Stel je wilt een sportauto en je hebt rond de 50.000 euro te besteden. Je blik valt dan misschien wel op de Subaru BRZ of de Abarth 124 spider, beide zeer capabele moderne sportauto’s, waar wij zeer over te spreken waren.

Je kunt echter ook kijken wat er tweedehands te koop is en het zal je verbazen wat je voor een halve ton kunt kopen. Supercars die voorheen compleet buiten je budget waren, blijken ineens binnen jouw bereik. Neem bijvoorbeeld deze Audi R8 die te koop staat bij Cabrioland in Den Haag voor 56.000 euro.

De R8
De R8, vernoemd naar de iconische Endurance Racer van Audi, werd voor het eerst gepresenteerd in 2006. De strak vormgegeven sportauto was in eerste instantie voorzien van een 4,2 liter FSI V8 met 420 pk en 430 Nm, die in het midden van de auto werd geplaatst. Het bekende Audi Quattro systeem bracht alle kracht via of een handbak of een R-Tronic automaat op alle vier de wielen voor maximale grip.

Een paar jaar later kwam een sterkere versie op de markt voorzien van een 5,2 liter FSI V10 met 525 pk en 530 Nm, een motor sterk verwant aan het blok van de Lamborghini Gallardo. Tevens kwamen er zowel voor de V8 als de V10 open uitvoeringen, die Spyder genaamd werden.
De testauto
De R8 bij Cabrioland stamt uit januari 2008 en is voorzien van de hoogtoerige 4,2 liter FSI V8, die overigens ook geleverd werd in de Audi RS4 B7. Voor de R8 werd de motor echter voorzien van Dry Sump smering waardoor het blok lager geplaatst kon worden.

De oorspronkelijk eigenaar koos voor de zestraps R-Tronic versnellingsbak, de toen trendy kleur wit en wat extra opties zoals een carbon stuur, sportstoelen en navigatie. Op het moment dat wij met de auto reden, had hij 96.500 kilometer gereden en was net voorzien van een nieuwe koppeling.
Ingetogen 
Net als bij zijn introductie is het uiterlijk van de R8 nog steeds niet ieders smaak. Strakke lijnen van voor naar achter worden heftig onderbroken door twee enorme carbon zijvlakken, die bij ons testauto extra opvallen. Persoonlijk vind ik het nog altijd een gave auto met een tijdloos design. Het is dat er een nieuwe versie op de markt is, anders zou je em zo als nieuw kunnen verkopen.

De auto is mooi laag, met een vierkante maar niet onelegante neus en een stoere achterkant.  Vergeleken met de Lamborghini Gallardo en Ferrari F430 is de R8 een stuk ingetogener, waardoor je veel minder opvalt, wat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk van je voorkeur.  
In de R8
Het dashboard is helaas wel heel erg gewoon Audi met de typische strakheid en veel herkenbare knoppen. Het zit perfect in elkaar en werkt feilloos, maar heel spannend is het niet. Alleen de pook reflecteert het uiterlijk en is door een toen nog jonge Nederlander ontworpen.

Het vereist wat flexibiliteit voor je in de kleine en lage cabine van de R8 stapt. Eenmaal binnen val je vanzelf in de perfect ondersteuning biedende sportstoelen. Als je de sleutel omdraait en de V8 slaat vlak achter je hoofd aan, dan hoor je allerlei mechanische geluiden. Het typische V8 geluid horen vooral de mensen buiten. Desondanks ben je je wel meteen bewust dat er een serieus blok achter je ligt.
Snelheid en controle
En dat merk je vooral als je de motor stevig in de toeren trapt. Onderin is ie zeker niet traag, maar hij komt, geholpen door variabele kleptiming pas echt tot leven boven de 4.000 toeren. Begeleid door een prachtig racy V8 motorgeluid trekt het blok ongenadig hard door tot de begrenzer bij 8.000 toeren. Met al deze power haalt de R8 in 4,6 seconden 100 en stopt pas bij 301 kilometer per uur, serieuze cijfers dus.

Wat verder opvalt aan de Audi is dat deze geweldsexplosie gepaard gaat met een enorme mate van controle, zowel in rechte lijn maar ook in bochten. De Quattro aandrijving weet de kracht perfect te verdelen, waarbij het merendeel naar achter gaat en je nog altijd dat typische sportwagengevoel houdt. Het enige waar je wel mee moet leren leven is de R-Tronic versnellingsbak. Bij vol accelereren werkt hij perfect en geeft dikke klappen, maar bij langzaam rijden gaat het allemaal wat schokkerig.

Conclusie
De Audi R8 is nog altijd een waanzinnige supercar met bijbehorende prestaties en een design dat nog jaren mee kan. Het is misschien niet een eyecatcher als de toenmalige Italiaanse concurrentie, maar dat kan ook zeker een voordeel zijn. Bijvoorbeeld als je de auto dagelijks wilt gebruiken. En met een prijs iets boven de 50.000 euro – de R8 was zonder opties 170.910 euro nieuw – en een dergelijk lage kilometerstand, rijd je in iets heel bijzonders voor de prijs van een instap sportauto.

Informatie

Merk: Audi 
Model: R8
Type: 4.2 FSI V8
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 4.163 cc viercilinder
Vermogen: 420 pk
Koppel: 430 Nm
Topsnelheid: 301 km/h
Acceleratie 0-100: 4,6 seconden
Versnellingsbak: Zestraps R-tronic semi-automaat
Gewicht: 1.635 kg
Gereden kilometers: 94.806 km
Nieuwprijs: 170.910,- euro
Prijs tweedehands: 56.950,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: