Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Suzuki Vitara financieel interessant alternatief
    By Rob Blom

    Suzuki Vitara, compacte crossover

    Auto 22-06-2015No Comments

    “Wat kun je nou vertellen over een Suzuki Vitara?,” dacht ik toen ik de auto op ging halen. En dat blijkt best veel en niet moeilijk te zijn, want de Vitara crossover is een ‘league on it’s own’.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    De Suzuki Vitara, wie kent hem niet? Tussen 1988 en 2001 is het Japanse terreinwagentje een redelijk bekende verschijning in het Nederlandse wagenpark geworden. En ik zeg bewust ‘wagentje’, want echt groot en ruim kon je de Vitara toen niet noemen. Totdat Suzuki besloot om de Vitara in 2015 nieuw leven in te blazen. Het resultaat: een betaalbare compacte crossover met veel ruimte, goede rijeigenschappen en met Suzuki’s optionele AllGrip zogenoemde “intelligente” vierwielaandrijving ook nog eens lekker voor een caravan en in het terrein. Een echte allrounder dus.

    Suzuki Vitara interieur Driving-DutchmanSterk en soepel motorblok

    Ik heb met de Vitara 1.6 diesel in drie dagen tijd ruim 1.250 kilometer gereden. En dan krijg je best een aardige indruk van de auto. Ik ben vooral zeer positief over de fijne, sterke en vooral soepele motor. Mijn Vitara was uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar veel schakelen hoeft niet. De trekkracht is over een heel breed toerengebied beschikbaar. Dat schakelen is ook zo’n lekker en fijn puntje van de Japanner. De schakelpook gaat kort en ferm door zijn schakelpatroon en de versnellingsbak valt mooi in zijn versnellingen. Bij 100 kilometer per uur draait het motorblok ongeveer 1.400 toeren.

    Suzuki Vitara crossover Driving-DutchmanVoelt als een grotere auto

    De Suzuki Vitara voelt tijdens het rijden zwaar aan, terwijl hij maar net iets meer dan 1.050 kilo weegt. En met zwaar bedoel ik niet de besturing, nee, dan bedoel ik dat de auto zwaarder aanvoelt dan hij eruit ziet. Binnenin de auto wordt dat gevoel versterkt door de opvallende hoeveelheid ruimte voor de bestuurder en passagiers voor- en achterin.

    Het onderstel is stevig, zonder oncomfortabel hard te worden.

    De besturing van de Suzuki Vitara is heel direct, de auto reageert op de kleinste stuurbewegingen. Hierdoor kan een auto soms wat nerveus aan voelen, maar het stabiele onderstel zorgt dat de Vitara stevig op de weg ligt. Daardoor voelt de Suzuki aan als een grote crossover of kleine SUV. Het onderstel is stevig, zonder oncomfortabel hard te worden. Sterker nog, de demping voelt bijna fluweelzacht aan. En dat terwijl de Vitara in bochten niet overhelt en een goed en betrouwbaar wegliggingsgevoel heeft.

    Suzuki Vitara AllGrip Driving-DutchmanAndere punten waarop de Vitara voor mij uitblinkt zijn de stoelen, de zitpositie en de zithouding. In al die kilometers die ik met de auto gereden heb, heb ik niet één keer hoeven te gaan verzitten. Dat zegt wat mij betreft iets over het comfort en de kwaliteit van het zitvlakgedeelte en de steun in de rug en dan met name in mijn onderrug.

    Niet helemaal geluidsarm

    Binnenin is de crossover niet helemaal geluidsarm. Je hoort wat windgeruis bij het panoramadak, dat ook een beetje kraakt als het helemaal openstaat. Ook wordt er wat lichte vibratie van de motor en het onderstel doorgegeven. Maar verder zit alles wat je nodig hebt op, aan en in deze versie. Daarbij wil ik  het multimediasysteem benadrukken dat er erg fraai uitziet, zeer functioneel is en zich heel makkelijk laat bedienen. De cockpit met tellers en meters is duidelijk en overzichtelijk. Dat geldt ook voor het dashboard, waarvan me van het hart moet dat het er traditioneel, nog net niet ouderwets uitziet. Maar goed, smaken verschillen en net zoals over het uiterlijk van een auto kun je hier over discussiëren, maar iedereen heeft zo zijn voor- en afkeuren.

    Het multimediasysteem ziet er fraai uit, is zeer functioneel en laat zich heel makkelijk bedienen

    Bijna iedereen die ik de auto heb laten zien reageerde positief op zijn uiterlijk. Eenmaal in de auto waren ook die reacties positief. Alle positieve eigenschappen van de Suzuki Vitara hebben natuurlijk een prijs. En die valt wat mij betreft best mee. De allround Suzuki Vitara 1.6 Diesel AllGrip High Executive met vier aangedreven wielen kost net geen 32 duizend euro. Je hebt al een Vitara vanaf net geen 20 duizend euro. En voor dat geld krijg je heel veel auto.

    Suzuki Vitara Rear Driving-DutchmanVolgens Bobberd van der Linden van Suzuki inclusief voor dit segment unieke features zoals Adaptive Cruise Control en Radar Brake Support. “Daar waarschuwt de auto je of remt hij indien nodig de auto af als je op een voorganger dreigt te botsen.”

    Conclusie

    Suzuki heeft met de Vitara een interessant alternatief voor grote (en dus kostbaardere) crossovers neergezet. Als je geen geldboom hebt, maar toch leuk wil rijden in een betrouwbare, ruime en degelijke auto waar je ook nog mee het terrein in kunt (of op vakantie naar de sneeuw zonder dat je er bij de eerste sneeuwvlok sneeuwkettingen omheen moet gooien), dan is de Suzuki Vitara AllGrip een auto waar je toch eens een proefritje mee zou moeten maken.

    Suzuki Vitara cockpit Driving-DutchmanTechnische gegevens

    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.598 cc
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 320 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 12,4 sec.
    Topsnelheid: 203 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
    Gem. opgegeven verbruik: 4,7 l/100 km
    Gewicht: 1.270 kg
    Prijs: vanaf: € 19.999

    Plus
    + Prijs/kwaliteit
    + Dieselmotor
    + Onderstel
    + Veelzijdigheid

    Min
    – Windgeruis
    – Geluid panoramadak
    – Vibratie

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz GLC SUV Geländewagen komt eraan en gaat hoge ogen gooien
    Next Article Een rijtest met een zeer goede allrounder: de Kawasaki Versys 1000

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?