Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Hyundai Tucson, een sprong voorwaarts

    Auto Elektrisch 22-04-2021Geen reacties

    De nieuwe Tucson luidt (weer) een nieuw hoofdstuk in voor het merk Hyundai, dat zich de laatste jaren steeds opnieuw lijkt uit te vinden. Een strak opvallend ontwerp, een zuinige hybride aandrijving en een compleet nieuwe interieurstijl; tijd voor een Driving-Dutchman review van deze nieuwe compacte SUV.
    Die lampen

    Je kunt zeggen over de Koreanen wat je wil, maar ze zijn niet meer bang een stevig ontwerp neer te zetten. Waren Hyundai’s van voorheen bescheiden auto’s, die tijd is voorbij. In hun nieuwe designtaal, ‘Sensuous Sportiness’ staat de driehoek centraal. Je ziet deze overal terugkomen: op de flanken, in het interieur maar het meest opvallende in de verlichting aan de voorzijde.

    Niet minder dan vijf driehoekige dagrijlichten aan iedere zijde van de grille stralen als de vleugels van een engel de wereld in. Waanzinnig hoe men deze zo goed heeft weten te integreren in de voorzijde. En ook de achterlichten zijn, hoewel iets minder extreem, in dezelfde stijl opgetrokken.

    Het formaat van de auto is goed kloppend en door een chroomkleurige strip die naar achteren omlaag loopt, lijkt hij zelfs nog iets compacter dan hij is. De velgen zijn wat ons betreft net iets té, maar passen wel weer mooi binnen het design.

    Wat een fijne plek

    Maar de grootste verrassing in de nieuwe Hyundai Tucson overvalt je zodra je instapt. Want wat een fijn en mooi interieur! Zo druk als de buitenkant is, zo sereen is het in de auto. Simpele elegante, horizontale lijnen creëren een gevoel van ruimte, waarin je graag lange tijd doorbrengt. Daarnaast is de Tucson dankzij een volledig nieuw onderstel ook daadwerkelijk een stuk ruimer dan zijn voorganger, met bijvoorbeeld 26 millimeter meer beenruimte voor de achter passagiers. Twee duidelijk afleesbare 10,25 inch schermen dienen als tellers en als infotainmentsysteem en zijn duidelijk af te lezen met een logische menustructuur.

    De gebruikte materialen voelen goed aan en de afwerking is top. Maar dat waren we eigenlijk al wel van Hyundai gewend. Maar waar hun eerdere auto’s een wat saaie aanvoelend interieur hadden, maakt de nieuwe Tucson een enorme sprong. Dit is op en top premium en kan zich meten met de beste merken op de markt, zowel qua design als kwaliteit.
    De aandrijving

    Wij gingen op pad met het huidige topmodel: de Hybride Tucson; later volgt de plug-in, die deze positie overneemt. De HEV combineert een 1,6-liter Smartstream-turbobenzine motor met een elektromotor voor een totaalvermogen van 230 pk gekoppeld aan een 6-traps automaat. Deze is er zowel in vierwiel- als voorwielaandrijving, waarvan wij met de laatste reden.

    En ook met deze aandrijflijn neemt Hyundai een grote sprong voorwaarts. De elektro- en brandstofmotor werken naadloos samen en zorgen voor meer dan voldoende kracht op alle momenten. Heel fijn om even snel in te halen. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 (gecombineerd weggebruik) ook nog eens flink zuinig.
    Wegligging

    Het is duidelijk dat bij de ontwikkeling van het onderstel comfort een belangrijke rol heeft gespeeld. De auto biedt een zeer rustige wegligging, waarbij bijna alle onvolkomenheden worden weg gefilterd. Heerlijk in combinatie met de zeer comfortabele stoelen.

    Dit betekent echter niet dat de Tucson bang is voor bochten. Met rust en vertrouwen stuurt hij in waarbij voldoende via het stuur gecommuniceerd wordt en de auto erg weinig overhelt. Maar het mag duidelijk zijn dat je deze auto niet koopt voor zijn messcherpe weggedrag, want ook hier staat comfort centraal.

    Luxe

    Hyundai Nederland heeft ons verwend, want wij mochten met een zeer luxe aangeklede auto op pad. Lederen stoelen met verwarming en koeling, panorama dak dat deels open kan en een volledig modern infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay.

    Speciaal aandacht nog even voor de adaptieve cruise control. Bij sommige auto’s kan deze nogal bruusk ingrijpen op plotseling baanwisselingen van voorgangers, maar de Tucson weet alle (voor zover wij hebben kunnen zien) situaties goed in te schatten en daar vloeiend op te reageren.
    Slim

    Wat ons ook erg heeft opgevallen is hoeveel slimme zaken er in deze nieuwe SUV zijn verwerkt. Als je bijvoorbeeld het knipperlicht naar links aanzet, laat een van de digitale tellers in het dashboard het beeld van een camera in je spiegel zien. Hierdoor zie je exact wat er in je dode hoek gebeurt. Vrij eenvoudig, maar verdomd handig.

    En wat te denken van het feit dat je de auto uit een parkeervak kan laten rijden met de afstandsbediening, terwijl je er zelf naast staat. Maar de slimmigheden zitten ook in veel kleinere zaken. Zoals een bedieningspaneel op de linkerkant van de passagiersstoel voor. Hiermee kan je als bestuurder de stoel naar voren kan bewegen, zonder dat je daarvoor helemaal over de stoel heen hoeft te leunen.
    Conclusie

    De nieuwe Hyundai Tucson heeft ons zeer blij verrast. Zijn nieuwe design is voor sommigen misschien te heftig, maar het spreekt ons wel aan. Het interieur en de aandrijflijn zijn wat ons betreft de allergrootste pluspunten en zullen zeker een breed publiek aanspreken. En dan de prijs, datgene waar Hyundai’s altijd goed scoren: voor ons topmodel in de duurste uitvoering betaal je 44.050,- euro, een prima prijs voor zo’n fijne en luxe auto.

    Hyundai Tucson HEV Premium

    Motor: 1,6-liter viercilinder turbo-benzine + elektromotor
    Vermogen (gecombineerd): 230 pk
    Koppel: 350 Nm
    Topsnelheid: 193 km/h
    Acceleratie tot 100 km/h: 8,0
    Transmissie: zestraps automaat
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.539 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
    CO2-uitstoot: 131 g/km
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 34.995,- euro
    Prijs testauto: 44.050,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOp pad met de Polestar 2
    Next Article Nieuw bandenlabel: zo rij je veiliger, zuiniger en schoner

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?