Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Fiat Panda Cross Driving-Dutchman rijtest autotest
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Fiat Panda Cross: de kleine reus

    Auto 27-12-20172 Comments

    In Nederland kom je de Fiat Panda Cross zelden tegen, wat spijtig is. Want niet alleen is deze kleine auto een alleskunner, hij ziet er tevens erg leuk uit. Gelukkig konden wij een week lang de wegen en de paden opfleuren met deze kleine reus.

    Hij blijft leuk
    Het is al weer bijna drie jaar geleden dat wij een uitgebreide rijtest deden met de vorige Cross (inclusief leuke video). Ook toen vielen wij meteen voor de combinatie van schattigheid en stoerheid van deze opgehoogde en nog meer op het offroad werk gefocuste Fiat Panda 4×4.

    Aan het uiterlijk is vrij weinig veranderd en dat hoefde ook helemaal niet. Hij staat nog altijd nog iets hoger op zijn wielen dan de 4×4, waardoor hij een aardige bodemvrijheid heeft. Spatbordverbreders, stoere mistlampen voor, rode trekogen en zilverkleurige beschermplaten voor en achter geven de Cross een stoer uiterlijk. Overigens zijn die beschermplaten voornamelijk voor de sier, want gemaakt van simpel plastic zullen ze niet heel veel bescherming geven.
    Wie goed oplet, zal in het interieur wel wat anders zien. Er is een namelijk een nieuw scherm in het dashboard voor het nieuwe Uconnect Radio-systeem. Plaatste je voorheen een klein los scherm in de houder voor telefoon en navigatie, in het nieuwe systeem klik je jouw smartphone in de houder, waarop je de Panda Uconnect app kunt instaleren. Deze kun je na verbinding bedienen met de knoppen op het stuur en biedt toegang tot de muziek, de telefoonfuncties en de navigatie van jouw smartphone. Tevens zit er vlakbij een handig laadpunt voor je telefoon.
    De techniek
    De Panda Cross wordt geleverd met een TwinAir Turbo tweecilinder benzinemotor met 90 pk en 145 Nm aan koppel. Via een handgeschakelde vijfversnellingsbak wordt de kracht op alle vier de wielen verdeeld. Door middel van een combinatie van het Elektronische Sper Differentieel (ELD) en het ASR traction control systeem, kun je de vierwielaandrijving in drie verschillende standen zetten:

    AUTO, waarbij de aandrijfkracht automatisch over de voor- en achteras wordt verdeeld. OFF-ROAD waarmee je een permanente vierwielaandrijving inschakelt en de wielen met de meeste grip de meeste kracht krijgen en GRAVITY CONTROL, beter bekend als Hill Descent Control, waarbij de auto automatisch afdaalt van (steile) hellingen.  
    Sterk offroad
    Net als bij de vorige uitvoering, waren wij wederom verbaasd over hoe goed de Cross zich in het terrein handhaaft. Geholpen door zijn lage gewicht van 1.090 kilogram en zijn korte wielbasis, is de Panda buitengewoon wendbaar. Steile hellingen zijn zowel omhoog als naar beneden geen enkel probleem, waarbij het ELD en ASR goed gecombineerd werken. Ook mul zand of modder kan hij goed aan, mede dankzij de standaard gemonteerde M+S banden.

    Wel moet je goed opletten genoeg toeren te maken met het TwinAir motortje, want helemaal onderin heeft hij weinig kracht. Eenmaal op gang gaat het verder prima. Het enige echte probleem ontstaat als je in te diepe sporen rijdt, want ondanks dat de Panda een stuk hoger is dan de reguliere uitvoeringen, blijft hij voor echt offroad werk relatief laag. Je loopt dan kans dat je de Cross op zijn buikje laat landen met vier wielen spinnend in het luchtledige.
    De Stad
    Een Fiat Panda is natuurlijk typisch een auto voor in de stad en ondanks dat het terrein datgene is waar de Cross voor gemaakt is, functioneert hij nog altijd prima als stadauto. Sterker nog, door zijn hogere vering is hij zelfs comfortabeler op de soms hobbelige wegen van onze binnensteden. En vol gas over verkeersdrempels hoort ook tot de mogelijkheden. Daarnaast biedt de 4×4 aandrijving natuurlijk een stuk meer veiligheid.

    Over de TwinAir motor,-in de Cross in zijn sterkste versie- is al heel veel geschreven, zowel over het geluid als het verbruik. Toegegeven, als je de auto start, produceert hij niet het stoerste geluid maar eenmaal rijdend heeft het wel wat. Wat het verbruik betreft is het een motorblok met twee gezichten. Rijd je rustig, dan is hij zuinig en haal je makkelijk 1 op 17. Geef je echter gas en rijd je flink door, dan daalt dat drastisch tot 1 op 12.

    Conclusie
    De Fiat Panda Cross was en is nog steeds één van onze lievelingsauto’s. Zowel stoer als zeer sympathiek, zowel goed in de stad als het terrein blijft het oprecht een alleskunner. Of je nu boodschappen op de hoek gaat halen of je surfplank op het dak bindt en het strand opzoekt, de Cross is je vriend.

    Maar helaas is er in ons land weinig behoefte aan kleine offroad auto’s. Want hoewel er duizenden 4×4 SUV’s rijden die nooit en te nimmer de modder zullen zien, zien weinig mensen het nut van de extra investering die een Cross vereist ten opzichte van een reguliere Panda. Deze laatste koop je vanaf 11.259,- euro terwijl de Cross pas vanaf 19.995,- euro op je oprit staat. Zonde eigenlijk, want een Fiat Panda Cross leukt de wegen en de paden zo mooi op.

    Informatie:
    Merk: Fiat        
    Model: Panda
    Type: 0.9 TwinAir Turbo 4×4 (90) Cross
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 875 cc
    Vermogen: 90 pk
    Koppel: 145 Nm
    Uitstoot: 114 gram CO2/km
    Emissienorm: Euro6
    Topsnelheid: 167 km/h
    0-100 km/u: 12 seconden
    Versnellingsbak: handgeschakeld 5 versnellingen
    Gewicht: 1.090 kg
    Prijs vanaf (Cross): 19.995,- euro 
    Prijs gereden model: 21.075,01,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Opel Grandland X 1.6 CTDi 120 pk C-suv/crossover
    Next Article De 5 spannendste auto’s van 2018

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    View 2 Reacties

    2 Comments

    1. Jas Van Tul on 30-12-2017 14:04

      Heel leuke auto, maar een prijsverschil van bij “vanaf” 8700€ ….
      Wat krijg je dan meer met de crosover voor dat meergeld? (Behalve 4×4 en wat hoger liggend).

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 31-12-2017 11:35

        Het prijsverschil met de instap Panda is inderdaad aanzienlijk. Maar niet alleen krijg je de 4×4 aandrijving met alle ondersteunende electronica en de hogere vering. Je hebt ook een sterkere motor en veel meer opties zoals het U connect systeem, speciale stoelen, velgen enz.

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?