Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    By Tim Willems

    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited

    Auto 06-03-2018No Comments

    Jeep introduceerde in 2017 de tweede generatie van de Compass en verving daarmee twee modellen: de vorige Compass en de Patriot. Hij maakt zijn opwachting in het inmiddels overvolle SUV C-segment, waar auto’s als de Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan de dienst uitmaken. Nu de Amerikanen een nauwere samenwerking hebben met moedermaatschappij Fiat, moet het nieuwe model beter aansluiten op de wensen van de Europese autokoper. Is dat gelukt?

    We kregen van Jeep een Compass in de Limited trim en de 1.6-liter Multijet diesel tussen de voorwielen. Onze testauto kwam uit Italië en wijkt iets af van de Nederlandse uitvoering. Normaal gesproken heeft deze getint glas en 18 inch lichtmetaal.

    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet LimitedDe Italiaanse uitvoering moest het met een maatje minder en helder glas doen. Neemt niet weg dat het met het uiterlijk wel goed zit. Door de kenmerkende grille herkent vrijwel iedereen dat het hier om een Jeep gaat. De Amerikaan ziet er stoer uit en dwingt respect af. Had de vorige generatie Compass nog te kampen met een oubollig vierkant vormgegeven achterzijde, de nieuwe mag er ook van die kant wezen! Het design is op alle punten een stuk moderner en de achterkant past nu beter bij de stoere voorzijde.

    Lekker vlot door de bocht

    De nieuwe Jeep Compass maakt gebruik van hetzelfde platform als de Jeep Renegade, een auto waarvan wij eerder al ondervonden dat het met zowel rij- als veercomfort wel goed zat. Voor de Compass geldt hetzelfde, er is nauwelijks sprake van overhellen in de bocht en toch is de auto niet oncomfortabel hard geveerd. Het onderstel heeft Jeep dus goed voor elkaar. Wat ons wel tegenviel is het stuurgedrag, rond de middenstand is het wat wollig. De stuurinrichting geeft dan weinig feedback over wat de voorwielen doen. Eenmaal in de bocht is dit al een stuk beter en door het geringe overhellen kun je, voor je gevoel, lekker vlot door de bocht.

    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet LimitedJeep rust de Compass uit met een 1.4-liter Multiair benzinemotor met 140 of 170 pk. Wie liever met een zelfontbrander op pad wil heeft de keuze uit een 1.6- of 2.0-liter Multijet met vermogens van 120 tot 170 pk. Wij reden met de 1.600 cc dieselmotor met 120 pk en daarmee kom je in Nederland niks te kort. De motor heeft lekker veel trekkracht in de onderste regionen van het toerengebied en laat nauwelijks van zich horen. Op de snelweg is vanaf 120 kilometer per uur wel een lichte brom hoorbaar, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

    Europees van binnen

    Qua interieur en uitrusting heeft Jeep ook zijn best gedaan om de Europeaanse klant te pleasen. De auto zit standaard al lekker in de spullen en we zijn aangenaam verrast door hoe goed Jeep de zaakjes voor elkaar heeft in de Compass. Het infotainmentsysteem werkt uitstekend en de bedieningselementen zitten allemaal op een logische plek. De stoelen zitten goed en de auto is behoorlijk ruim.Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet LimitedDe bagageruimte scheelt niet veel met zijn directe concurrenten, maar door de iets hogere koets biedt de Compass wel iets meer hoofdruimte voor zowel de voor als achterste zitplaatsen. De materialen voelen allemaal goed aan, vooral het dikke stuurwiel ligt erg prettig in de hand. Het digitale instrumentenpaneel met kleurenscherm geeft een moderne indruk. Al zou het handiger zijn als het scherm zou reageren op de acties die je uitvoert, bijvoorbeeld bij het verhogen of verlagen van de snelheid van de cruise control. Nu moet je zelf wisselen van scherm en dat werkt niet fijn. Het optionele Beats audiosysteem met negen luidsprekers en subwoofer geeft een mooi geluid, maar wel pas na aanpassing van de geluidsinstellingen.

    Het is Jeep wat ons betreft gelukt om de Compass een stuk Europeser te maken. We zijn fan van het stoere uiterlijk en qua uitrusting en interieur kan hij zeker mee met de concurrentie. Wie kan kiezen voor een SUV uit dit segment, heeft er een nieuw alternatief bij dat zeker het overwegen waard is.Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited

    Jeep Compass 1.6 Multijet Limited

    Motor: 1.598 cc, 4 cilinder Turbo
    Vermogen: 120 pk bij 3.750 toeren
    Koppel: 320 Nm bij 1.750 toeren
    Transmissie: Handgeschakeld, 6-bak
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 185 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 11 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1505 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,4 l/100 km
    CO2-uitstoot: 117 g/km
    Energielabel: F
    Basisprijs (rijklaar): 39.990 euro

    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Rijtest Jeep Compass 1.6 Multijet Limited
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAuto van het Jaar 2018
    Next Article Slimme autoband voorspelt zelf wanneer hij vernieuwd moet worden

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?