Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest tweedehands Audi R8 Driving-Dutchman autotest occasion
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest tweedehands Audi R8

    Auto 12-12-2017Geen reacties

    Stel je wilt een sportauto en je hebt rond de 50.000 euro te besteden. Je blik valt dan misschien wel op de Subaru BRZ of de Abarth 124 spider, beide zeer capabele moderne sportauto’s, waar wij zeer over te spreken waren.

    Je kunt echter ook kijken wat er tweedehands te koop is en het zal je verbazen wat je voor een halve ton kunt kopen. Supercars die voorheen compleet buiten je budget waren, blijken ineens binnen jouw bereik. Neem bijvoorbeeld deze Audi R8 die te koop staat bij Cabrioland in Den Haag voor 56.000 euro.

    De R8
    De R8, vernoemd naar de iconische Endurance Racer van Audi, werd voor het eerst gepresenteerd in 2006. De strak vormgegeven sportauto was in eerste instantie voorzien van een 4,2 liter FSI V8 met 420 pk en 430 Nm, die in het midden van de auto werd geplaatst. Het bekende Audi Quattro systeem bracht alle kracht via of een handbak of een R-Tronic automaat op alle vier de wielen voor maximale grip.

    Een paar jaar later kwam een sterkere versie op de markt voorzien van een 5,2 liter FSI V10 met 525 pk en 530 Nm, een motor sterk verwant aan het blok van de Lamborghini Gallardo. Tevens kwamen er zowel voor de V8 als de V10 open uitvoeringen, die Spyder genaamd werden.
    De testauto
    De R8 bij Cabrioland stamt uit januari 2008 en is voorzien van de hoogtoerige 4,2 liter FSI V8, die overigens ook geleverd werd in de Audi RS4 B7. Voor de R8 werd de motor echter voorzien van Dry Sump smering waardoor het blok lager geplaatst kon worden.

    De oorspronkelijk eigenaar koos voor de zestraps R-Tronic versnellingsbak, de toen trendy kleur wit en wat extra opties zoals een carbon stuur, sportstoelen en navigatie. Op het moment dat wij met de auto reden, had hij 96.500 kilometer gereden en was net voorzien van een nieuwe koppeling.
    Ingetogen 
    Net als bij zijn introductie is het uiterlijk van de R8 nog steeds niet ieders smaak. Strakke lijnen van voor naar achter worden heftig onderbroken door twee enorme carbon zijvlakken, die bij ons testauto extra opvallen. Persoonlijk vind ik het nog altijd een gave auto met een tijdloos design. Het is dat er een nieuwe versie op de markt is, anders zou je em zo als nieuw kunnen verkopen.

    De auto is mooi laag, met een vierkante maar niet onelegante neus en een stoere achterkant.  Vergeleken met de Lamborghini Gallardo en Ferrari F430 is de R8 een stuk ingetogener, waardoor je veel minder opvalt, wat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk van je voorkeur.  
    In de R8
    Het dashboard is helaas wel heel erg gewoon Audi met de typische strakheid en veel herkenbare knoppen. Het zit perfect in elkaar en werkt feilloos, maar heel spannend is het niet. Alleen de pook reflecteert het uiterlijk en is door een toen nog jonge Nederlander ontworpen.

    Het vereist wat flexibiliteit voor je in de kleine en lage cabine van de R8 stapt. Eenmaal binnen val je vanzelf in de perfect ondersteuning biedende sportstoelen. Als je de sleutel omdraait en de V8 slaat vlak achter je hoofd aan, dan hoor je allerlei mechanische geluiden. Het typische V8 geluid horen vooral de mensen buiten. Desondanks ben je je wel meteen bewust dat er een serieus blok achter je ligt.
    Snelheid en controle
    En dat merk je vooral als je de motor stevig in de toeren trapt. Onderin is ie zeker niet traag, maar hij komt, geholpen door variabele kleptiming pas echt tot leven boven de 4.000 toeren. Begeleid door een prachtig racy V8 motorgeluid trekt het blok ongenadig hard door tot de begrenzer bij 8.000 toeren. Met al deze power haalt de R8 in 4,6 seconden 100 en stopt pas bij 301 kilometer per uur, serieuze cijfers dus.

    Wat verder opvalt aan de Audi is dat deze geweldsexplosie gepaard gaat met een enorme mate van controle, zowel in rechte lijn maar ook in bochten. De Quattro aandrijving weet de kracht perfect te verdelen, waarbij het merendeel naar achter gaat en je nog altijd dat typische sportwagengevoel houdt. Het enige waar je wel mee moet leren leven is de R-Tronic versnellingsbak. Bij vol accelereren werkt hij perfect en geeft dikke klappen, maar bij langzaam rijden gaat het allemaal wat schokkerig.

    Conclusie
    De Audi R8 is nog altijd een waanzinnige supercar met bijbehorende prestaties en een design dat nog jaren mee kan. Het is misschien niet een eyecatcher als de toenmalige Italiaanse concurrentie, maar dat kan ook zeker een voordeel zijn. Bijvoorbeeld als je de auto dagelijks wilt gebruiken. En met een prijs iets boven de 50.000 euro – de R8 was zonder opties 170.910 euro nieuw – en een dergelijk lage kilometerstand, rijd je in iets heel bijzonders voor de prijs van een instap sportauto.

    Informatie

    Merk: Audi 
    Model: R8
    Type: 4.2 FSI V8
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 4.163 cc viercilinder
    Vermogen: 420 pk
    Koppel: 430 Nm
    Topsnelheid: 301 km/h
    Acceleratie 0-100: 4,6 seconden
    Versnellingsbak: Zestraps R-tronic semi-automaat
    Gewicht: 1.635 kg
    Gereden kilometers: 94.806 km
    Nieuwprijs: 170.910,- euro
    Prijs tweedehands: 56.950,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Ford Transit Custom modeljaar 2018
    Next Article Mercedes-Benz adVANce transformeert Sprinter bestelwagen naar logistieke systeemoplosser

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?