Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Auto Elektrisch 20-03-2023No Comments

    Samenvatting

    Toen de Renegade in 2014 werd geïntroduceerd was het een compleet nieuwe richting voor Jeep. Een klein, instapmodel dat zich door zijn stoere looks moest onderscheiden in een voor de Amerikanen nieuw segment, duidelijk gericht op de Europese markt. Sindsdien heeft de ferme kleine Jeep tal van updates ontvangen, waardoor hij altijd met zijn tijd mee is gegaan. Nu is het de tijd voor de nieuwe Renegade e-Hybrid. Dezelfde aantrekkelijk looks, maar een compleet nieuwe aandrijflijn. Is het voldoende om zich staande te houden in een overvol segment? Wij zochten het uit.
    Aandrijflijn

    Laat ons beginnen bij het grootste nieuws: de aandrijflijn. De e-Hybrid combineert een nieuwe 1,5-liter viercilinder turbo (130 pk) met een 48V-elektromotor (20 pk). Deze laatste is geïntegreerd in de nieuwe 7-traps DCT-transmissie en wordt aangedreven door een bescheiden batterij van 1,8 kWh.

    Deze accu is er één zonder stekker, dus laadt alleen op door het afremmen en met behulp van de brandstofmotor. Opvallend is echter dat deze HEV (dus geen PHEV) wel enige mate volledig elektrisch kan rijden. Dit beperkt zich wel tot de eerste versnelling en de achteruit, maar moet volgens Jeep desondanks bijdragen aan een veel lager verbruik ten opzichte van de vorige aandrijflijn.
    Verbruik

    Qua kracht is deze nieuwe e-Hybrid vergelijkbaar met de ‘oude’ 1,3-liter turbo Firefly motor, die wij tijdens een test in 2019 maten op een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5. De nieuwe hybride, met nagenoeg dezelfde prestaties, kwam nu uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5. Duidelijk zuiniger, terwijl de auto voor ons gevoel ook iets sneller aanvoelde.

    De samenwerking tussen benzine- en elektromotor gaat echter niet altijd even soepel. Je voelt soms wanneer de elektromotor in en uitschakelt. Dat gaat gepaard met niet echt storende, maar toch opmerkzame kleine schokjes. Ook als je afremt, voel je af en toe wanneer het regenereren van de energie overgaat op daadwerkelijk remmen.

    Daarnaast merk je dat de computer die alles aanstuurt, soms even tijd nodig heeft. Geef je plots vol gas, bij even snel inhalen bijvoorbeeld, dan duurt het even voordat alles reageert. Wederom niet heel storend, maar het had wat ons betreft iets beter gekund.
    Uiterlijk

    Qua uiterlijk is er weinig veranderd sinds de facelift uit 2018. Waarbij veel auto’s nu echter inmiddels oud zouden aanvoelen, is daar bij de Renegade nog altijd geen sprake van. Het guitige, haast cartooneske en vriendelijke gezicht, zijn lekker vierkante vormen; ze zijn nog even charmant als altijd.

    Die vierkante vorm zorgt tevens voor lekker veel ruimte binnenin. Vooral de afstand tot de voorruit, geeft het gevoel met een veel grotere auto op pad te zijn. Op de achterste zitrij wordt echt wel weer duidelijk dat je met een auto uit het compacte segment op stap bent.
    Systemen

    De Renegade waar wij mee op stap gingen, was buitengewoon rijk aangekleed, maar standaard is de kleine Jeep al niet karig. Zo krijgen ze allemaal het nieuwe HD-touchscreen mee, waarmee je het infotainment bedient, met uiteraard Apple Carplay en Android Auto.

    Natuurlijk is hij ook voorzien van alle nieuwste veiligheids- en rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, dode hoek sensor, lane keeping assist en forward collision warning. En natuurlijk zaken als parkeersensoren en automatische ruitenwissers.
    Conclusie

    De nieuwe Jeep Renegade e-Hybrid biedt een niet feilloze, maar wel goede en zuinige moderne aandrijflijn. De rijeigenschappen zijn zeker in dit segment prima en de kleinere auto heeft genoeg Jeep karakter om deze naam met eer te kunnen dragen. Het ontwerp is al weer van een paar jaar geleden, maar de auto oogt nog altijd aantrekkelijk en zeker niet gedateerd. Goedkoop is hij echter niet. De vanaf prijs is 33.900,- euro maar onze luxe aangeklede versie kwam op 43.911,- euro. Of de Renegade genoeg onderscheidend is, om zich met deze prijs staande te houden in een zeer competitief segment, is een lastige vraag. Maar wat ons betreft krijgt hij het voordeel van de twijfel.

    Jeep Renegade e-Hybrid

    Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder turbo (130 pk, 240 Nm) + elektromotor (20 pk, 55 Nm), voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 1,8 kWh
    Gewicht in kg (leeg) 1.395
    Energielabel C
    0-100 in sec 9,7
    Top in km/h 191
    Vanafprijs in euro 33.900,-
    Prijs testauto in euro 43.911,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    Next Article De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?