwe motor in meneer. Oh nee, toch niet.

    Klein hobbeltje

    Ook adviseerde Tech|X om de drijfstanglagers en oliepomp te vernieuwen en de verstuivers te laten testen in verband met mogelijke brandstofverdunning. De verstuivers bleken in orde en de reparaties werden uitgevoerd. Daar diende echter wel één klein hobbeltje genomen te moeten worden. De bestelde drijfstanglagers bleken namelijk ogenschijnlijk niet de juiste en werden retour gestuurd.

    Na telefonisch overleg bleken de lagers toch wel de juiste te zijn, maar te zijn gemodificeerd. Na de motor te hebben samengebouwd liep deze goed. Tot op de dag vandaag zijn de dubieuze oliedruk-meldingen uitgebleven. Het monteren van een nieuwe motor had zeker ook de gewenste oplossing geboden, maar bleek achteraf drie keer zo duur. Om de ontstane situatie te beoordelen, dient een verschil gemaakt te worden tussen standpunten en belangen, de laatste voedt de eerste, maar zijn zelden eender.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Renault Grand Scénic met nieuwe 1.3 turbo benzinemotor
    Next Article De McLaren Speedtail, Kunst met een grote K!

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Rob Blom

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?