Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test Alpine A110 Légende

    Auto 09-07-2019No Comments

    Een autoliefhebber die de naam Alpine hoort, denkt aan klassieke cult-auto’s én aan autosport. Het Alpine-sprookje duurde bijna een halve eeuw om vervolgens als een nachtkaars uit te gaan. In 2017 maakte Alpine zijn comeback, hoog tijd dus voor een Driving-Dutchman test met de Alpine A110 Légende!

    Het was garagehouder Jean Rédélé die in 1955 op basis van een Renault onderdelen zijn eigen raceauto bouwde. Door de Alpen racend met zijn gemodificeerde Alpine A106, had hij de grootste lol. Hij wilde zijn klanten dezelfde vorm van gepassioneerd autorijden laten ervaren en bedacht het merk Alpine dat synoniem staat voor rijplezier op bergachtige wegen.  

    Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman

    Triomfen

    In 1970 nam autofabrikant Renault een meerderheidsbelang in Alpine en in 1973 werden de eerste grote triomfen geboekt met een overwinning in de Rally van Monte Carlo in de originele A110 en de titel in het World Rally Car Championship. Veel model-updates, kampioenschappen en overwinningen volgden, waaronder in 1978 de 24 uur van Le Mans toen eindelijk de Duitse merken verslagen werden. Omdat de productie volgens Renault echter te specialistisch was, werd in 1994 de stekker uit Alpine getrokken.

    Retro is tegenwoordig helemaal hot, er is veel oud geld en westerse economieën zijn booming. Het kan weer, en dus werd Alpine in 2017 nieuw leven ingeblazen. Met de slogan ‘Alpine is terug, een frisse wind in de premium sportwagen markt’, een uitspraak die veel beloofd, maar kunnen de Fransen dit ook waar maken?

    Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman

    Aan het ontwerp van de nieuwe A110 ligt het het in ieder geval niet. Het speelgoedje voor de ‘beter bedeelden’ ziet er uit als een sportwagen pur sang. Historie, snelheid, kracht, elegantie, schoonheid authenticiteit… alles waar Alpine ooit beroemd om is geworden zie je in deze auto terug. Binnenin de Alpine is het al niet anders, in de goed zittende sportstoelen voel je je als een coureur die maar één ding wil. 

    Al vanaf het moment dat je de 1.800 cc viercilinder start, word je getrakteerd op een heerlijke symfonie. Oké, het is maar een 1.8-tje, maar dankzij een geweldig uitlaatsysteem hoor je meteen dat je met een sportwagen pur sang te maken hebt. En zet je ‘m in de sportstand, dan wordt de symfonie een waar metropole orkest. De flinke turbo is daarbij binnenin de auto goed te horen wat het sportieve gevoel flink versterkt. 

    Test Alpine A110 Légende interieur Driving-Dutchman

    Weergaloos

    Het wordt meteen duidelijk dat deze auto maar één doel heeft, en dat is je zo snel mogelijk naar uitdagende gebieden brengen waar je hem uit kunt laten. Rijden doet de Alpine in één woord weergaloos. Omdat het chassis voor 98 procent uit aluminium bestaat, weegt de Alpine slechts 1.098 kilo. Dankzij de zeer directe besturing en omdat je laag boven de weg hangt, krijg je zeer veel feedback over wat er onder je gebeurt. 

    En dat geeft je het gevoel dat je iets heel bijzonders onder je kont hebt. De raceauto waardige wegligging in combinatie met een vermogen van 250 pk maakt de Alpine als een komeet op wielen. Want welke normale auto met 1.800 cc accelereert er nou in 4,5 seconden van nul naar 100 kilometer per uur? De A110 doet het in elk geval wel!

    Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman

    De Alpine doet het goed in Nederland, de eerste serie van 1.955 Premiere Editions was al binnen vijf dagen en nog voordat de productie gestart was uitverkocht. Om de vraag naar nieuwe auto’s bij te kunnen benen, is de productie opgeschroefd van 15 naar 20 Alpine’s per dag. 

    Je koopt een Alpine niet omdat je een auto nodig hebt, maar omdat je ‘m wil hebben. Toch kun je er prima veel kilometers achter elkaar mee afleggen. Want hoewel de auto sportief is, zit je niet op een houten plank. De Alpine leent zich dan ook prima voor ritjes ver over de landsgrenzen om daar wegen op te zoeken die je hier niet zult vinden. 

    Test Alpine A110 Légende rear Driving-Dutchman

    Alpine A110 Légende

    Motor: 1.798 cc viercilinder Turbo intercooler
    Vermogen: 252 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 580 Nm bij 4.500 tpm
    Transmissie: 7 v., automaat met dubbele koppeling
    Aandrijving: achterwielen
    Topsnelheid: 250 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.098 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,2 l/100 km
    CO2-uitstoot: 141 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 66.300,- euro
    Prijs testauto: 70.200,- euro

    Wil je meer foto’s van deze auto zien? Kijk dan op onze Facebook pagina! 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest nieuwe Toyota Corolla
    Next Article Test Tesla Model 3

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?