Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Mazda3
    By Yuri Van Koeveringe

    Test nieuwe Mazda3

    Auto 07-05-2019No Comments

    ‘We streven naar schoonheid door eenvoud en zuiverheid te benadrukken’. Met deze zin begint Mazda zijn verhaal over de nieuwe 3. Geen simpele termen om te combineren met de zeer complexe machine, die een auto nu eenmaal is. Of het Mazda gelukt is? Wij vonden het uit door middel van een test met de nieuwe Mazda3 hatchback.
    Test Mazda3Simpele lijnen

    ‘KODO- Soul of motion’ is de designfilosofie van de nieuwe 3. Door alles weg te halen wat niet nodig is blijft de essentie over, een op het eerste gezicht eenvoudig samenspel van lijnen. En wanneer je je blik werpt op deze nieuwe Mazda, is dat zeker terug te zien.

    De voorzijde van de auto bestaat uit een aantal simpele lijnen, die de vorm van het logo van Mazda evenaren en zo de omlijsting van de grille vormen. Het geheel ziet er slank en elegant uit. De achterzijde daarentegen is een stuk dikker met twee prachtige lichtunits.

    Doordat de daklijn, gezien vanaf de zijkant, steeds breder uitloopt en uitkomt in een zeer brede C-stijl, wordt de slanke voorzijde verbonden met de meer aangezette achterkant, een op het oog eenvoudig ontwerp, dat verre van gemakkelijk is. Niet voor niets werd het ontwerp van de hatchback (er is ook een sedan variant) beloond met de Red Dot Design Award 2019.
    Test Mazda3Eenvoudig maar rijk uitgerust interieur

    Ook in het interieur is de minimalistische filosofie terug te vinden. Het dashboard is strak met geen lijn of knop te veel. Dat staat in strak contrast met de weelderige moderne dashboards van verschillende concurrenten. Op het eerste gezicht kan het zelfs het idee geven dat de nieuwe 3 karig bedeeld is qua moderne snufjes en luxe, maar niets is minder waar.

    Alles wat je nodig hebt, vind je in het strak georganiseerde infotainmentsysteem dat je bedient met een simpele draaiknop en een paar knoppen in het middenconsole, perfect onder handbereik. Het scherm, deels verzonken in het dashboard, geeft alle informatie duidelijk en helder door. Alles zit er dus op, de Japanners hebben alleen hun best gedaan dit allemaal zo simpel mogelijk vorm te geven.
    Test Mazda3In de auto

    De zitpositie is voor je gevoel heel laag, doordat de zijramen in vergelijking met de deuren relatief laag zijn. Je zit echt in de auto, waarbij je wel een prima uitzicht naar voren hebt. Door de grote C-stijl is het zicht schuin naar achter echter vrij beperkt, waarbij je vooral bij achteruit inparkeren blij bent met de parkeersensoren. Een camera, wel een optie, niet op onze testauto, is in dit geval nog beter.

    Een ander punt om te melden zijn de stoelen van de nieuwe Mazda3. Deze zijn namelijk niet alleen erg mooi, maar behoren tot de beste waar wij ooit in gezeten hebben. Niet alleen zijn ze comfortabel en bieden op alle vlakken precies voldoende steun, maar bij zeer sportief rijden houden ze je perfect op je plek.

    Wegligging

    Want sportief rijden kan zeker met deze 3. De manier waarop is, maar vooral voelt, uniek. De auto gaat zeer strak een bocht door, maar biedt daarbij een gevoel met een bepaalde zachtheid, die op geen enkele manier ten koste gaat van wegligging. Het is lastig te omschrijven, maar het is een erg fijn gevoel, waardoor je al snel op zoek gaat naar meer bochten. Daarnaast biedt de 3 ook meer dan voldoende comfort, op korte en op langere afstanden.
    Test Mazda3Een fijne motor, maar er komt een nog fijnere aan

    Onze Mazda3 was voorzien van de 2.0 liter SKYACTIV-G met 122pk en 213 Nm. Deze benzinemotor heeft een hoge compressie, waardoor hij onderin al meer dan voldoende kracht levert, zonder daarvoor een turbo nodig te hebben. Gekoppeld aan een zeer fijn schakelende handbak, vormt dit een heerlijke aandrijflijn, die comfortabel, soepel en zuinig rijdt.

    Interessant is echter de toekomst. Want de Mazda3 is de eerste auto die leverbaar zal zijn met de revolutionaire Skyactiv-X motor, die de beste karakteristieken van zowel een benzine- als dieselmotor combineert in een compleet nieuw ontwikkelde benzinemotor.  

    De techniek hierachter is zeker voor een niet-kenner vrij complex en we verwijzen dan ook graag naar dit YouTube filmpje die het zeer duidelijk uitlegt. Kort samengevat komt het erop neer dat de engineers van Mazda een methode hebben ontwikkeld waarbij de verbranding van een benzinemotor die van een dieselmotor evenaart. Met als resultaat veel koppel en een laag verbruik.

    Test Mazda3Conclusie

    De nieuwe Mazda3 is een zeer bijzondere en unieke auto. Terwijl ontwerpen van veel concurrenten steeds complexer worden, slaan de Japanners de elegante weg van de eenvoud in, en met succes. De hatchback is een zeer mooie auto, die naarmate je ‘m vaker ziet, steeds fraaier wordt. Het interieur is bijna minimalistisch te noemen en zal wellicht niet iedereen aanspreken, maar biedt comfort, luxe en vooral rust. En de Skyactiv-G is een hele fijne motor, die soepel en lekker rijdt en voor veel mensen meer dan voldoende is. Maar de echte liefhebber wacht op de spectaculaire Skyactive-X motor, die tegen het eind van het jaar zal verschijnen. Of Mazda met dit alles geslaagd is in zijn streven? Wat ons betreft zeer zeker!

    Mazda3 Hatchback

    Motor: 1.998 cc viercilinder benzine
    Vermogen: 122 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 213 Nm bij 4.000 tpm
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 197 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
    CO2-uitstoot: 119 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf : 27.160,- euro
    Prijs testauto: 27.910  euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTwee keer CO-meten tijdens APK nekt motorblok
    Next Article Eerste rijimpressie nieuwe Volvo S60, wat een fijne auto!

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?