Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Toyota Corolla
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest nieuwe Toyota Corolla

    Auto Elektrisch 05-07-2019No Comments

    Lange tijd is hij afwezig geweest in ons land, maar hij is terug en hoe: de nieuwe Toyota Corolla. Met meteen maar liefst drie verschillende varianten verwachten de Japanners een stevige positie in te kunnen nemen in het drukbezette C-segment. Hier moet hij het onder andere opnemen tegen verkoopknallers als de Volkswagen Golf en Ford Focus. Gaat dat ze lukken? Wij zochten het voor jullie uit tijdens een uitgebreide rijtest.
    Test Toyota Corolla3 varianten

    De nieuwe Toyota Corolla komt in drie verschillende uitvoeringen: een Sedan, een Touring Sports ofwel een stationwagon (alleen leverbaar in Europa), en een Hatchback. De Touring Sports en Sedan zijn voornamelijk voor gezinnen en zakelijk rijders bedoeld, de Hatchback is meer gericht op een wat jonger dynamischer publiek.

    Allen zijn gebouwd op het TNGA onderstel, dat wij al eerder zagen in bijvoorbeeld de Toyota CHR, en waarvan we uit ervaring kunnen zeggen dat dit een enorm goed onderstel is dat een strakke wegligging goed weet te combineren met een juiste mate van comfort.
    Test Toyota Corolla3 aandrijflijnen

    Voor de Corolla zijn 3 aandrijflijnen beschikbaar. Ten eerste is er de 1.2-turbo benzine met 116 pk en 185 Nm gekoppeld aan een handbak of CVT. Daarnaast biedt Toyota twee verschillende benzine-hybrides aan, beide met alleen CVT. De eerste is de bekende 1.8-liter hybride met 122 pk, uit onder andere de Prius, die aangeduid wordt als de Refined Hybrid.

    Nieuw is de High Power Hybrid die bestaat uit een 2.0-liter viercilinder benzine met elektromotor met een totaal vermogen van 180 pk. Deze variant wordt door Toyota aangeduid als de vervanger van de dieselmotor. Met 190 Nm zou deze combinatie de trekkracht van een diesel moeten evenaren en tevens dezelfde of betere verbruikscijfers hebben.

    Om deze nieuwe aandrijflijn te ervaren, gingen wij op pad met de Hatchback High Power Hybrid, een auto die de meest sportieve variant binnen de huidige Corolla familie is. En we moeten zeggen, afgaand op het uiterlijk is dat goed gelukt.

    The looks

    Zeker in de kleurcombinatie van onze testauto komt het nieuwe design erg goed uit. We zien strakke spannende lijnen, die zeker de voorkant erg gaaf maken. Smalle LED strips en smalle lichtunits vormen de grens van een imposante grille die de hatchback zeer sportief ogend maakt.

    Ook de achterkant wordt gekenmerkt door hele strakke lijnen, zoals de vouw op de zijkanten van de bumper. Het is wellicht wat veel allemaal, maar als je het een tijdje op je in laat werken zie je de kracht van het ontwerp, modern en erg Japans.
    Test Toyota CorollaVan binnen

    Binnenin heb je op de voorste stoelen een prettig ruimtelijk gevoel. Het dashboard is rustig, veel rustiger dan de buitenkant, met in het midden een groot scherm waarin het infotainment systeem huist.

    De tellers zijn digitaal en naar je smaak in te stellen, maar bieden vooral op een eenvoudige manier alle informatie die je als bestuurder moet hebben. De optionele sportstoelen in onze testauto zaten erg goed, zowel in snel bochtenwerk als langere ritten. Waar je de Hatchback echter niet voor moet kopen is de beenruimte op de achterbank. Kleine kinderen zouden hier nog wel op kunnen zitten, maar volwassen komen al snel in de knoop met hun benen.
    Test Toyota CorollaHet rijden

    De nieuwe High Power Hybrid aandrijflijn is erg fijn. Ondanks het hoge koppel voelt het niet aan als een diesel, maar biedt wel altijd meer dan voldoende kracht. Je sprint hiermee in 7,9 seconden naar de 100 km/u en hebt een topsnelheid van 180 km/u. Dat is zeker niet slecht, maar ook niet direct heel erg snel te noemen.

    De wegligging daarentegen is erg goed. Het gaat te ver de Hatchback een Hothatch te noemen, daarvoor ontbeert hij pk’s en echt sportieve vering, maar je merkt dat het TNGA onderstel bijzonder goed is. In bochten en met hoge snelheid blijft hij bijzonder stabiel, waarbij vooral opvalt hoe kalm de achterzijde is. We maken dit namelijk nog wel eens anders mee.

    Daarnaast biedt de auto een comfortabele rijervaring en dat is fijn. Op wat liefhebbers van sportief rijden na, willen de meeste mensen wel een auto die lekker doorrijdt maar vooral een die veel comfort biedt. En dat doet hij goed. Onvolkomenheden in de weg worden goed weg gefilterd, mede dankzij de standaard onafhankelijke multi-link ophanging voor de achterwielen. Samen met het puike onderstel en de goede geluidsisolatie biedt rijden in de Corolla een ontspannen gevoel. 
    Test Toyota CorollaVeiligheid en verbruik

    Standaard zit op de nieuwe Toyota Corolla het Toyota Safety Sense 2 pakket, dat bestaat uit Pre-Collision system, Full Range Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist, Automatic High Beam en Road Sign Assist. Met andere woorden, alle moderne hulpsystemen die je nodig kan hebben.

    Een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een hybride aandrijflijn van Toyota is het verbruik. Tijdens onze testperiode, waarin we toch stevig hebben doorgereden om de sportiviteit van de Hatchback te ervaren, kwamen wij op een gemiddelde van 1 op 17,5. We hebben ook enkele kilometers ‘normaal’ gereden, waarbij we zonder al te veel moeite boven de 1 op 20 uitkwamen.
    Test Toyota CorollaConclusie

    De nieuwe Toyota Corolla heeft zeer veel in huis. Een modern design, dat misschien niet iedereen zal bevallen, maar ons zeker kon bekoren. Een erg goed onderstel en drie prima aandrijflijnen, waarvan de hybrides buitengewoon zuinig zijn. En daarnaast natuurlijk de bekende Toyota kwaliteit en afwerking. Dat de Corolla hoge ogen gaat gooien in het C-segment lijkt ons dan ook zeer waarschijnlijk. Hoe goed hij het gaat doen, zal de toekomst uitwijzen. Je rijdt een nieuwe Corolla Hatchback vanaf 23.995,- euro voor de 1.2 turbo benzine. Onze luxe aangeklede High Power Hybrid kost 40.095,- euro.


    Toyota Corolla Hatchback High Power Hybrid

    Motor: 1.987 cc viercilinder benzine hybride
    Vermogen: 180 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 190 Nm bij 4.500 tpm
    Transmissie: Continu Variabel Transmissie
    Aandrijving: Voorwiel
    Topsnelheid: 180 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.415 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17,5
    CO2-uitstoot: 89 g/km
    Prijs vanaf: 23.995,- euro
    Prijs testauto: 40.095,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDigitale elektrische autoverhuurservice UFODRIVE nu ook in Nederland beschikbaar
    Next Article Test Alpine A110 Légende

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?