Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest BMW 530e hybrid
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest BMW 530e iPerformance, het hybride zakenkanon

    Auto Elektrisch 17-08-2018No Comments

    De BMW 530e iPerformance is de schoonste 5-serie die beschikbaar is dankzij een hybride aandrijflijn. Maar schoon betekent niet altijd fijn rijden en BMW heeft een naam hoog te houden als het gaat om dynamische auto’s. Tijd voor een uitgebreide rijtest om te kijken of de 530e een echte BMW is.
    Rijtest BMW 530e hybridFinancieel voordeel?

    Elektrisch rijden lijkt onvermijdelijk op de langere termijn, maar duidelijk is dat we er nog niet collectief aan toe zijn. De hybride werd een tijd door de overheid als de perfecte overgang geroemd en gestimuleerd door een lage bijtelling voor zakelijke rijders. Deze periode ligt echter achter ons en de BMW 530e moet het tegenwoordig net als vele andere auto’s doen met 22 % bijtelling.

    Door een lage CO2-uitstoot van 44 g/km is de bpm van deze Fünfer wel lekker laag, maar de vanaf prijs is slechts een kleine duizend euro lager dan de vergelijkbare 530i. Qua aanschaf en maandelijkse lasten is er dus vrij weinig financieel voordeel te behalen.
    Rijtest BMW 530e hybridVolledig elektrisch rijden

    Maar waar je het wel gaat merken is in het brandstofverbruik. Je kunt met de BMW 530e iPerformance namelijk maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden, zelfs tot een topsnelheid van 140 km/u. En, je kunt de accu’s opladen met een stekker. Als je het slim aanpakt, hoef je dus een groot deel van de tijd geen gebruik te maken van de brandstofmotor, waardoor je zelden hoef te tanken. Niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook beter voor het milieu. Daarbij weet je zeker dat je de komende jaren ieder stadscentrum in mag, hoe streng de uitstootregels ook mogen zijn of worden.

    Alleen als je echt snel wil optrekken of je elektrisch bereik op is, schakelt de 2-liter benzine viercilinder turbo onmerkbaar in om de elektromotor bij te staan. Werken de motoren in tandem- je hebt verschillende rijmodi om dit in te stellen- dan heb je een gecombineerd vermogen van 252 pk en 420 Nm, waarmee je in een zeer rappe 6,2 seconden de 100 km/u en een top van 235 km/u kan halen.
    Rijtest BMW 530e hybridRijden als een BMW

    De accu’s voor de elektromotor zitten verborgen onder de achterbank waardoor de laadruimte dezelfde is als van een reguliere 5-serie. Om het hogere gewicht op de achteras te compenseren heeft BMW wat steviger afgestelde dempers geplaatst, wat je heel soms kunt merken.

    Hij is iets onrustiger over drempels en bij snelle bochtenwisselingen, maar verder biedt deze auto wat elke 5-serie biedt: een nagenoeg perfecte wegligging, zeker met het adaptieve onderstel van onze testauto.
    Rijtest BMW 530e hybridWat een weelde

    Ook binnenin is de 530e iPerfomance zoals we gewend zijn van BMW: topmaterialen, topafwerking en één van de meest logische indelingen die momenteel beschikbaar is. Nu had BMW op onze testauto bijna alle opties aangevinkt, dus we hebben ons werkelijk in een wereld van weelde gehuld.

    Prachtige leren stoelen met verwarming, airco en massage, alle veiligheidssystemen die je maar kunt bedenken en entertainmentcentra voor de achterpassagiers, het kon niet op. Dit alles als onderdeel van het BMW Individual concept, waarmee je de auto volledig aan jouw wensen kunt aanpassen.
    Rijtest BMW 530e hybridConclusie

    Hoewel de regels voor bijtelling van hybride auto’s ten nadele zijn aangepast, biedt een combinatie tussen brandstof- en elektromotor nog steeds veel voordelen. Kijk maar naar de BMW 530e iPerformance, die nog altijd een slimme keuze is. De mogelijkheid tot een flink stuk vol elektrisch rijden, gecombineerd met een echte BMW rijervaring biedt eigenlijk alleen maar voordelen, zowel in rijervaring als brandstofkosten. En als je daarna ook kiest voor het BMW Individual concept, dan heb je een auto die je het beste biedt wat beschikbaar is. Dat je daar een aardig bedrag voor neer moet leggen, is logisch. Je rijdt een BMW 530e iPerformance vanaf 63.335,- euro, maar met alle opties kwam ons testexemplaar op iets meer dan 105.000,- euro uit. Veel geld, maar dan ben je ook wel echt klaar de komende jaren.
    Rijtest BMW 530e hybridBMW 530e iPerformance

    Motor: 1.998 cc viercilinder twinturbo benzine
    Elektromotor: synchroonmotor
    Vermogen: 255 pk (gecombineerd)
    Koppel: 420 Nm (gecombineerd)
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: achterwielen
    Topsnelheid: 235 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.745 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 2,1 l/100 km
    CO2-uitstoot: 44 g/km
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 63.335 euro
    Prijs testauto: 105.109,96,- euro
    Rijtest BMW 530e hybrid

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAudi A3 1.2 TFSI stopt 600 kilometer na beurt door foutje tijdens onderhoud
    Next Article Motortest Honda CB1000R

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?