Kia heeft de Stinger GT geïntroduceerd als image-builder en om zich in het stevig gevestigde Europese luxe-segment te begeven. Of dit de Koreaanse autofabrikant gaat lukken? Wij zijn er van overtuigd.

De Kia Stinger GT heeft alles in zich om wereldwijd (behalve in Nederland) een bestseller te worden. De kwaliteit is Kia, de garantie is Kia en, boven alles, zijn prestaties benaderen die van de gevestigde orde nauwgezet. People, here we come!

Laten we beginnen bij het design. De Stinger ziet er in een woord fantastisch uit. Het is een wereldauto die het qua looks met gemak op kan nemen tegen bijvoorbeeld de Mercedes E-klasse, BMW 5-serie en Jaguar XF en zelfs Alfa Romeo zal er met de prachtige Giulia een zware dobber aan krijgen.

Want niet alleen ziet de Stinger er mooi uit, hij presteert ook nog eens boven verwachting. Deze all wheel drive sedan met 3,3-liter biturbo V6 benzinemotor met 370 pk is sterk, schakelt top, heeft een goede wegligging en laat menig medeweggebruiker met zijn ogen knipperen als je ‘m de sporen geeft. De handling is bijna perfect, maar kan een beetje finetuning gebruiken om echt aan de top te komen. Maar al met al komt deze Kia nu al eng dichtbij aan de nagenoeg perfecte BMW 5-serie.

Fenomenaal

Het gebrek aan dat laatste stukje finetuning merk je bijvoorbeeld als je het adaptieve onderstel in de comfort-modus zet. Hij is dan namelijk nog steeds aan de stugge kant.  Dat is op zich geen probleem, als er dan ook geen rammeltjes in de auto zitten. En dat was nog wel het geval bij bijvoorbeeld de hoedenplank. Typisch zo’n dingetje dat je bij nieuwe BMW’s en Jaguars niet tegen zult komen.

Ok, vergeet het rammeltje en ga rijden. De dikke 370 pk’s onder de motorkap worden zeer soepel en zonder twijfel fenomenaal op het asfalt gelegd. Daar zorgt de subliem schakelende automatische versnellingsbak wel voor. Grip is er ook, veel, en bijna altijd. Je moet wel heel gekke fratsen uithalen om over de grip van de Stinger heen te gaan. Al hadden we het idee dat de Brembo remmen af en toe een beetje op zoek waren naar de maximale stopkracht. Ook hier moeten de Koreanen nog een klein beetje finetunen. Het gaat echter om details, de prestaties blijven fenomenaal.

Sturen doet de Stinger minimaal net zo goed als zijn Duitse en Engelse evenknieen: strak, adequaat, zonder twijfel en… in het geval van onze all wheel drive versie volledig neutraal. Geen spoor van onder- of overstuur te bekken. Mits je in de fabrieks-modi blijft. Want eenmaal ESP uitgeschakeld staat je wat te wachten. Verrast zul je niet worden, maar opletten geblazen is het wel. De Kia Stinger GT kan namelijk best listig worden.

Over het comfort en de luxe in de Kia niets meer dan lof. De Stinger is een Optima, maar dan meer, vetter, voller, beter en luxueuzer. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het zit er op, in of aan. Het interieur van de Stinger GT ziet er mooi uit, de materialen zijn minimaal net zo premium als die van zijn -en zo mogen we ze nu wel noemen- Europese concurrenten.

Heerlijke rijdersauto

Zitten in de Kia doet een beetje denken aan de Jaguar XF waar we recent mee reden. Alsof je in een cockpit zit, waarin alles om de bestuurder heen gebouwd is. Want uiteindelijk draait toch het meeste om deze persoon. Allereerst moet de bestuurder zich lekker voelen in zijn auto. Zorg eerst voor jezelf, en dan voor je naasten. Kia heeft dit goed begrepen en gedaan. En ook de naasten komen in de Stinger niets tekort.  

De Kia Stinger GT een heerlijk rijdersauto waar je lekker sportief mee kunt rijden. Hij moet alleen nog een klein beetje gefinetuned worden om op het niveau van de Europese gevestigde orde te komen. Maar hee, het is de eerste Kia in het premium sportieve segment waar BMW en Mercedes al jaren overheersen en waarin Jaguar ook een stevige steen bijdraagt.

De auto is echt supergaaf, maar wordt in Nederland genekt door de belastingdienst. De Stinger GT kost hier namelijk 100 duizend euro. Met alle toeters en bellen die er in zitten, is dat meer dan een vergelijkbare Mercedes-Benz, BMW of Jaguar. En bijna niemand gaat dat hier in Nederland doen. Je zou wel gek zijn.

In landen waar geen BPM op basis van uitstoot geheven wordt, is dat echter heel anders. In Duitsland of België bijvoorbeeld, betaal je voor de Kia Stinger GT namelijk de helft van wat hij hier kost. En dan is hij ineens een stuk goedkoper dan de Duitsers en Engelsman. De reden: de Stinger stoot meer CO2 uit.

 

Maar, als je de mogelijkheid hebt om de Kia Stinger GT onder het Duitse belastingstelsel te rijden, zeggen wij: meteen doen. Je krijgt dan niet helemaal de super gefinetunede prestaties, maar wel zeer veel waar voor je geld.

Kia Stinger GT 3.3 Twin-Turbo V6 AWD

Motor: 3.342 cc, V6 Twin-Turbo
Vermogen: 370 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 510 Nm bij 1.300 toeren
Transmissie: 8 v., sequentiële automaat
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 270 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.809 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 10,6 l/100 km
CO2-uitstoot: 244 g/km
Energielabel: G
Basisprijs (rijklaar): 99.020 euro
Prijs testauto (rijklaar): 99.020,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: