Vertrouwde gezichten, nieuwe ervaringen, en een auto die precies doet waar jij zin in hebt!’, is een van de eerste zinnen die je leest in de folder van de nieuwe Opel Crossland X. En omdat nieuwe ervaringen en een auto die precies doet wat wij willen wel heel erg in ons straatje past, gingen wij een week met deze crossover op stap.

Sympathiek?

De Opel Crossland X heeft een sympathiek uiterlijk. Het is een auto voor mensen die niet te veel willen opvallen, maar ook weer niet in een vierkante doos willen rijden. Belangrijk is wel dat je de Crossland neemt met de two-tone lak -rood en grijs combineert erg mooi- want met één kleur levert het ontwerp veel aan dynamiek in.

De chromen strip aan de zijkant van de auto, een duidelijke Opel designkenmerk dat we ook al zagen op de Insignia en de Grandland, loopt aan de achterzijde met een speelse S-bocht omlaag, wat hem tegelijk iets elegants en stoers geeft.
Rijtest Opel Crossland X 1Van binnen?

Het interieur van de Crossland X is typisch Opel: strak en degelijk zonder al te veel frivoliteiten. Daar hebben Opelrijders nooit behoefte aan gehad. Het geheel is duidelijk, erg goed afgewerkt en van goede kwaliteit. Wel is er rijkelijk gebruik gemaakt van harde plastics, maar die zien we vaker in dit segment.

De Crossland is ontwikkeld toen Opel nog van General Motors was, maar al wel een nauwe samenwerking met PSA (Peugeot en Citroën) was aangegaan (nu is Opel van PSA). En dat zie je als eerste terug in het navigatie/infotainment systeem dat van Peugeot komt. Het werkt prima, maar is niet altijd de allersnelste die er is. Maar er zit alles op dat je nodig hebt, inclusief Apple Carplay en Android Auto.
Rijtest Opel Crossland X 1Sterke punten

Eén van de sterkste punten van deze Opel is de binnenruimte. Zowel voor- als achterin, zeker met de bank helemaal naar achteren geschoven, kunnen volwassenen in alle comfort en ruimte zitten. En ook het zicht rondom is erg goed te noemen.

Uiteraard is de Crossland X ook te voorzien van allerlei moderne hulpmiddelen, zoals een dode hoek sensor, Lane Departure Warning, een Head-Up Display, full LED lampen en camera’s rondom. En wil je jezelf verwennen, vink dan ook de stoel- en stuurverwarming aan.
 Rijtest Opel Crossland X 1Franse motoren

Onze testauto was voorzien van een 1.2-liter driecilinder turbomotor met 130 pk, die geen onbekende van ons is. Het is namelijk een motorblok dat rechtstreeks uit de fabrieken van PSA komt en bijvoorbeeld ook in de Citroën C3 Aircross zit. En dat is helemaal niet slecht, want het is een zeer fijn en vooral potent motortje. Bij 1.500 toeren levert hij al zijn maximale trekkracht van 230 Nm, waardoor je heerlijk lui en zuinig kunt rijden. De handgeschakelde versnellingsbak had wat ons betreft wel wat strakker gekund, de schakelwegen zijn wel erg lang. Een automaat, die leverbaar is, zou beter passen.

Het onderstel van de Opel Crossland X, ontworpen door de Duitsers, had wat ons betreft iets beter gekund. In bochten hangt hij flink over en had daar wel iets sportiever gemogen en op slecht wegdekken had hij wel iets comfortabeler kunnen zijn. Opel compenseert dit overigens verrassend omdat de auto, mede geholpen door een lekker licht stuur, toch wel lekker rijdt, zeker in de stad.

Rijtest Opel Crossland X 1

Conclusie

De Opel Crossland X is een ruime, goed afgewerkte en sympathieke auto. Het 1.2-liter motortje presteert uitstekend, hoewel hij beter tot zijn recht zou komen met een automaat. Het onderstel had wat ons betreft of sportiever of comfortabeler gemogen, maar het sturen is weer prima. En verder biedt de Crossland X heel veel ruimte, een reden waarvoor veel mensen zullen kijken naar deze crossover. De prijzen beginnen bij iets boven de 20.000,- euro, maar dan heb je wel een hele karige uitvoering. Voor onze zeer aangeklede 110 pk versie betaal je alweer 32.269,- euro, wat stevig aan de prijs is. Maar de combinatie van Duitse degelijkheid en heerlijke Franse motoren weet vast een tevreden publiek te bereiken.

Opel Crossland X Innovation

Motor: 1.199 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 130 pk bij 5.500 toeren
Koppel:  230 Nm bij 1.750 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen Topsnelheid: 206 km/u
Acceleratie 0-100 km/u:  9,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.174 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik:  5,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 117 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 20.549,- euro
Prijs testauto: 32.269,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: