Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Opel Crossland X 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Opel Crossland X

    Auto 12-07-2018Geen reacties

    ‘Vertrouwde gezichten, nieuwe ervaringen, en een auto die precies doet waar jij zin in hebt!’, is een van de eerste zinnen die je leest in de folder van de nieuwe Opel Crossland X. En omdat nieuwe ervaringen en een auto die precies doet wat wij willen wel heel erg in ons straatje past, gingen wij een week met deze crossover op stap.

    Sympathiek?

    De Opel Crossland X heeft een sympathiek uiterlijk. Het is een auto voor mensen die niet te veel willen opvallen, maar ook weer niet in een vierkante doos willen rijden. Belangrijk is wel dat je de Crossland neemt met de two-tone lak -rood en grijs combineert erg mooi- want met één kleur levert het ontwerp veel aan dynamiek in.

    De chromen strip aan de zijkant van de auto, een duidelijke Opel designkenmerk dat we ook al zagen op de Insignia en de Grandland, loopt aan de achterzijde met een speelse S-bocht omlaag, wat hem tegelijk iets elegants en stoers geeft.
    Rijtest Opel Crossland X 1Van binnen?

    Het interieur van de Crossland X is typisch Opel: strak en degelijk zonder al te veel frivoliteiten. Daar hebben Opelrijders nooit behoefte aan gehad. Het geheel is duidelijk, erg goed afgewerkt en van goede kwaliteit. Wel is er rijkelijk gebruik gemaakt van harde plastics, maar die zien we vaker in dit segment.

    De Crossland is ontwikkeld toen Opel nog van General Motors was, maar al wel een nauwe samenwerking met PSA (Peugeot en Citroën) was aangegaan (nu is Opel van PSA). En dat zie je als eerste terug in het navigatie/infotainment systeem dat van Peugeot komt. Het werkt prima, maar is niet altijd de allersnelste die er is. Maar er zit alles op dat je nodig hebt, inclusief Apple Carplay en Android Auto.
    Rijtest Opel Crossland X 1Sterke punten

    Eén van de sterkste punten van deze Opel is de binnenruimte. Zowel voor- als achterin, zeker met de bank helemaal naar achteren geschoven, kunnen volwassenen in alle comfort en ruimte zitten. En ook het zicht rondom is erg goed te noemen.

    Uiteraard is de Crossland X ook te voorzien van allerlei moderne hulpmiddelen, zoals een dode hoek sensor, Lane Departure Warning, een Head-Up Display, full LED lampen en camera’s rondom. En wil je jezelf verwennen, vink dan ook de stoel- en stuurverwarming aan.
     Rijtest Opel Crossland X 1Franse motoren

    Onze testauto was voorzien van een 1.2-liter driecilinder turbomotor met 130 pk, die geen onbekende van ons is. Het is namelijk een motorblok dat rechtstreeks uit de fabrieken van PSA komt en bijvoorbeeld ook in de Citroën C3 Aircross zit. En dat is helemaal niet slecht, want het is een zeer fijn en vooral potent motortje. Bij 1.500 toeren levert hij al zijn maximale trekkracht van 230 Nm, waardoor je heerlijk lui en zuinig kunt rijden. De handgeschakelde versnellingsbak had wat ons betreft wel wat strakker gekund, de schakelwegen zijn wel erg lang. Een automaat, die leverbaar is, zou beter passen.

    Het onderstel van de Opel Crossland X, ontworpen door de Duitsers, had wat ons betreft iets beter gekund. In bochten hangt hij flink over en had daar wel iets sportiever gemogen en op slecht wegdekken had hij wel iets comfortabeler kunnen zijn. Opel compenseert dit overigens verrassend omdat de auto, mede geholpen door een lekker licht stuur, toch wel lekker rijdt, zeker in de stad.

    Rijtest Opel Crossland X 1

    Conclusie

    De Opel Crossland X is een ruime, goed afgewerkte en sympathieke auto. Het 1.2-liter motortje presteert uitstekend, hoewel hij beter tot zijn recht zou komen met een automaat. Het onderstel had wat ons betreft of sportiever of comfortabeler gemogen, maar het sturen is weer prima. En verder biedt de Crossland X heel veel ruimte, een reden waarvoor veel mensen zullen kijken naar deze crossover. De prijzen beginnen bij iets boven de 20.000,- euro, maar dan heb je wel een hele karige uitvoering. Voor onze zeer aangeklede 110 pk versie betaal je alweer 32.269,- euro, wat stevig aan de prijs is. Maar de combinatie van Duitse degelijkheid en heerlijke Franse motoren weet vast een tevreden publiek te bereiken.

    Opel Crossland X Innovation

    Motor: 1.199 cc driecilinder benzine met turbo
    Vermogen: 130 pk bij 5.500 toeren
    Koppel:  230 Nm bij 1.750 toeren
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen Topsnelheid: 206 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u:  9,1 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.174 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik:  5,1 l/100 km
    CO2-uitstoot: 117 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 20.549,- euro
    Prijs testauto: 32.269,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit moet je weten over remvloeistof!
    Next Article Doe de zomercheck (zelf)!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?