De DS 7 Crossback is het nieuwe vlaggenschip van DS, het exclusieve merk binnen de PSA-groep. Als een van de eersten mochten wij er mee op Nederlandse bodem rijden.

Zie jezelf in Parijs op een van die typische terrasjes zitten op een zomerse namiddag. Vanuit het café hoor je gedempt een chanson, voor je een glas witte wijn en in de verte zicht op de Seine met op de achtergrond la Tour Eiffel. Er komt langzaam een auto langsrijden die voor het terras stopt. Er stapt een langbenige prachtige jonge Franse vrouw (of man) uit, gekleed volgens de laatste mode met een grote zonnebril.

Met een aan arrogantie grenzende gracieuze tred loopt ze langs, jou achterlatend met een vleug van het parfum en je tong op je schoenen. De nieuwe DS 7 Crossback is ongetwijfeld de auto die in dit plaatje past: ontegenzeggelijk Frans, elegant en stijlvol.
Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1De details

Zie je de DS 7 van een afstandje, dan kan de vorm van de auto je wellicht bekend voorkomen. Er zijn meerdere SUV’s/crossovers met een soortgelijk profiel, maar kom je dichterbij dan vallen de waanzinnige details van de auto op en zie je dat je met iets unieks te maken hebt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de achterlichten, die schitteren als juwelen van Cartier.
Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1Een van de hoofdontwerpers van de auto, Ivo Groen, vertelde over het ontwerpproces van deze voiture. Als inspiratie diende de -hoe kan het ook anders- oorspronkelijke DS en de iconische SM, beide auto’s die bekend staan om hun avantgardistische stijl en techniek en dat heeft men in het ontwerp van de DS 7 ook zeker toegepast.

Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1Wat een interieur!

Is de buitenkant nog enigszins ingetogen, op het interieur van de DS 7 Crossback is men echt los gegaan met het avant-gardisme. Het is haast overweldigend hoeveel bijzondere dingen hier te zien, merken en voelen zijn, in een stijl die je nergens anders gezien hebt.

Van een straaljagerachtige rij knoppen rond de versnellingspook, een volumeknop die uit kristal gemaakt lijkt te zijn, tot twee enorme 12,3 inch schermen waarop alle informatie te zien is, het is bijzonder en fraai. Gelukkig is alles nauwkeurig ontworpen volgens dezelfde ruitvormige motief, waardoor het indrukwekkende interieur wel één mooi geheel vormt.
Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1Inspirations

Gelukkig was het niet alleen kijken, er werd ook gereden met deze bijzondere auto. Op ons stond een brede rij DS 7’s te wachten met verschillende Inspirations, ofwel interieurstijlen, vernoemd naar verschillende wijken in Parijs. Wij kozen voor een grijze DS met de Inspiration DS PERFORMANCE Line, de enige niet vernoemd naar een deel van de Franse hoofdstad. In deze uitvoering heeft men met rijkelijk gebruik van alcantara een sportieve sfeer in de verre zeer luxueuze DS 7 teweeg weten te brengen.

‘Onze’ DS 7 -was het maar echt de onze- was voorzien van een BlueHDi 180 gecombineerd met een automaat, die 180 pk en 400 Nm levert. Starten doe je in deze auto door een druk op de knop in het midden van het dashboard, waarna de diesel met een stille brom aanslaat.
Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1Rij-impressie

Tijdens deze introductie hebben wij slechts een korte afstand kunnen rijden met de DS 7 Crossback, dus blijft het bij een impressie, maar deze kennismaking was zeer positief te noemen. De auto weet je als bestuurder en passagier op alle vlakken te verwennen. Je zit riant en ruim, de omgeving ademt klasse uit en de diesel werkt uitstekend en stil samen met de automaat.

Duidelijk is dat de auto ontworpen is voor comfort, wat al begint bij de heerlijk zittende stoelen. Oneffenheden in de weg worden feilloos weg gefilterd door het DS ACTIVE SCAN SUSPENSION systeem, dat de weg scant en afwijkingen in het wegdek doorgeeft aan de schokdempers van de auto. Mede daardoor is de auto ook op slecht wegdek bijzonder stil. Je kunt de DS 7 ook in een sportstand zetten, tenslotte waren wij met de PERFORMANCE line op pad, maar sportief zal deze auto nooit worden.
Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1Hightech

Onderhuids zit de DS 7 vol met de meest moderne technologie. Zo houdt de auto in de gaten of jij niet te moe wordt met DS DRIVER ATTENTION MONITORING, is hij voorzien van DS NIGHT VISION en bezit hij technologie voor de eerste stappen van autonoom rijden. En verder natuurlijk alle moderne snufjes en communicatiemiddelen die er maar zijn.

De DS 7 is beschikbaar met twee turbodiesels, een 130 en een 180 pk, en twee turbo benzine motoren, met 180 of 225 pk. In 2019 volgt een speciale E-tense hybride model met 300 pk en 4×4 aandrijving.
Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1

Conclusie

De DS 7 Crossback is een bijzondere auto, die op en top Franse klasse uitstraalt. Hij is ruim, luxe en doet zijn uiterste best jou als bestuurder of passagier het zo veel mogelijk naar je zin te maken. Het ontwerp is uniek, er is geen enkele auto die zeker qua interieur hier op lijkt, maar het moet wel je smaak zijn. Je rijdt al een DS 7 vanaf 43.190,- euro maar voor onze luxe PERFORMANCE line loopt de teller al snel op tot boven de 50.000,- euro. Maar wat ons betreft is dit nog steeds een prima prijs voor een dergelijke bijzondere voiture.

Eerste rij-impressie DS 7 Crossback 1DS 7 Crossback BlueHDI 180 PERFORMANCE line

Motor: 1.997 cc viercilinder diesel met turbo
Vermogen: 180 pk bij 3.750 toeren
Koppel: 400 Nm bij 2.000 toeren
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 215 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.075 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4.9 l/100 km
CO2-uitstoot: 128 g/km
Energielabel: E
Basisprijs (rijklaar): 43.1906,- euro

Foto’s: Louis Blom en Yuri van Koeveringe

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: