Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Toyota AYGO
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest nieuwe Toyota AYGO, heeft ie alles?

    Auto 11-10-2018Geen reacties

    Toyota heeft hun kleinste, de AYGO, een update gegeven waarmee deze weer een stapje gezet heeft naar volwassenheid. Biedt de Toyota AYGO nu alles wat een moderne autoliefhebber nodig heeft in ons land?

    Zuinig, niet groot, maar wel ruimte

    Wat héb je eigenlijk nodig van een auto in Nederland? Ten eerste een zuinige motor. We staan toch maar in de file en brandstof kost inmiddels net zoveel als een van je nieren. Gelukkig hebben de ontwerpers naar ons geluisterd, want de inmiddels bekende 1.0-liter driecilinder is nu nog zuiniger. Wij reden met een redelijke sportieve rijstijl, snelweg en stad, een gemiddelde van 1 op 18,5.

    Daarnaast willen we wel een beetje behoorlijk zitten, maar de auto mag dan weer niet al te groot zijn. Onze steden zijn inmiddels zo dichtgeslibd dat je al blij bent dat je er met een scooter doorheen komt.  En laat de AYGO nu juist gemaakt zijn voor die drukke centra. Klein, zeer wendbaar maar toch nog voldoende ruimte voor vier volwassen en wat kratten bier, de AYGO voelt zich het meeste thuis in de drukke binnenstad.
    Rijtest Toyota AYGO

    Design en comfort

    Natuurlijk is de moderne rijder al lang niet meer blij met een simpel vierkant hok op wielen, de gewenste auto moet design hebben, het liefst zelfs iets hips. En daar heeft Toyota het meest op ingezet met deze nieuwe versie. Met een andere, vooral mooiere neus en nog strakkere lijnen kom je aan designtaal niets te kort. En als je hem besteld in de heftige kleur ‘Reddish Purple’ van onze testauto, ben je ook nog eens hip, in bepaalde kringen dan.

    Comfort is natuurlijk ook wat iedereen wil, maar verdomd lastig te bereiken in een klein, relatief goedkoop autootje als een AYGO. Maar ook daar is deze nieuwe versie op vooruit gegaan. Hij is een stuk stiller geworden. Helaas zijn de stoelen nog altijd dezelfde. Op de een of andere manier zitten wij daar nooit echt lekker op.
    Rijtest Toyota AYGOSturen en stay connected

    Als verwende Nederlandse willen we ook dat onze auto lekker stuurt, de tijden van vage stuurinrichtingen zijn voorbij. Met Max V. als leidend voorbeeld wil iedereen op zijn minst de mogelijkheid hebben tot wat sportief stuurwerk. Gelukkig hebben ze daarbij Toyota ook naar geluisterd. De nieuwe AYGO heeft een aangepaste stuurinrichting gekregen. Het verschil daarvan is niet heel groot, maar het moet gezegd worden dat hij prettig instuurt en netjes zijn lijn houdt.

    Met Apple CarPlay en Android Auto, de laatste is officieel nog niet beschikbaar in Nederland, heb je een groot deel van de mogelijkheden van de smartphone tot je beschikking. Wij hebben (stiekem) Android Auto uitgeprobeerd en dat werkt feilloos. Hetzelfde geldt voor de Apple-variant.
    Rijtest Toyota AYGOKeuzes, keuzes en nog eens keuzes

    Als iets onze huidige maatschappij in één woord samenvat, dan is het wel ‘keuzes’. Het maakt niet uit waar het om gaat, we willen en kunnen uit haast onmeetbaar veel varianten kiezen. En dit geldt zeker ook voor kleine hippe stadauto’s. Het idee van de verwisselbare neus van de oude AYGO is echter wel vervallen. Kennelijk zat men niet op dit soort keuze te wachten.

    Maar je hebt nu wel 6 verschillende varianten om uit te kiezen, lopend van de simpele AYGO X, omhoog via de X-FUN en X-PLAY tot drie speciale edities, de X-JOY, X-CITE EN X-CLUSIVE. Kortom, keuze genoeg.
    Rijtest Toyota AYGOPrijs en conclusie

    En dan misschien nog wel het belangrijkste motief om voor een kleine auto als de AYGO te gaan: de prijs. Want we zijn en blijven Hollanders. De goedkoopste variant, de X, is er vanaf 11.695,- euro, de duurste X-CLUSIVE is er vanaf 16.495,- euro en alle andere vallen daartussen. Tevens biedt Toyota de mogelijkheid tot private lease, waarbij je voor al 199,- euro per maand in een AYGO rijdt, waarbij je na één jaar maandelijks kan opzeggen.



    Met deze nieuwe AYGO heeft Toyota zijn kleinste zeker weer een stuk beter gemaakt. Met toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto is hij ook weer een stuk moderner. Verder biedt hij nog steeds waarvoor een dergelijk auto bedoeld is: voordelig rijden in relatief comfort, genoeg ruimte voor dagelijks gebruik en dat alles ook nog eens in een leuk modern jasje.
    Rijtest Toyota AYGO

    Toyota AYGO X-CITE

    Motor: 998 cc driecilinder benzine
    Vermogen: 72 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 93 Nm bij 4.400 tpm
    Transmissie: 5 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 160 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 14,1seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 830 kilogram
    CO2-uitstoot: 86 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 11.695,- euro
    Prijs testauto: 15.245,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Opel Insignia GSI
    Next Article Rijtest Kia Niro Plug-in Hybrid

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?