Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    • Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Opel Grandland GSe

    Auto Elektrisch 06-07-2023No Comments

    Met 300 pk, vierwielaandrijving, een potent onderstel en enkele uiterlijke aanpassingen, heeft Opel de vriendelijke en comfortabele Grandland omgetoverd tot een heuse GSe. Voor liefhebbers van Opel gaat bij deze drie letters een oude bel rinkelen, want in het verleden sierden ze auto’s als de Kadett, Manta en Commodore. Toen stond het voor ‘Grand Sport Enspritzung’, nu betekent het ‘Grand Sport Electric’. Wij gingen een week op pad met deze sterke SUV en dit is wat we ervan vonden.
    Aandrijflijn

    Om te beginnen met de aandrijflijn, die wordt gevormd door een 1,6-liter benzine turbomotor die samen met een elektromotor de voorwielen aandrijft. Op de achteras vinden we de tweede elektromotor, waardoor de Grandland voorzien is van vierwielaandrijving. Gecombineerd hebben we het over 300 pk en 520 Nm. Goed voor een 0-100 sprint van 6,1 seconde en een topsnelheid van 235 km/u.

    Deze aandrijflijn is niet nieuw, want was al in de vorige Grandland X te vinden onder de naam Hybrid4. Maar na de facelift (waarbij de letter X is komen te vervallen) kiest Opel er dus voor deze uitvoering te laten vervangen door de meer op sportiviteit gerichte Grandland GSe.
    Aangepast

    De GSe is op verschillende punten aangepast. Zo is het onderstel nu voorzien van strakkere vering, bijgestaan door FSD (Frequency Selective Damping) dempers van de Nederlandse firma Koni, een ingenieuze techniek die zonder tussenkomst van elektronica, sportiviteit combineert met comfort (voor meer info, check de site van Koni).

    Daarnaast is de stuurinrichting aangepast, voor een (veel) directere besturing. Ook in het uiterlijk zijn enkele aanpassingen gedaan, zoals zwarte inzetstukken in de voorbumper. En de GSe is verkrijgbaar in de aantrekkelijke wit-zwart two-tone lak van onze testauto. 

    Hoe rijdt dat?

    Het moet gezegd worden, Opel heeft met de GSe de Grandland een fikse dosis sportiviteit meegegeven. De directe kracht van de twee elektromotoren zorgen dat je ten alle tijden rap kunt versnellen en als de benzinemotor erbij komt, is de auto écht snel.

    Het onderstel voelt totaal anders dan de reguliere Grandland. De auto helt nauwelijks over en je kunt klaverbladen met enorme snelheid nemen. Ook tijdens snelle bochtenwisselingen, weten vering en dempers goed om te gaan met de 1.776 kilo van deze strakgelijnde SUV. Om deze sportiviteit te behalen, is er ondanks de FSD dempers, een flinke concessie gedaan op het comfort. Het onderstel is aan de harde kant, wat je overigens alleen merkt op slechte wegdekken. Op de snelweg is hij ruim voldoende comfortabel.
    Zuinig?

    Dat hybrides populair zijn, mag duidelijk zijn. Op dit moment bieden ze de beste combinatie tussen zuinigheid en toch het onbegrensde gevoel van een brandstofmotor. Maar is de GSe, met al zijn pk’s, nu wel zuinig? Tsja, dat is met een plugin hybride voornamelijk afhankelijk van hoeveel je de auto aan een laadpaal zet. Met een volle accu kun je namelijk circa 45 kilometer vol elektrisch rijden.

    En omdat de GSe voorzien is van twee elektromotoren, is de auto, in tegenstelling tot andere PHEV’s, dan nog altijd flink snel. Die volle accu is trouwens ook een basisvoorwaarde voor maximale prestaties. Maar zelfs als de batterij nagenoeg leeg is, blijft de aandrijflijn zuinig met een gemiddelde van rond de 1 op 16.
    Interieur

    Het interieur van de Grandland GSe heeft een kalme uitstraling. Een groot digitaal scherm achter het stuur laat alle rijinformatie op een rustige manier zien, zonder wilde vormgeving en animaties, waar veel andere auto’s steeds meer last van lijken te hebben.

    Het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen met het scherm midden op het dashboard en is voorzien van alles wat de moderne bestuurder nodig heeft. Datzelfde geldt ook voor de rijhulp- en veiligheidssystemen, zoals Lane Departure Control, adaptieve Cruise Control, automatische noodremsysteem, enz.
    Hoewel de naam Grandland een enorme auto doet vermoeden, is deze SUV in feite helemaal niet zo groot. Desalniettemin heb je op de voorste en achterste zitrij meer dan genoeg ruimte. Overigens zitten de AGR-gecertificeerde alcantara sportstoelen heerlijk. Alleen daarom zouden we de GSe al aanvinken.

    Conclusie

    Met de Grandland GSe heeft Opel een potente SUV neergezet voor díe mensen, voor wie de normale uitvoering net even iets te gezapig was. De aandrijflijn biedt meer dan voldoende kracht, is lekker snel en weet een mooi samenspel met het aangepaste onderstel te creëren. Daarnaast rijdt de auto ook vol elektrische buitengewoon fijn, door de aanwezig van twee elektromotoren. De Grandland GSe begint vanaf 55.999,- euro, wat volgens ons een zeer reële prijs is voor zoveel vermogen en luxe.
    Opel Grandland GSe

    Aandrijving 1,6-liter benzine + 2 elektromotoren, vierwielaandrijving
    Gecombineerd vermogen 300 pk, 520 NM
    Batterij Li-Ion 14,2 kWh
    Gewicht in kg (leeg) 1.776
    Energielabel A
    0-100 in sec 6,1
    Top in km/h 235
    Vanafprijs (GSe) in euro 55.999,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Alfa Romeo Tonale PHEV Q4
    Next Article Rijtest DS9: de terugkeer van de Franse limousine?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota GR86

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    By Tim Willems

    Rijtest Hyundai Ioniq 6

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?