Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Citroën C5 Aircross
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 Aircross, zeker een winnaar

    Auto 17-03-2019Geen reacties

    De Citroën C5 Aircross stond op de shortlist om auto van het jaar 2019 te worden. Helaas voor de Fransen hebben ze die prijs niet in de wacht weten te slepen. Een uitgebreide test laat echter zien dat deze uitermate comfortabele Fransman verre van een loser is.
    Test Citroën C5 Aircross Alleen nog maar SUV

    De C5 Aircross is de directe opvolger voor de inmiddels alweer een tijd uit de roulatie zijnde C5. Citroën heeft ervoor gekozen in dit segment alleen nog maar een SUV te maken, de ‘gewone’ C5 personenauto komt dus niet meer terug.

    Dit heeft alles te maken met de nieuwe richting die de Fransen sinds een aantal jaar zijn ingeslagen. Hun auto’s beloven een combinatie tussen comfort, stijl en stoerheid. En wat is er beter om al die zaken te combineren dan een mooi en moderne gelijnde SUV?
    Test Citroën C5 Aircross Samenspel

    Het samenspel tussen ronde vormen met de scherpe lijnen van de grille, geven de C5 Aircross een strak maar vriendelijk gezicht. Hij staat hoog op zijn wielen en suggereert zijn mannetje te staan in het terrein. Citroën levert ook enkele optionele elektronische hulpmiddelen voor offroad rijden, maar helaas zal er geen vierwiel aangedreven versie op de markt komen.

    Ook van opzij ziet de Aircross er goed uit, met de bekende lage Airbumps die we kennen van de C4 Cactus. De achterzijde is iets minder speciaal, maar nog altijd zeer netjes.
    Test Citroën C5 Aircross Interieur

    Het is duidelijk dat er veel aandacht  is besteed aan het creëren van een premium gevoel in het interieur. Er is gebruik gemaakt van vele zachte materialen en de afwerking is goed voor elkaar. Er zijn verschillende ambiances verkrijgbaar, die lopen van strak en zakelijk grijs tot warm bruin.

    Achter het stuur vinden we een volledig digitaal scherm dat naar wens zelf in te delen is. Je kunt er de navigatie op zien, media, rijgegevens of alleen de snelheid die je rijdt. In het midden van het dashboard bevindt zich een groot digitaal infotainment touchscreen, die alle functies biedt die je nodig hebt, zelfs met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto.

    De C5 Aircross biedt tevens veel ruimte. Voorin zit je sowieso als een vorst en achterin kun je extra beenruimte creëren door de op rails staande achterbank verder naar achter te plaatsen. Uiteraard ten koste van wat kofferbakruimte.
    Test Citroën C5 Aircross Aandrijving

    De C5 Aircross is momenteel leverbaar met zowel benzine- als dieselmotoren, allen goedgekeurd volgens de strenge nieuwe Euro 6.2-norm. Aan het eind van dit jaar zal tevens een plug-in hybride op de markt komen. Wij gingen op pad met de sterkste dieselmotor gekoppeld aan een achttraps automaat.

    Met 177 pk en 400 Nm komt de 2.0-liter turbodiesel geen kracht te kort en heeft dan ook geen moeite met de 1.515 kg zware C5. Van 0-100 km/u duurt circa 8,5 seconden en hij heeft een top van 211 km/u. De automaat schakelt bijzonder vloeiend en op de achtergrond, wat samen met de smeuïge diesel zorgt voor een comfortabele rijervaring.

    Heel erg zuinig is de diesel echter niet. Tijdens onze testperiode van een week hebben wij op alle soorten wegen gereden in zowel de Eco als de meer sportievere standen en verbruikten gemiddeld 1 liter diesel per 16,5 kilometer.

    Comfort!

    Comfort is waar het om draait met deze SUV. De C5 maakt gebruik van dezelfde Progressive Hydraulic Cushions (PHC), die we eerder zagen op de C4 Cactus. Hierbij zijn in de schokbrekers hydraulische kussens met vloeistof gevuld, die opwarmen wanneer de druk toeneemt (als de auto inveert) en zo meer weerstand bieden.

    Dit resulteert in een bijzonder comfortabel rijgedrag dat sterk in de buurt komt van de gasveerbollen op Citroëns van weleer. Daarnaast, ook bekend van de C4 Cactus, werkt Citroën voor het ontwerp van zijn stoelen samen met een matrasfabrikant. Dit levert stoelen op die niet alleen ergonomisch goed in elkaar steken, maar die werkelijk heerlijk zitten. Zoveel comfort betekent over het algemeen dat je in moet leveren op sportiviteit. Hoewel je zeker merkt dat de C5 Aircross niet bedoeld is al sportieve auto, is de wegligging goed en strak te noemen.
    Test Citroën C5 Aircross

    Conclusie

    Hoewel de C5 Aircross geen auto van het jaar is geworden, is hij wat ons betreft toch echt een winnaar. De combinatie van een moderne, stoere maar vriendelijke vormgeving, mooie materialen en een goede afwerking maken de auto tot een genot om naar te kijken en in te zitten. En met zoveel comfort, van zowel aandrijving als onderstel, is het ook nog eens heerlijk om (lang) met deze auto te rijden. Er staat al een C5 Aircross op je oprit vanaf 31.190,- euro. Voor onze luxe testauto betaal je 52.390,- euro.

     

    Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8

    Motor: 1.997 cc viercilinder diesel
    Vermogen: 177 pk bij 3.750 tpm
    Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 211 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.515 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 21,3
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16,5
    CO2-uitstoot: 124 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 31.190,- euro
    Prijs testauto: 52.390,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKlaar voor de lente? Haal je auto uit de winterslaap!
    Next Article Xenon verlichting BMW 1-serie in de war, maar er is een oplossing

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?