Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Private lease interessant? Lees nu alle ins en outs.

    Auto 05-11-2017No Comments

    Je hoeft niet eens in de markt te zijn om met de nieuwste rage op het gebied van autorijden geconfronteerd te worden: private lease is momenteel hét wapen van dealers en importeurs om nieuwe, vooral kleine auto’s te ‘verkopen’. Is private lease interessant? In dit artikel lees je all ins en outs.

    Was lease een aantal jaar geleden uitsluitend voor bedrijven interessant, steeds meer particulieren kiezen nu ook voor deze vorm van financieren. En toegegeven, ook ik zie met verbazing hoe de maandbedragen steeds lager lijken te worden in een tijd waarin iedereen roept dat autorijden duurder en duurder wordt. Hoe kan dat? Zitten er addertjes onder het gras? Tijd om het fenomeen private lease eens kritisch te analyseren.

    Maximaal tienduizend kilometer per jaar

    De aanbiedingen vliegen je om de oren: wie een beetje zoekt rijdt voor minder dan 200 euro per maand in een nieuwe auto, waarbij alleen de benzine nog afgerekend hoeft te worden. Goed, je hebt dan de basisversie van een stadsautootje onder de kont en je mag maximaal tienduizend kilometer per jaar rijden. Is dat realistisch? Met zo’n auto wel denk ik. Gemiddeld rijdt de particuliere autobezitter in Nederland zo’n dertienduizend kilometer per jaar dus als je net iets onder dat gemiddelde zit is het prima te doen. Want, en dat is het eerste nadeel van private lease, als je meer rijdt dan die tienduizend kilometer per jaar betaal je bij voor elke extra kilometer. En fors ook.

    Daarmee kom ik meteen bij het grootste nadeel van private lease. Je sluit immers een contract af en bent dus verplicht om een bepaalde periode in de auto te blijven rijden. Hoe langer het contract, des te lager het maandtarief. Wil je om wat voor reden dan ook (verandering baan, verhuizing, gezinsuitbreiding) eerder van je leaseauto af, dan betaal je een boete. En die kan flink oplopen, zeker als je nog niet zo lang in je auto rijdt. Kijk dus heel goed naar de voorwaarden en maak een afweging hoe zeker je je situatie de komende jaren kunt inschatten voor je een handtekening zet. Overigens zijn er steeds meer private leasecontracten waarbij de vroegtijdige afkoop van het contract goed geregeld is, maar je begrijpt het al: het maandbedrag is dan weer wat hoger. Ook goed om te weten: de meeste private leasecontracten worden als lening bij het BKR geregistreerd. Wil je bijvoorbeeld een huis kopen, dan heeft zo’n registratie invloed op de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen.

    Hoe kan private lease zo voordelig zijn?

    Hoe kan private lease zo voordelig zijn? Dat heeft vooral te maken met het feit dat geld goedkoop is momenteel. En daarmee bedoel ik dat veel captives (financieringstakken van importeurs en dealerholdings) goedkoop aan krediet kunnen komen. Tegen een minimale rente financieren ze een vloot auto’s. Tel daarbij op dat de verkoop van nieuwe auto’s onder druk staat, ook nu we uit de crisis zijn, en dealers graag willen verdienen aan onderhoud en je snapt dat elk merk zoveel mogelijk auto’s de markt in wil drukken. Lukt het niet in de verkoop, dan maar middels lease.

    Ga je kritisch rekenen, dan is vier jaar rijden in een nieuwe Aygo, Up of i10 helemaal niet duur. Immers, deze auto’s zijn ook als gebruikte auto erg gewild en daardoor is de restwaarde hoog. De wegenbelasting blijft ruim onder de drie tientjes per maand en de verzekeringspremie is net zoiets. De meeste merken geven drie, vier of zelfs vijf jaar fabrieksgarantie op de auto en rij je minder dan het gemiddelde, dan zijn twee kleine en een grote onderhoudsbeurt in die vier jaar voldoende. Die ook niet veel hoeven te kosten, want slijtagedelen zoals banden en remmen houden het wel vier jaar vol en onverwachte reparaties worden gedekt door de fabrieksgarantie. Kortom, als je weet hoe lang en hoe veel je zult gaan rijden met de auto, kun je vrij nauwkeurig uitrekenen wat de kosten gedurende die tijd zullen zijn. Zet dat eens af tegen 48 leasetermijnen en het verschil zou wel eens in het voordeel van zelf kopen uit kunnen vallen denk ik. Maar… dan moet je natuurlijk wel twaalfduizend euro hebben liggen om te kunnen investeren. En wil je als particulier lenen, dan vliegen de procenten ineens wel door de lucht. Dus ook dat is iets om even goed door te rekenen.

    Private lease interessant? Ik denk dat het in sommige gevallen wel zo kan zijn. Maar dat je ook heel kritisch moet kijken naar je eigen situatie, het al dan niet hebben van spaargeld en moet bepalen hoe zeker je mobiliteitsbehoefte is gedurende de periode dat je een contract aangaat. Goed rekenen is dus van belang. En als je gaat leasen, dan een laatste tip: let op dat de aanbieder het Keurmerk Private Lease heeft. Weet je in elk geval dat het geen woekerpolis is.

    Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHierom is de Peugeot 308 GTi een échte GTi én begeerlijke hot hatch
    Next Article Hyundai kruipt met Kona naar premium segment

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?