Elektrisch rijden is populair. Steeds meer fabrikanten komen met EV’s met steeds sneller groeiende praktische inzetbaarheid. Nissan, die met de Leaf al jaren de best verkochte vol elektrische auto had, voelt de hete lucht van de concurrentie in de nek. En dus hebben ze nu een nieuwe Leaf die elektrisch rijden ‘Simply Amazing’ moet maken. Wij zochten uit wat daar van waar is.
Rijtest Nissan leaf 1

Een nieuw gezicht

Het uiterlijk van de nieuwe Leaf is drastisch veranderd, zoals wij al ondervonden tijdens de introductie. Weg zijn de ronde wat olijke lijnen; die zijn vervangen door strakke strepen. Hij oogt daardoor een stuk moderner en in ons opzicht vele malen mooier, maar heeft wel wat ingeleverd op karakter. De oude auto herkende je van grote afstand, de nieuwe is wat anoniemer.

Ook het interieur is compleet vernieuwd. Verschillende aanpassingen zijn gedaan, waardoor de Leaf van binnen nu een nog prettigere en tevens ruime auto is. Je bent voorzien van alle moderne gemakken, zoals een uitgebreid infotainment systeem, en de vormgeving is vriendelijk. Het is simpelweg een prettige auto om in te zitten.
Rijtest Nissan leaf 7Groter bereik

Maar het belangrijkste nieuws van de nieuwe Leaf is de vergroting van het accupakket naar 40 kWh. Hierdoor moet hij volgens de NEDC meting een bereik hebben van circa 378 (WLTP 270) kilometer. Het zal niemand verbazen dat dit lastig te halen is, maar met wat voorzichtig rijden in de Eco-stand met de airco uit red je vrij eenvoudig al 300 kilometer.

En als je gewoon rijdt alsof het een brandstofauto is, dus lekker fel optrekken en alle luxe aan, dan zit het bereik nog steeds ergens tussen de 250-275 kilometer. Meer dan genoeg voor 95 procent van alle dagelijkse ritten die in Nederland gedaan worden. En natuurlijk is de Leaf voorzien van de allernieuwste snellaadsystemen, waarmee je in 40-60 minuten rond de 80 procent oplaadt.
Rijtest Nissan leaf 1

Vernieuwingen

De nieuwe Nissan Leaf is voorzien van een aantal zeer handige nieuwe snufjes, zoals het E-pedal. Hiermee versnel je de auto en, als je het pedaal loslaat, remt hij automatisch. Dit is even wennen, maar zodra je het gewoon bent, is het heel prettig. En je laadt tevens de accu’s op tijdens het afremmen.

Met ProPilot is de Leaf in staat zelf de afstand tot de voorganger te bewaren en de auto binnen de lijnen te houden. Je moet wel af en toe je handen op het stuur leggen om de waarschuwing het zwijgen op te leggen, maar op de snelweg rijdt hij in theorie dus autonoom. Heerlijk ontspannend! Wat de Leaf ook kan is zelf inparkeren met ProPilot Park. Ook dit systeem werkt zoals het zou moeten: simpel en doeltreffend.
Rijtest Nissan leaf 1Sneller

We zijn een volle week op stap geweest met de nieuwe Nissan Leaf. Hierin hebben we lange stukken snelweg gereden, veel in de stad en mooie ritjes over B-wegen. In alle situaties gedraagt de auto zich als een fijn reiscompagnon met zijn comfortabele en relaxte wegligging. En wat is deze auto ongelooflijk stil, zelfs bij hogere snelheden is de wind slechts op de achtergrond te horen.

En die hogere snelheden haal je zo, want de nieuwe Leaf is een stuk sneller dan de vorige. Met 150 pk en een altijd direct aanwezige 320 Nm aan trekkracht rij je in 8,6 seconden 100 kilometer per uur. Nee dit is niet zo snel als een Tesla, maar hij is dan ook een heel stuk minder duur. Je rijdt namelijk al een Leaf vanaf 34.890,- euro.
Rijtest Nissan leaf 1

Conclusie

Wij twijfelen er geen moment aan dat de nieuwe Nissan Leaf wederom hoge ogen zal gooien in EV-land. Een zeer praktisch bereik, genoeg ruimte voor een gezin en fijne comfortabele rij-eigenschappen gecombineerd met de nieuwste snufjes maken hem bijzonder aantrekkelijk. Tel daar ook nog het veel mooiere nieuwe uiterlijk en de gunstige prijs bij op en je snapt waarom er al duizenden exemplaren in ons land verkocht zijn.
Rijtest Nissan leaf 1

 

Nissan Leaf 2018

Motor: EM57 elektromotor
Vermogen: 110 kW/150 pk tussen 3.283 en 9.795 toeren
Koppel: 320 Nm bij 3.283 toeren
Transmissie: Elektromotor
Aandrijving: Voorwielen
Topsnelheid: 144 km/h
Acceleratie 0 – 100: 8,6 seconden
Gewicht: 1.535 kilo
Actieradius (NEDC): 378 km (WLTP 270)
Laadtijd tot 80 procent (snelladen): 40 minuten
Basisprijs (rijklaar): 34.890 euro
Prijs testauto (rijklaar): 41.990 euro (Tekna + Two-tone lak, comfort pack en alcantara/lederen bekleding)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: