Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Renault Grand Scénic
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Renault Grand Scénic met nieuwe 1.3 turbo benzinemotor

    Auto 25-10-2018Geen reacties

    De Renault Grand Scénic is volgens de Fransen de nieuwste generatie familieauto en is nu ook nog eens voorzien van een compleet nieuwe motor. Tijd dus om eens te kijken wat deze ruime wagen de moderne gezinsman en -vrouw te bieden heeft.
    Rijtest Renault Grand ScénicTussen MPV en Crossover

    De Multi Purpose Vehicle (MPV) was vroeger een van de meest populaire auto’s, maar de laatste jaren verdwijnen ze zoetjesaan om plaats te maken voor de Crossovers. De nieuwe Grand Scénic zit daar kennelijk precies tussen want hij wordt een Crossover MPV genoemd.

    Nu zijn dit soort termen vaak het gebied van de marketingmanagers. Voor gebruikers gaat het er om wat een auto nu daadwerkelijk biedt. Kort samengevat biedt de Grand Scénic heel erg veel praktische ruimte. Daar is ie voor bedoeld en dat doet hij met verve.
    Rijtest Renault Grand ScénicZee van ruimte

    Was de Espace vroeger het ruimtewonder, de ruimte in de nieuwe Grand Scénic doet absoluut niet onder voor die van zijn wel wat luxere en duurdere nieuwe broer. De Grand Scénic is er in een vijfzits en zevenzits uitvoering, waarvan de achterste stoelen van deze laatste echt bedoeld zijn voor kinderen.

    De stoelen zitten erg goed en bieden een goede mate van comfort, ook op wat langere afstanden. De achterste twee rijen stoelen zijn daarnaast eenvoudig in te klappen. Hierbij creëer je een zee van ruimte waar een klein bestelbusje jaloers op zou zijn.
    Rijtest Renault Grand ScénicHet oog wil ook wat

    Ruimte is leuk, maar natuurlijk moet het geheel ook een beetje smoelen. En ook op dat vlak heeft Renault het goed en slim aangepakt bij de nieuwe Grand Scénic. Het is een enorme auto maar door slim gebruik te maken van een omhooglopende lijn voorbij de B-stijl oogt hij helemaal niet zo groot. De voorzijde is lekker modern en ook de achterkant ziet er goed uit.

    Het interieur oogt luxe en je vindt hier alles wat je verwacht in een moderne auto, tot aan Apple Car Play en Android Auto toe. De materialen zijn iets minder luxe dan in de Espace, maar je hebt echt niet te klagen in deze Grand Scénic.
    Rijtest Renault Grand ScénicDe nieuwe motor

    Renault heeft samen met Daimler (onder andere van Mercedes-Benz) een nieuwe zogenaamde TCe-motor ontwikkeld. Deze 1.3-turbo benzinemotor is voorzien van de nieuwste technologieën wat betreft cilindercoating (gebaseerd op die van de Nissan GT-R), variabele kleptiming en een zeer hoge inspuitdruk. Dit alles moet zorgen voor een hoger koppel bij lage toeren, een lager verbruik en een hogere betrouwbaarheid.

    De TCe-motor is er in drie verschillende vermogensvarianten, 115 pk, 140 pk en de sterkste met 160 pk. Wij reden met de 140 pk variant en het moet gezegd worden: dit is een heel erg goed motorblok. Al bij 1.600 toeren heb je het maximale koppel beschikbaar waardoor de auto heel makkelijk rijdt. Daarnaast is het blok heerlijk soepel en biedt altijd meer dan voldoende kracht om de 1.443 kilogram zware Grand Scénic van zijn plek te krijgen. De eveneens soepel schakelende handbak past daar ook goed bij.
    Rijtest Renault Grand ScénicHet rijden

    Bij een grote MPV-achtige auto is het altijd afwachten hoe hij zich houdt in snel bochtenwerk. Er is een hoop massa en een deel daarvan bevindt zich hoog. Nu weten we door onze ervaring met de fantastische Mégane RS, dat Renault weet hoe een auto op de weg moet liggen.

    Natuurlijk is de RS niet te vergelijken met de Grand Scénic, maar deze laatste stuurt wel vele malen beter dan MPV’s van weleer. Rustig stuurt hij in en zonder drama houdt hij tot hoge snelheden zijn lijn.
    Rijtest Renault Grand Scénic

    Conclusie

    De Renault Grand Scénic is een ruimtewonder en zal iedere gezin gelukkig maken. De nieuwe TCe-motor is op alle vlakken een upgrade ten opzichte van de oude motoren en het uiterlijk, zowel binnen als buiten, maken van deze nieuwe Grand Scénic een moderne, fijne auto. Je rijdt er al één vanaf 30.090,- euro, voor onze luxe krachtige variant loopt de prijs op tot 36.480,- euro.
    Rijtest Renault Grand Scénic
    Renault Grand Scénic TCE BOSE

    Motor: 1.330 cc viercilinder turbobenzine
    Vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
    Koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 195 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,1 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.443 kilogram
    Verbruik: 1 op 16
    CO2-uitstoot: 125 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 30.090,- euro
    Prijs testauto: 36.480,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Mercedes-Benz A, met de klasse van een S
    Next Article Er moet een nieuwe motor in meneer. Oh nee, toch niet.

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?