Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Radical Ducati STR4 by Van den Boom

    Motor 21-03-2014Geen reacties

    Ferry van den Boom uit Uden bouwt al sinds 2001 Ducati’s om. Zijn meest recente creatie is een Radical Ducati STR4. Hij was een paar honderd uur bezig en investeerde vele duizenden euro’s.

    Radical-Ducati-STR4-40

    Van den Boom verbouwt alleen Ducati’s. “Puur om de stuureigenschappen en het geluid. Er hangt toch iets van een soort magie om dat merk heen.” Zijn eerste project was met een 750 Sport en was een restauratie en dat smaakte naar meer. Hij bouwde daarna onder ander een 900 caferacer. “Ik ben begonnen met een motorblok en een frame en daarna heb ik alles in stukken bij elkaar gezocht. Ik wilde gewoon eens een keer iets anders doen en een motor maken die niemand heeft.”

    Radical-Ducati-STR4-41

    Radical Ducati

    Tijdens zijn voortdurende zoektochten op internet naar informatie over Ducati’s en onderdelen, kwam Van den Boom in 2012 terecht op de website van Radical. Radical is een Spaans bedrijf dat motoren ombouwt waarvan zeker 90 procent op basis van Ducati’s. Zijn oog viel direct op de RAD STR met als basis een Ducati ST2 en een ST frame. “Ik werd gegrepen door de lijnen. Een Radical heeft iets unieks. Als je vanaf de zijkant goed naar de motor kijkt, lijkt het alsof het bovenstuk van de motor tien centimeter naar voren geschoven is. Die lijn is gewoon supergaaf. Daarnaast is er niets verborgen, alles is open en je kunt alle onderdelen zien zitten. Voor zo ver ik weet is er in Nederland geen ander exemplaar op kenteken. Het werd voor mijn een uitdaging om zo’n ding street legal te krijgen.”

    Radical-Ducati-STR4-10

    Ducati ST4S Donormotor

    Van den Boom ging eind 2012 op zoek naar een donormotor en vond die in België. “Ik heb bewust voor een ST4S uit 2001 gekozen omdat die een 996 blok met 120 pk en vijfspaaks Marchesini wielen heeft. Dat en de lijnvoering van het frame waren voor mij de belangrijkste basiselementen. Het frame is qua lijnvoering gelijk aan de oude types Monster tot en met 2006. Als je serieus onderzoek doet, kom je er bij Ducati achter dat heel veel onderdelen op de verschillende modellen uitwisselbaar zijn. Zij het soms met wat aanpassingen. Een van de vereisten was dat er een achterbrug van een Monster S2R in de Radical moest passen. Omdat dit de mooiste achterbrug is die Ducati ooit heeft gemaakt. Je moet ze alleen met een vergrootglas zoeken want ze zijn dun gezaaid. Je moet de brug compleet hebben met de exenter en de naaf om de ketting te kunnen spannen.”

    Radical-Ducati-STR4-35

    Aan voorvork niets veranderd

    De Belgische ST4S werd eerst ingevoerd en kreeg een Nederlands kenteken. Daarna demonteerde Van den Boom het motorblok. In de tussentijd kwam ook de onderdelenstroom op gang. “Aan de voorvork is niets veranderd,” zegt Van den Boom. Wel zijn er voor het oog en om het plaatje compleet te maken waveremschijven toegepast. Je begint met het pas maken van de tank-zit combinatie. Als je een beetje handig bent met een lasapparaat valt dit allemaal best mee. Daar is een uurtje of dertig in gaan zitten. De tank moet deugdelijk vastzitten en je moet goed op de motor te zitten. Je hebt de vrijheid om zelf je zitpositie te bepalen en aan te passen.”

    Radical-Ducati-STR4-32

    Veel carbon gebruikt

    Van den Boom heeft voor zijn moderne caferacer een 1098 tank gebruikt. De zit van Radical moest daar op aangepast worden. “Omdat deze van carbon is, is de aanpassing ook verder doorgevoerd in carbon. Ik heb achter onder de tank een extra afdichting gemaakt om de lelijke brandstofpomp uit het zicht te halen. Waar veel meer tijd in gaat zitten is de fabricage van het kuipframe. Je hebt namelijk geen enkele referentie. De koplamp moet op de juiste hoogte zitten en hij moet afstelbaar zijn. Ook moet met je stuur uit de weg kunnen. In het kuipframe zit ook heel veel elektronica, alle relais, de regeleenheid van de startonderbreker en de achteraf toegevoegde regeleenheid van de xenon verlichting. Ik ben daar zeker veertig uur mee bezig geweest. Je krijgt een kuip binnen zonder gaten en bevestigingen en je moet alles zelf opnieuw uitvinden. De bovenste oren zijn meteen de bevestigingen voor de spiegels. Door daar een voorspanning aan te geven, voorkom je dat ze gaan trillen. Door een dynamische spanning in de constructie van het frame aan te brengen, voorkom je trillende spiegels.”

    Radical-Ducati-STR4-29

    Ook uitlaat is Custom made

    Ook het uitlaatsysteem is custom made. Iedere cilinder heeft een eigen uitlaat. “Door de lengte van de pijpen gelijk te houden, haal je drie tot vier procent meer vermogen uit het blok en het typische verdragende Ducati geluid wordt ook iets meer geaccentueerd,” aldus Van den Boom. De bochten heeft Van den Boom zelf gemaakt. “De einddempers zijn universele Megaton dempers die heel veel gebruikt worden op caferacers. De dempers op de RAD STR4 zijn ontchroomd en voorzien van een keramische coating gegarandeerd tot 1050 graden. “Normaal gesproken wordt de temperatuur niet hoger dan 850 graden. Deze uitlaten kunnen racetemperaturen aan.”

    Radical-Ducati-STR4-14

    Meeste carbondelen zelf gemaakt

    De meeste carbondelen zoals de afdekking van het kuipframe heeft Van den Boom zelf gemaakt. “Omdat je gaat customizen is er niets kant en klaar verkrijgbaar.” Zo heeft Van den Boom onder andere de afdekkap van het kuipframe, afdekkap boven de luchtfilters, de afdekking aan de onderzijde van de zit en links en recht een paar hele kleine dingetjes zelf gemaakt. “Carbon verwerk je ongeveer hetzelfde als polyester. Je werkt met mallen maar alleen met blanke transparante epoxyhars.

    Radical-Ducati-STR4-25

    Volgende project

    Inmiddels liggen de onderdelen al weer klaar voor het volgende project: een basic caferacer met als basis een 900IE 2-kleps injectiemotor. Tijdens de bouw van de Radical zijn alle spullen om dit project te realiseren al bij elkaar gezocht. Dit project gaat volgens Van den Boom terug naar de basis. “Een motorblok, een tank en een zitje. Meer heb je niet nodig!”

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleCommon rail pomp en zwavelvrije diesel een fatale combinatie?
    Next Article Skoda 50 jaar geleden: 1000 MB van voor naar achter

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?