Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Subaru XV 4WD een bijzondere allrounder Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test Subaru XV; een bijzondere allrounder

    Auto 02-01-20194 reacties

    De nieuwe Subaru XV die sinds medio 2018 verkrijgbaar is, zeker in de blauwe uitvoering waar wij een test mee reden, een opvallende verschijning. Maar opvallen is niet de enige bijzonderheid van deze allrounder.

    Subaru produceert per jaar het best wel fikse aantal van bijna een miljoen auto’s. Van de Nederlandse markt moet de relatief ‘kleine’ Japanse fabrikant het met rond de 800 stuks per jaar echter niet hebben. Nee, dan de VS waar 60 procent van alle Subaru’s naartoe gaat. De reden dat je Subaru’s in Nederland toch tegenkomt, zijn divers.

    Betrouwbaar

    De rally-geschiedenis van Subaru is met drie wereldtitels rijk en dat heeft de Japanners bepaald geen windeieren gelegd. Een nog belangrijk deel van zijn succes heeft Subaru te danken aan zijn betrouwbare techniek. Verder heeft een Subaru, op de achterwiel-aangedreven BRZ na, altijd vierwielaandrijving en automaat, een laag geplaatste platte boxermotor en een ijzersterk imago.

    Ook in de XV vinden we deze boxermotor terug en dat is niet voor niets. Door de platte bouwwijze past en ligt de motor relatief laag in de auto. Dat is veilig omdat de motor bij een frontale aanrijding onder de auto schiet. Een ander voordeel van de laag gemonteerde motor is dat het zwaartepunt van de hele auto laag is. En dat vertaalt zich weer in een goede wegligging. 

    Echter, elk voordeel heeft een nadeel en bij Subaru is dat het brandstofverbruik. Niet omdat de motor niet goed of efficiënt is, maar omdat er vierwielaandrijving aan gekoppeld is. Deze aandrijflijn zorgt volgens Subaru zelf tot ongeveer 10 procent hoger brandstofverbruik dan vergelijkbare auto’s zonder vierwielaandrijving. Maar daarvoor krijg je optimale grip met de ondergrond, actieve veiligheid en een respectabele trekauto terug.

    En stel dat je net als de gemiddelde Nederlander ook ongeveer 14 duizend kilometer per jaar rijdt, dan kost de vierwielaandrijving je rond de 150 euro per jaar meer aan brandstof. Inderdaad, een kleine investering in een goede wegligging en extra veiligheid.

    Test Subaru XV 4WD een bijzondere allrounder Driving-Dutchman

    Volwassen

    Tot zover het technische gedeelte en over naar de praktijk. Door de uitpuilende koplampen en achterlichten en sterk contrasterende carrosseriekleuren van de carrosserie mag je onze Subaru XV wel een bijzondere allrounder noemen. Neem je ‘m in een donkerdere kleur dan ziet de auto er al een stuk conservatiever uit. Ook standaard is EyeSight, een veiligheidssysteem dat werkt als een extra paar ogen voor de bestuurder en helpt om ongelukken te voorkomen door eerst te waarschuwen en zodra de bestuurder niet reageert, in te grijpen door krachtig te remmen.

    Het interieur van de XV ziet er goed uit. Op materialen is nergens beknibbeld en dankzij de accentuerende ‘Driving-Dutchman’ oranje stiksels in het dashboard, middenconsole en stoelen en metalen pedalen, ziet de Subaru er modern en sportief uit. In vergelijking met de eerste modelserie van de XV komt het interieur van de nieuwe op ons een stuk volwassener over.

    Test Subaru XV 4WD een bijzondere allrounder Driving-Dutchman

    De XV is hierdoor geen instap-modelletje meer, maar een echte Subaru geworden. Stappen heeft Subaru ook gemaakt met het entertainmentsysteem. Zo wordt per model-update het geluid dat het systeem produceert steeds beter. Een ander positief punt is het display zelf dat ook als de zon er vol in schijnt nog goed afleesbaar is.

    Conclusie

    Uit onze test kunnen wij concluderen dat de XV een volwassen Subaru geworden is. Je zit er goed in, voelt de degelijkheid en je hebt veel ruimte tot je beschikking. Dankzij zijn vierwielaandrijving, betrouwbaarheid en relatief goede restwaarde is de Subaru XV zonder twijfel een verstandige investering. En voor wie de XV 2.0i Premium te kostbaar vindt, is het goed om te weten dat er een XV 1.6i  is vanaf iets minder dan 32 duizend euro.

    Subaru XV 2.0I Premium

    Motor: 1.995 cc viercilinder benzine boxermotor
    Vermogen: 156 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 196 Nm bij 4.000 tpm
    Transmissie: CVT
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 194 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.425 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,9L/100km
    CO2-uitstoot: 155 g/km
    Energielabel: F
    Prijs vanaf: 31.995 euro
    Prijs testauto: 39.695 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMotorrevisie Peugeot Boxer; goedkoop blijkt wederom duurkoop
    Next Article Test met de zeer extreme Toyota Yaris GRMN

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 4 Reacties

    4 reacties

    1. Alex Slok on 02-01-2019 16:21

      Goedemiddag,

      Je hebt een foutje gemaakt bij de specificaties. De XV heeft geen turbomotor. De enige, op dit moment in NL beschikbare, Subaru met turbo is de Levorg.

      Groet,

      Alex

      Reply
      • Driving-Dutchman on 02-01-2019 17:01

        Beste Alex,

        Inderdaad, we hebben het meteen aangepast. Dankjewel voor de opmerkzaamheid!

        Driving-Dutchman

        Reply
    2. Alex Slok on 02-01-2019 21:27

      Oh ja, vergat ook nog te zeggen dat het AWD is en geen 4WD. Dat zijn 2 verschillende dingen.

      Groet,

      Alex

      Reply
    3. derk on 05-01-2019 09:58

      Door de BPM boete helaas relatief erg duur , het aantal geregistreerde nieuwe subarus was in 2018 slechts 630 waarvan 251 XV’ s. Enige tientallen zijn gezien het aanbod bij dealers door dealers geregistreerd waardoor de levering aan eindgebruikers waarschijnlijk onder de 600 ligt.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?