Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest DS9: de terugkeer van de Franse limousine?

    Auto Elektrisch 16-07-2023No Comments

    In vroeger tijden was er altijd een luxe Franse limousine van het merk Citroën. Een welkome, op comfort gerichte tegenpool van de degelijke, maar soms wat saaie Duitse Autobahn-machines. Naast veel ruimte en luxe, stonden deze auto’s ook bekend om hun bijzondere ontwerp. We noemen de oorspronkelijke DS, de XM en de laatste, de C6. Maar de wereld veranderde en Citroën werd in een paar jaar plots het merk van de kleine auto’s. Zo was de C4 lange tijd de grootste sedan in het gamma.

    Zelfs toen in 2014 het merk DS werd opgericht, kwamen er louter kleine sportieve auto’s en SUV’s. Maar de grootste limousine bleef uit…tot 2020. Eindelijk durfden de Fransen het aan en kwamen ze met de auto waar zoveel liefhebbers op hadden gewacht: de DS9. Na zo’n drie jaar vragen wij ons af of de auto in het rijtje van zijn glorieuze voorgangers past. En daarvoor dompelden wij ons een week onder in Franse weelde.

    Apart genoeg?

    Bij het ontwerp van de DS9 is zowel gekeken naar de toekomst als naar het verleden. Het resultaat is een stijlvolle sedan, die wat minder extreem is vormgegeven dan zijn merkgenoten, zoals de DS7. Een kleinere grille, subtielere en meer vloeiende lijnen, maken de DS9 verreweg de elegantste auto van dit merk.

    Leuk zijn ook de details, zoals de kleine ‘derde’ knipperlichten in de C-stijl, een verwijzing naar die van de oorspronkelijke DS. De achterlichten zijn op hun beurt vrij wild vormgegeven met tientallen facetten, waarmee de lampen het gevoel van een juweel krijgen. En de voorlichten, twee keer drie diamanten, draaien zich theatraal om als de auto gestart wordt. Allemaal zeer fraai gedaan, maar voor sommigen misschien iets te veel van het goede. En dat is nu precies ook wat de auto moest doen: mooi zijn, maar ook een tikkie te veel en nét even anders dan de anderen. Op en top Frans dus.
    Techniek

    Alleen met design kom je echter niet, een grote Franse sedan moet ook goed rijden. De DS9 is daarvoor gebouwd op het EMP2-modulaire onderstel van PSA (nu Stellantis) en heeft een fikse wielbasis van 2,9 meter. De voortstuwing wordt in een DS9 altijd verzorgd door een Plug-in hybride aandrijflijn. Deze is er met een vermogen van 250 pk, waarbij een 1,6 liter benzine gekoppeld is aan één elektromotor (met een 15,6 kWh accu), die samen de voorwielen aandrijven. Of met 360 pk waarbij een extra elektromotor op de achteras is geplaatst (accupakket van 11,9 kWh), waarmee de auto ook meteen vierwielaandrijving heeft.

    Wij gingen op pad met de 250 pk, 360 Nm variant. Hoewel dit qua vermogen het instapmodel is, presteert de auto meer dan goed. Met een volle accu heb je altijd de directe kracht van de elektromotor en eenmaal op stoom doet de benzinemotor daar een flinke schep bovenop. Opvallend is ook hoe soepel dit gebeurt en hoe stil. Dit laatste vooral dankzij de zeer goede geluidsdemping in de auto. Met de 15,6 kWh accu kun je in theorie 60 km volledig elektrisch rijden, maar in de praktijk komt dit meer neer op zo’n 50 km.
    Rijervaring

    De DS9 onderscheidt zich door zijn uitermate comfortabele rijervaring. Eindelijk een auto die niet alles tegelijk wil zijn, maar zich richt op één zaak: de bestuurder en passagiers in alle rust op de plek van bestemming brengen, hoe ver deze ook is. Een belangrijk systeem hierin is de manier waarop de auto de weg ‘leest’. Letterlijk!

    Een camera scant het wegdek en past daarop de vering en demping aan. Gecombineerd met de lange wielbasis, zorgt dit voor een zeer rustige en kalme auto. Hierdoor hadden wij verwacht dat de auto wat wollig zou sturen, maar dit viel ons zeer mee. Sportief zal de DS9 nooit worden, laat dat duidelijk zijn, maar hij stuurt beter dan je op basis van het ‘zwevende’ onderstel zou verwachten.
    Interieur

    Het interieur van de DS9 deelt hij grotendeels met de DS7, alleen hier zit je veel dieper in de auto. In de luxe Opera uitvoering, is alles bedekt met prachtig leer en is zelfs de hemelbekleding van alcantara. Het geheel voelt, zeker voor deze prijsklasse, buitengewoon luxe aan en ook de afwerking is van niveau. Ook hier geldt dat de vormgeving onderscheidend is, maar voor sommigen wellicht iets te druk. Wederom dus een echte Franse limo.

    De stoelen zitten goed en er is werkelijk een zee aan ruimte, zeker op de achterbank. Zonder probleem kun je je in deze auto laten rijden met een chauffeur. En ook met een bagageruimte van 510 liter stelt hij eveneens niet teleur. Een mooie veiligsheidsfunctie, die we ook uit andere auto’s uit de Stellantisstal kennen is de nachtkijker, die zelfs in het pikkedonker de weg duidelijk laat zien. En, dit is het grootste voordeel, ook fietsers en voetgangers herkent en je er voor waarschuwt.
    Conclusie

    Zijn bijzondere ontwerp, zowel aan de buiten- als de binnenzijde, zijn zeer comfortabele rijervaring en de soepele en stille aandrijflijn, maken de DS9 voor ons een geslaagde Franse limousine. En daarmee mag hij van ons plaatsnemen in het in de inleiding genoemde lijstje. Daarnaast is de DS9 ook nog eens vrij goed geprijsd met een vanafprijs van 68.640,- euro.
    DS9 E-Tense Opera

    Aandrijving 1,6-liter benzine + elektromotor
    Vermogen 250 pk, 360 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 15,6 kWh
    Gewicht in kg (leeg) 1,820
    0-100 in sec 8,2
    Top in km/h 240
    Vanafprijs in euro 68.640,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Opel Grandland GSe
    Next Article Rijtest Nissan X-Trail e-Power

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?