Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Ducati Scrambler Cafe Racer
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Ducati Scrambler Café Racer

    Motor 25-06-2019No Comments

    Dat retrobikes gewild zijn, zien we bij veel merken. Ducati heeft zelfs een compleet sub-merk opgericht voor deze categorie populaire motorfietsen: de Scrambler. En op basis van deze leuke no nonsense motorfiets hebben ze nu de Scrambler Café Racer gemaakt. Een marketingstunt of een echt andere motorfiets? Wij zochten het uit in een uitgebreide rijtest.
    Test Ducati Scrambler Cafe RacerTechnische basis

    De Café Racer heeft een aantal belangrijke kenmerken van andere Scramblers overgenomen. Zo zijn de 803 cc L-twin met 75 pk en 68 Nm en ook het buizenframe ons wel bekend. Maar deze sportieve retro-telg is op andere gebieden flink aangepast.

    De grootste impact heeft de gewijzigde balhoofdhoek die met 21,8 graden ongelooflijk steil is. Gecombineerd met een kortere wielbasis van nu 1436 mm en iets kleinere 17 inch velgen met Pirelli Diablo Rosso II banden, staat hier de basis van een serieuze stuurmachine. 

    Om je verder te helpen in het bochtenwerk is de niet instelbare vering wat sportiever afgesteld en is de motorfiets voorzien van clipons, die samen met een iets hoger zadel zorgen voor een veel sportievere zit.
    Test Ducati Scrambler Cafe RacerBochtenwerk

    Dat al deze aanpassingen hun vruchten hebben afgeworpen, merk je al bij de eerste bochten. De Café Racer duikt zeer gewillig op één oor en laat zich zeer gemakkelijk van de ene naar de andere kant gooien. Nederlandse dijkwegen, maar nog beter Alpenwegen, zijn een droom voor deze motor.

    Zowel in lange snelle doordraaiers als in krappe bochten stuurt de motor als vanzelf, mede geholpen door zijn relatief lage gewicht van 188 kilogram rijklaar.  En na enig opwarmen zorgen de Pirelli’s voor een hoge mate van grip. Fijn is ook de hoge grondspeling, waardoor je serieus schuin kunt.
    Test Ducati Scrambler Cafe RacerComfort

    Ondanks zijn sportieve aspiraties is de Café Racer een stuk comfortabeler dan je in eerste instantie vermoedt. De voorovergebogen zitpositie geeft na een paar uur wel enige vermoeidheid, maar minder extreem dan je denkt. En ook het rijcomfort van de relatief simpele vering is dik voor elkaar.

    Waar de motor zich iets minder voor leent is lange stukken op de snelweg. Het gaat allemaal prima, maar een dergelijk stuurfiets is nu eenmaal gemaakt voor bochten en geen lange einden rechtdoor.

    Genoeg power?

    Hoewel 75 pk en 68 Nm geen spectaculaire cijfers zijn, past het karakter van de L-twin prima bij deze motorfiets. Het gas is zeer goed te doseren, waarbij je dat fijne ouderwetse gevoel hebt van een gashendel die verbonden is met een kabel in plaats van een soms wat anoniemer ride-by-wire systeem. En omdat je met relatief weinig kracht te maken hebt, heb je ook niet allerlei moderne elektronische hulpsystemen nodig. Met andere woorden: je rijdt nog echt zelf.

    Het blok voelt echter wel degelijk zeer modern. Onderin reageert hij lang niet meer zo bokkig als de tweecilinders van voorheen, waardoor je ook in de stad goed wegkomt. Op open wegen biedt hij een fijne versnelling met een lekkere piek bovenin de toeren. De koppeling werkt licht en nauwkeurig en de schakelbak is goed afgestemd op de manier van rijden.
    Test Ducati Scrambler Cafe RacerRemmen

    Omdat de motor relatief licht is en Ducati dat graag ook zo wil houden, is de Café Racer voorzien van slechts één remschijf voor, voorzien van een van de Panigale afgeleide Brembo Monoblock remklauw. Zoals altijd, is de rem goed te doseren, maar omdat je met deze motor nu eenmaal een stuk harder rijdt dan met andere Scramblers, is de vraag of een tweede schijf niet gewenst is.

    Je staat ruim op tijd stil, maar soms zou je net even wat meer remkracht willen. Gelukkig kun je ook nog flink op de motor afremmen, wat het probleem alweer een stuk kleiner maakt.
    Test Ducati Scrambler Cafe RacerConclusie

    Met de Scrambler Café Racer heeft Ducati een erg gave motorfiets neergezet, die zeker veel meer is dan een licht aangepaste Scrambler. Het is een serieuze stuurmachine die ongelooflijk veel rijplezier biedt. Zeker liefhebbers zullen erg genieten van het ontbreken van alle moderne elektronica en het nog echte oldskool motorrijden. En het feit dat de motorfiets er ook nog eens zeer gaaf uitziet en prachtig is afgewerkt, maakt de keuze al helemaal makkelijk. Hiervoor vraagt Ducati wel een stevige vanaf prijs van 12.690,- euro, maar daarvoor koop je wel een serieuze hoeveelheid plezier.
    Test Ducati Scrambler Cafe Racer

    Ducati Scrambler Café Racer

    Motortype: Viercilinder-Viertakt
    Cilinderinhoud: 803 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 75 pk bij 8.250 tpm
    Koppel: 68 Nm bij 7.750 tpm
    Gewicht (rijklaar): 188 kg
    Wielbasis: 1.436 mm
    Zithoogte: 805 mm
    Prijs vanaf: 12.690,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOok een aanrijding kan roetfilterproblemen veroorzaken
    Next Article Donkervoort, Only for Men

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?